تردد با برقیها در خیابان پانزدهخرداد
گزارشی از نخستین ایستگاه تاکسیهای برقی در بازار
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
اگر در روزها و هفتههای اخیر گذرتان به بازار بزرگ تهران افتاده باشد، احتمالا چند تاکسی مشکی و فیروزهای را دیدهاید که کمی پایینتر از ورودی ایستگاه متروی پانزده خرداد توقف کردهاند. این خودروها جزو نخستین سری از تاکسیهای برقی پایتخت هستند که از چندی پیش علاوه بر تردد در سطح شهر، صاحب ایستگاه شدهاند و با استقرار در محدوده طرح ترافیک و اطراف بازار تهران مسئولیت جابهجایی مسافران را بهعهده دارند. سراغ نخستین ایستگاه تاکسی برقی شهر تهران رفتیم و گزارشی از فعالیت آنها تهیه کردیم.
استقرار در محل ثابت
ساعت 10صبح است و یک ساعتی از آغاز فعالیت مغازهها و پاساژهای بازار میگذرد. 7تاکسی برقی مشکی و فیروزهای در تقاطع خیابانهای پانزدهخرداد و داور، روبهروی بازار دلگشا توقف کردهاند و رانندگان منتظرند تا مسافری از راه برسد. در پشت صندوقعقب یکی از تاکسیها ضیافت چای و صبحانه برپاست و تعدادی از رانندهها دورهم جمع شدهاند و سرگرم صحبت درباره شرایط کاری خودشان هستند. یکی از رانندهها میگوید: «از قبل در محدوده بازار کار میکردم، بعد از گرفتن تاکسی برقی یعنی از 6ماه قبل هم در همین محدوده تردد میکردم، تا اینکه ایستگاه راهاندازی شد و من بیشتر از همه خوشحال شدم، چون محل مشخصی برای استقرار داریم و به جز من 10تاکسی برقی دیگر در این خط فعالند.
کرایههای توافقی
برای برخی از رهگذران وجود تاکسیهای برقی تعجبآور است و برای برخی دیگر آشنا. این میان فردی با کلی خرید از راه میرسد و پیگیر نرخ کرایهها میشود. یکی از رانندهها توضیح میدهد که تاکسیهای برقی بازار دربستی کار میکنند و پس از چانهزنی برسر کرایه، تاکسی حرکت میکند. اینمیان علی، یکی دیگر از رانندهها میگوید: «خوشبختانه استقبال مردم در بازار از تاکسیهای برقی خوب بوده است. تقریبا هر 20تا 25دقیقه یک مسافر میآید و راهمیافتیم. مسافران ما از همه گروهها هستند. حتی مسافران خارجی از روسیه، اوکراین، شرق آسیا و... هم داریم که از بازار به هتلهای محل اقامتشان یا فرودگاه میروند.» در همین حین سر و کله مسافری به مقصد میدان انقلاب پیدا میشود و طرفین با 200هزار تومان توافق میکنند و مسافر در صندلی عقب مینشیند و تاکسی راه میافتد. یکی از رانندهها تأکید میکند که میانگین نرخ کرایه دربستی آنها در محدوده مرکزی شهر 200هزار تومان است، مگر اینکه ترافیک زیاد باشد.
ایستگاه شارژ برقی در این حوالی
هرچند رانندگان تاکسی برقی بازار از شرایط کاریشان نسبتا راضیاند، اما گلههایی هم دارند. نمونهاش فعالیت مسافربرهای شخصی است. رانندهای میگوید: «همهچیز خوب است، اما چند مشکل داریم. یکی از مشکلات ما نبود جایگاه شارژ برقی در محدوده بازار است. البته گفتند بهزودی 2جایگاه شارژ در پایانه میدان امامخمینی(ره) نصب میشود یا اینکه رانندگان خودروهای شخصی یا تاکسیهای غیربرقی پیاده داخل بازار میآیند و برای خودشان مسافرگیری میکنند.» یکی دیگر از رانندگان معتقد است که باید فضاسازی مناسبی برای نخستین ایستگاه تاکسی برقی بازار ایجاد شود: «ایستگاه داریم اما تابلوی اطلاعرسانی وجود ندارد. خطکشی، نصب بنر و سایهبان و نیمکت برای زیبایی ایستگاه و استراحت رانندگان لازم است. البته طبق پیگیریهایی که داشتیم قرار است بهزودی خطکشی ایستگاه انجام شود و در آینده سایهبان و نیمکت هم نصب کنند.»
فعالیت تاکسیهای برقی جدید در محدوده بازار
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران: در حال حاضر تهران با 172دستگاه تاکسی برقی نخستین شهری است که خودروهای برقی در ناوگان حملونقل عمومی آن فعالیت میکنند. پس از ورود نخستین سری از خودروهای برقی به ناوگان تاکسیرانی، این تاکسیها در مسیرهای ویژه مانند فرودگاههای مهرآباد، امامخمینی(ره)، راهآهن، ترمینالهای مسافربری و... فعالیت میکنند. هدف اصلی از برقیسازی حملونقل عمومی ازجمله در ناوگان تاکسیرانی، حرکت به سمت کاهش آلودگی هوا و داشتن هوای پاک درشهر است و اولویت بهکارگیری ناوگان برقی، محدوده مرکزی شهر بهویژه محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا است. باتوجه به این رویکرد قطعا با ورود تاکسیهای برقی جدید، شاهد فعالیت و بهکارگیری آنها در خطوط تاکسیرانی در این محدودهها خواهیم بود. لذا در نخستین گام تعداد 10دستگاه از 172دستگاه تاکسی برقی موجود، در محدوده بازار مستقر و فعال شدهاند. یکی از اهداف، آشنایی بیشتر مردم با تاکسیهای برقی و فرهنگسازی در این زمینه است. با ورود تاکسیهای برقی جدید به ناوگان تعداد تاکسیهای برقی محدوده بازار هم افزایش پیدا خواهد کرد.