• دو شنبه 7 آبان 1403
  • الإثْنَيْن 24 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 28
دو شنبه 7 آبان 1403
کد مطلب : 238806
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYxJK
+
-

با حکم قاضی دادگاه لواسانات، 4محکوم به جای زندان رفتن نیکوکار شدند

حکمی‌که کام زنان بی‌سرپرست را شیرین‌کرد

گزارش
حکمی‌که کام زنان بی‌سرپرست را شیرین‌کرد

الهه فراهانی- روزنامه‌نگار

قاضی خلاق دادگاه لواسانات بار دیگر ابتکار به خرج داد و در یک‌ ماه اخیر، برای 4محکوم به جای زندان، از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کرد؛ از مجازات‌هایی مثل آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی به زنان بی‌سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی گرفته تا خرید لباس گرم برای کودکان‌کار. به‌گزارش همشهری، از نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی مصوب١٣٩٢ مجازات جایگزین حبس است؛ جایی که قضات می‌توانند برای کاهش آسیب‌های زندانی شدن برای محکومانی که جرمشان سبک است، سابقه‌ کیفری ندارند یا شاکی در مورد آنها اعلام گذشت کرده خدمات اجتماعی را جایگزین حبس کنند. بر این اساس، قاضی جوان دادگاه لواسانات که پیش از این نیز ابتکار او در استفاده از مجازات‌های جایگزین مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، در یک‌ ماه اخیر به جای فرستادن 4محکوم به زندان، برای آنها مجازاتی جالب در نظر گرفته است.

خرید 8جفت کتانی برای دانش‌آموزان
یکی از احکام جایگزین که قاضی حسین‌پور صادر کرد خرید 8جفت کتانی برای دانش‌آموزان مدرسه کوچکی در حاشیه لواسانات بود. متهم مدتی قبل با سرعت غیرمجاز در حال رانندگی بود که در مقابل یک مدرسه دخترانه با دختربچه 8ساله‌ای تصادف کرد. در جریان این تصادف، دختربچه از ناحیه پا آسیب دید و اگرچه او رضایت داد، جنبه عمومی جرم 2‌ماه حبس بود و چون راننده خاطی سابقه‌دار نبود و شاکی هم او را بخشیده بود، به جای رفتن به زندان، برای 8دانش‌آموز 8جفت کتانی خرید.

8مدرسه استاندارد می‌شود
تازه‌ترین پرونده‌ای که منجر به صدور حکم مجازات جایگزین حبس شده مربوط به مدیر یک کارگاه است. ماجرا از این قرار بود که چندی قبل، ‌اداره استاندارد به بازرسی از کارگاه‌های مختلف پرداخت و متوجه شد یکی از کارگاه‌هایی که در زمینه تولید محصول قیر و انجام قیرگونی فعالیت داشت مجوز‌های لازم را برای این کار ندارد. در نتیجه، مدیر کارگاه که مردی جوان است، بازداشت شد و در جلسه بازپرسی اعتراف کرد که مجوزهای قانونی برای انجام کار را نگرفته و استانداردهای ضروری را رعایت نکرده است. در این شرایط، بازپرس پرونده این متهم را مجرم شناخت و کیفرخواست را صادر کرد. پرونده برای ادامه روند رسیدگی به دادگاه لواسانات فرستاده شد. متهم وقتی پیش روی قاضی میثم حسین‌پور، رئیس دادگاه لواسانات قرار گرفت، اظهار پشیمانی کرد و گفت در حال گرفتن مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیتش است. براساس قانون، متهم باید 6‌ماه به زندان می‌رفت، اما از آنجا که او سابقه کیفری نداشت و در حال دریافت مجوز قانونی بود، قاضی دادگاه به جای اینکه متهم را به زندان بفرستد، حکم داد که مرد جوان به 8مدرسه در حاشیه لواسانات برود و هر جا استانداردی رعایت نشده آن را برطرف کند، مشکلاتی مانند نداشتن حصار راه‌پله، ‌حیاط مدرسه، ‌نیمکت و... با این حکم، مرد جوان راهی 8مدرسه در آن حوالی شد و قرار است تمام مشکلات ناایمن بودن وسایل و ساختمان مدرسه را برطرف کند.

آموزش به زنان بی‌سرپرست
پرونده‌ دیگری که در چند روز اخیر منجر به صدور حکم جایگزین حبس در شعبه102 دادگاه لواسانات شد مربوط به کلاهبرداری زنی جوان بود. این زن در زمینه آشپزی و شیرینی‌پزی فعالیت می‌کرد و مدرک مربیگری داشت.  وی مدتی قبل با ادعای اینکه می‌تواند یک دستگاه شیرینی‌پزی از یکی از کشورهای همسایه با ارز دولتی وارد کند، از یکی از شاگردانش  350میلیون تومان گرفت اما دستگاه را وارد نکرد. در این شرایط با شکایت شاگردش به اتهام کلاهبرداری دستگیر شد. او گفت که کارش به مشکل خورده و نتوانسته دستگاه را با ارز دولتی وارد کند. زن جوان مدعی بود که قصد کلاهبرداری نداشته است. در این شرایط، پرونده این زن با صدور کیفرخواست به دادگاه لواسانات فرستاده شد. زن جوان هرچند توانسته بود رضایت شاکی را جلب کند، اما از لحاظ جنبه عمومی جرم باید یک سال زندانی می‌شد، اما چون سابقه کیفری نداشت، از دادگاه طلب بخشش کرد. در این شرایط بود که قاضی میثم حسین‌پور تصمیم گرفت از مجازات جایگزین استفاده کند تا زن جوان به زندان نرود. این قاضی خوش‌فکر بار دیگر ابتکار به خرج داد و حکم داد که زن جوان به جای رفتن به زندان، به سازمان بهزیستی برود و به‌ مدت 8هفته به زنان بی‌سرپرست آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی بدهد. با صدور این حکم، زن جوان از همان هفته شروع کرد به آموزش و پس از آن راهی دادگاه شد و گفت از اینکه قرار است 8زن بی‌سرپرست آموزش ببینند و وارد بازار کار شوند بسیار خوشحال است، چراکه به جای رفتن به زندان، کارآفرینی کرده است.

خرید 8لباس گرم برای کودکان کار
قاضی میثم حسین‌پور به‌دلیل عشقش به امام هشتم، همیشه از عدد 8در احکامش استفاده می‌کند.  پرونده دیگری که منجر به صدور حکم جایگزین حبس شد مربوط به ضرب و جرح و درگیری بود. این اتفاق مدتی قبل در لواسانات افتاد. پسربچه‌ای که کودک کار بود با ماشین مردی جوان برخورد کرد. راننده  به این موضوع اعتراض کرد و کودک کار را به باد کتک گرفت. چند روز بود کودک کار از راننده جوان به اتهام ضرب و جرح و صدمه بدنی شکایت کرد. پرونده این مرد پس از آنکه به صدور کیفرخواست انجامید و به دادگاه ارجاع داده شد. قاضی حسین‌پور رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار داد. مرد جوان موفق شده بود رضایت شاکی را جلب کند و از سوی دیگر، به‌شدت پشیمان بود و می‌گفت روز حادثه به‌دلیل مشکلی که برای مادرش به‌ وجود آمده بود خیلی عصبانی و ناراحت بود و به همین دلیل ناخواسته با پسربچه درگیر شده بود. مجازات درگیری و ایجاد صدمه بدنی از 6‌ماه تا یک سال حبس بود. متهم اما سابقه کیفری نداشت و چون شاکی هم رضایت داده بود، قاضی حسین‌پور حکم داد که برای 8کودک کار لباس گرم زمستانی بخرد و به نام آنها 8درخت با هماهنگی شهرداری بکارد تا بچه‌ها با دیدن درخت و نامشان احساس خوبی داشته باشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید