• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 تیر 1397
کد مطلب : 23614
+
-

درهای نیمه باز آزادی

«شورای تامین مجوز ورود خانواده‌ها به ورزشگاه ها را صادر کرد» این خبری بود که دیروز خبرگزاری ایرنا، به‌نقل از معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، روی خروجی‌اش قرار داد و به سرعت در رسانه‌های دیگر بازنشر داده شد. ساعتی بعد با توضیحات ابتکار معلوم شد که او این جمله را در پاسخ به سوال خبرنگاری گفته که می‌خواسته نظرش را درباره شکایت گروهی از خانواده شهدا از استاندار تهران بپرسد. در حقیقت ابتکار با آن جمله خواسته بود بگوید که تصمیم ورود زنان به ورزشگاه آزادی در هنگام بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی را شورای تامین استان تهران گرفته و فقط استاندار تصمیم‌گیرنده 
نبوده است.

شورای تامین استان تهران در چند بازی از جام‌جهانی فوتبال اجازه داده بود خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و زن و مرد کنار هم و از صفحه نمایش داخل ورزشگاه فوتبال تماشا کنند. مدتی بعد وزیر ورزش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این تصمیم را ستود. رئیس‌جمهور هم جواب داد که «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد» 

روز دوشنبه پیامکی با امضای «هیات خانواده شهدا و ایثارگران» به برخی گوشی‌ها فرستاده شده بود که در آن نوشته شده بود: «فوری فوری،  قابل توجه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، در پی دستور ورود زنان به استادیوم توسط استاندار تهران برخلاف نظر رهبر انقلاب؛ افراد غیرتمند و دلسوز جهت طرح شکایت از استاندار تهران تا ساعت 20 امروز دوشنبه 25تیر با شماره ... و.... تماس حاصل فرمایند.»

داوود براتی، مسئول هیات خانواده شهدا و ایثارگران به همشهری می‌گوید 20خانواده شهید به نمایندگی خانواده شهدا این شکایت را به دادستانی برده‌اند: «ما شکایت را به دادستانی بردیم. حدود 20نفر شکایت رسمی داشتند که با 3هزار امضا این شکایت را به دادستانی تحویل دادیم. جلسه‌ای هم در این باره با حمزه‌ای«حمزه‌نژاد»، معاون دادستان داشتیم. جرمی که اتفاق افتاده، جنبه عمومی دارد. یک شکایت ما برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه بود، هم برای اتفاقاتی که قبلا افتاده و هم برای تصمیماتی که می‌خواهند برای آینده بگیرند. یک شکایت ما هم از شخص استاندار تهران به‌دلیل نشر اکذیب و انتصاب موضوعات خلاف واقع به خانواده‌های شهدا بود. خانواده‌ شهدا این شکایت را کرده‌اند، تقاضای رسیدگی دارند و می‌خواهند با مسببین ورود زنان به ورزشگاه برخورد شود.» 

در پایگاه خبری شهدای ایران هم که ظاهرا توسط هیات خانواده شهدا و ایثارگران اداره می‌شود در گزارشی، ورود زنان به ورزشگاه «نقشه آمریکا برای براندازی نظام» خوانده شده است. این پایگاه در کنار این تیتر اعلام کرده است که سند این ادعایش را هم دارد. طبق این گزارش، فردی به نام پیتر کوهانلو، مدیر مرکز اکثریت ایرانی‌های ساکن آمریکا، دوم مهر سال1394 در روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا مقاله‌ای منتشر کرده که در آن پنج راه برای براندازی نظام جمهوری اسلامی پیشنهاد شده است.  پایگاه خبری شهدای ایران مدعی است در بند دو آن مقاله آمده است: «سازمان‌های مدنی آمریکایی نیز باید صدای زنان ایرانی را در هر زمانی به گوش دنیا برسانند. فدراسیون‌های ورزشی از قبیل کمیته بین‌المللی المپیک باید نظام ایران را به‌خاطر تبعیض علیه زنان و راه ندادن آنها به ورزشگاه‌ها تنبیه نمایند تا این امر محقق شود. تقبیح دولت‌مردان ایرانی در ملاء‌عام می‌تواند ادعای آنها در خصوص اینکه ایران مستعدترین کشور در خاورمیانه برای پیشرفت است را تضعیف نماید.» 

براتی درباره این بخش از گزارش توضیح می‌دهد که از زمانی که جمهوری‌خواهان در آمریکا به قدرت رسیده‌اند، موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران هم مطرح شده است: «34 سال زنان به استادیوم نرفتند و کسی هم اعتراض نکرد. 12‌سال قبل که جمهوری‌خواه‌ها می‌خواستند به سرکار بیایند، موضوع حضور زنان در استادیوم مطرح شد. همان زمان کوهانلو سرکار بود و سمت هم داشت. ولی وقتی جمهوری‌خواهان قدرت نگرفتند، این آقا هم برکنار شد، درست زمانی که ترامپ رئیس جمهور شدَ، دوباره به کوهانلو سمت دادند.» 

پایگاه خبری شهدای ایران، در بخش دیگری از این گزارش دست‌خط مقام معظم رهبری را هم منتشر کرده است. سال1385، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت وقت اعلام کرده بود رهبری با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت نداشته است. رهبری هم در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد گفته بودند: «حضرت آقای مصباح نقل کرده‌اند که جنابعالی گفته‌اید رهبری با اقدام مربوط به ورزشگاه‌ها مخالفت نداشته است، در حالی اینجاب عدم رضابت خود را صریحا به جنابعالی گوشزد کردم. لازم می‌دانم جنابعالی به نحو مناسبی آن اقدام را تصحیح فرمایید. ابراز مخالفت با نظر مراجع نظیر به هیچ وجه درست نیست.» براتی این دست‌نوشته رهبری را فصل‌الخطاب در موضوع ورود زنان به ورزشگاه می‌داند. 

پایگاه اینترنتی شهدای ایران، ضمن انتقاد از روحانی و وزرایش، تلویحا از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم انتقاد کرده است. براتی در توضیح دلایل این انتقاد می‌گوید: «کدخدایی دو پهلو صحبت کرده است. او با اصرار مخاطبش این حرف را زده. حرف او فصل‌الخطاب نیست، در این‌باره باید مراجع نظر بدهند.»

براتی به ابتکار و افراد دیگری که پیگیر حضور زنان در ورزشگاه هستند، توصیه می‌کند که دیگر مشکلات زنان را حل کنند، مشکل نابرابری زنان و مردان، مشکلات اقتصادی زنان، مشکلات زنان سرپرست و مشکلات ازدواج دختران. 

داستان یک تکذیب قابل پیش‌بینی
 آیا واقعا علیرضا فغانی آن‌طور که مدیر شبکه  ورزش می‌گوید ممنوع‌التصویر نیست؟
غیبت دوربین‌های تلویزیونی در فرودگاه به هنگام بازگشت تیم پرافتخار داوری ایران از جام‌جهانی روسیه، این شائبه را به‌وجود آورد که علیرضا فغانی به‌خاطر انتشار عکس یادگاری با یک داور خارجی و همسر او، ممنوع التصویر شده است. 

مدیر شبکه ورزش سیما اما در واکنش به این شایعه مدعی شد که هیچ مشکلی برای پخش تصویر علیرضا فغانی داور فوتبال وجود ندارد و به‌زودی او به برنامه‌ای در شبکه ورزش دعوت خواهد شد. 

این ادعا در شرایطی بود که در هیچ یک از بخش‌های خبری سه‌شنبه شب گذشته، در شبکه‌های مختلف صدا وسیما، اشاره‌ای به بازگشت فغانی و کمک‌هایش نشد. دیروز هم وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک جداگانه از تیم داوری ایران تقدیر کردند اما تلویزیون تصاویر این دو مراسم را هم نشان نداد.

ادعای مدیران صدا و سیما درباره فغانی زمانی بیشتر زیر سوال است که به یاد بیاوریم همین چند روز پیش مدیر روابط عمومی این سازمان مدعی شده بود که اعترافات جنجالی یک دختر 17 ساله با دستور قضایی بوده اما بلافاصله دستگاه قضایی این ادعا را تکذیب کرد.  


 

این خبر را به اشتراک بگذارید