• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23721
+
-

رونق مسکن در پرده آخر

موج رونق بازار املاک و مستغلات به شهرستان‌ها رسید

رونق مسکن در پرده آخر

احمد میرخدائی | روزنامه‌نگار:

تازه‌ترین آمارها از ورود رونق به بازار مسکن شهرستان‌ها حکایت دارد. تحولات چند ‌ماه اخیر این بازار در پایتخت می‌تواند به‌منزله نواخته شدن زنگ پایان دوره فعلی رونق بازار مسکن تلقی شود. به گزارش همشهری، بررسی ادوار رونق و رکود در بازار مسکن ایران حاکی از این است که همواره بهبود وضعیت این بازار، هم از نظر تعداد معاملات و هم از نظر رشد قیمت، ابتدا از بازار مسکن پایتخت آغاز می‌شود و پس ‌از اینکه به‌تدریج بازار شهرستان‌ها را نیز در بر گرفت، دوباره وارد دوره رکود می‌شود. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز در حال تکرار شدن است اما از آنجا ‌که دوره رونق نسبی بازار مسکن پایتخت عملا کمتر از 3فصل تداوم داشته و در حال ورود دوباره به دوره رکود است، انتظار می‌رود بازار مسکن شهرستان‌ها نیز چندان دوره رونق بلندمدتی را تجربه نکنند.

رشد 27درصدی معاملات مسکن

نسیم رونق به بازار مسکن شهرستان‌ها نیز رسیده و تعداد معاملات این بازار در کل کشور را 27درصد افزایش داده است. آنگونه که رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: از ابتدای امسال تا 25تیرماه، 235هزار و 108مبایعه‌نامه در بازار مسکن کل کشور نوشته شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از رشد 27درصدی حکایت دارد. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: باوجود این رشد قابل‌توجه در بازار مسکن کل کشور، تعداد مبایعه‌نامه‌های بازار مسکن تهران در سال‌جاری روی رقم 60هزار مورد ثابت مانده که تقریبا با مدت مشابه سال قبل یکسان است. به اعتقاد او، پس از رشد بازار مسکن تهران، حالا بازار مسکن شهرستان‌ها نیز وارد دوره رونق نسبی شده و با افزایش تعداد معاملات مواجه شده‌اند.

کاهش تعداد قراردادهای اجاره

گرانی مسکن در چند ‌ماه اخیر، اگرچه توانسته بازار مسکن را کم‌وبیش از دوره 5ساله رکود سنگین خارج کند اما در مقابل اجاره‌نشین‌ها را به‌سختی انداخته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام می‌کند تعداد قراردادهای اجاره کل کشور از ابتدای امسال تا 25تیرماه 10درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 196هزار و 102مورد رسیده است. همچنین در شهر تهران نیز تعداد قراردادهای اجاره با افت 11درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. خسروی معتقد است: این کاهش‌ها نشانه افزایش تمدید قراردادهای قبلی موجران و مستأجران است که به‌دنبال نابسامانی‌های اخیر بازار رایج شده است اما در ادامه اگر برای متوازن کردن عرضه و تقاضا در بازار اجاره و همچنین مهار قیمت‌ها کاری نشود، این مسئله خود را در بازار رهن و اجاره سال آینده نشان خواهد داد و مشکلاتی برای کسانی که امسال قرارداد خود را تمدید کرده‌اند به همراه خواهد آورد. او با تأکید بر اینکه مشاوران املاک هرگز به‌دنبال گرانی مسکن و جهش قیمتی در این بازار نیستند، گفت: واحدهای صنفی مشاوران املاک نقش واسطه را در معاملات بازار مسکن ایفا می‌کنند و سود آنها در افزایش تعداد معاملات است نه افزایش قیمت ازاین‌رو به همکاران خود توصیه می‌کند در جریان معاملات، فروشندگان را به رعایت اعتدال تشویق کنند و اجازه ندهند جوسازی‌های سفته‌بازان بازار را خراب کند.

   از بازار مسکن پایتخت چه خبر

بازار مسکن تهران از اواخر فصل تابستان سال گذشته به‌طور محسوس حرکت به سمت رونق را شروع کرد و در کنار رشد نسبی تعداد معاملات وارد فاز قوی افزایش قیمت شد. این روند تا خردادماه امسال ادامه یافت تا اینکه در این‌ماه با افت 22درصدی تعداد معاملات مسکن، بازار وارد فاز بلاتکلیفی شد آن‌هم در شرایطی که هنوز قیمت در روند افزایشی قرار داشت و میانگین قیمت هر متر زیربنا نسبت به‌ماه قبل حدود 8.9درصد رشد کرده بود. کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن تهران تا حدی ناشی از سردرگمی خریداران و تردید فروشندگان برای انجام معاملات بود اما در این میان افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها باعث حذف تقاضای مصرفی از بازار شد و سودآوری معاملات سرمایه‌گذاری در این بازار را نیز با خطر مواجه کرد. این اتفاقات عملا بازار مسکن را در معرض ورود دوباره به رکود قرار داده و اگر این اتفاق رخ دهد، تا زمانی که قدرت خرید متقاضیان مصرفی‌ترمیم شود، رکود بازار مسکن ادامه خواهد یافت. البته نکته منفی این دوره رکود با دوره قبلی رکود مسکن که اتفاقا بلندترین دوره رکود این بازار نیز بوده این است که در دوره قبل انباشتی از تولید واحدهای مسکونی در بازار وجود داشت و بازار در زمان رونق با کمبود عرضه مواجه نشد اما این بار به‌دلیل افت تولید مسکن و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده آن، عملا بازار در معرض کاهش عرضه قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید