• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23305
+
-

روستاهایی که آبستن حادثه‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن استان: متاسفانه استقبال از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مناسب نیست

روستا
روستاهایی که آبستن حادثه‌اند

 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


مسکن از نیازهای اولیه بشر است و تامین مسکن ایمن را می‌توان مهم‌ترین وجه امنیت هر خانواده عنوان کرد. حوادث همیشه در کمین هستند و مقاوم نبودن مسکن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را تحمیل کند. در کنار تامین مقاومت مسکن باید زیرساخت‌های امدادی مانند جاده‌ها نیز برای استفاده در شرایط لازم پیش‌بینی شود. استان اردبیل بنا به آنچه آمارها نشان می‌دهد در زمینه مسکن روستایی و زیرساخت‌های امدادی شرایط مناسبی ندارد و نیاز به توجه و تلاش بیشتر در این زمینه احساس می‌شود. 


بهسازی بافت‌های فرسوده

در شهرها، نوسازی بافت فرسوده در دستور کار شهرداری‌ها قرار دارد و جز اقدامات ضروری است. به گفته مدیرکل مسکن و شهرسازی، اردبیل دارای هزار هکتار بافت فرسوده است و اداره کل راه و شهرسازی استان در تلاش برای تحقق قانون ساماندهی، حمایت از تولید و عرضه مسکن و حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است. 

«محبوب حیدری» با اشاره به وجود 812 هکتار سکونتگاه غیررسمی در اردبیل و نیاز به ساماندهی این مناطق، می‌افزاید: هم‌اکنون ناهمگونی و نبود مشارکت بین نهادهای مختلف در استان به چشم می‌خورد که باید با فراهم کردن شرایط از جمله افزایش همکاری با شهرداری‌ها نسبت به بهسازی بافت‌های ناکارآمد اقدام شود. وی از پرداخت تسهیلات نوسازی برای هزار واحد مسکونی استان در سال گذشته خبر می‌دهد. 


مقاوم‌سازی مسکن روستایی

وضعیت مقاوم‌سازی مسکن روستایی استان نیز چندان تعریفی ندارد. در کل استان 119هزار و 387 واحد مسکونی روستایی داریم که هرچند برای بهسازی مسکن روستایی در سال ۸۴ طرح ویژه اعطای تسهیلات مطرح و در سال ۸۵ به سراسر کشور ابلاغ شد، اما هنوز بهسازی بسیاری از این مسکن‌ها انجام نشده است. 
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان امسال میانگین مقاوم‌سازی روستاها، توابع و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت اردبیل 60 درصد است و در این زمینه نیاز است تا فرمانداران و دهیاران شهرها و روستاها اهتمام ویژه‌ای برای جذب اعتبار و تخصیص آن به پروژه‌های مقاوم‌سازی داشته باشند. 
«فرهاد سبحانی» می‌افزاید: بیش از ۵۴ هزار واحد مقاوم‌سازی شده‌اند، اما حدود 40 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم نبوده و آبستن حادثه‌اند. 
وی اظهار می‌کند: متاسفانه استقبال از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مناسب نیست. با وجود اینکه دولت نیز در افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود، اقداماتی ترتیب داده اما همچنان وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی نداریم. در استان ۴۰۰ روستا از تسهیلات مقاوم‌سازی استفاده نکرده‌اند، در حالی که شرایط لازم برای ارائه تسهیلات در مناطق روستایی فراهم است. 

سبحانی تأکید می‌کند: وضعیت مقاومت و دوام مسکن روستایی در شهرستان‌های نیر، سرعین، بیله‌سوار و پارس‌آباد بهتر از سایر مناطق استان است اما در 3 شهرستان مشگین‌شهر، خلخال و گرمی مقام‌سازی مسکن در وضعیت خوبی نیست. در مرکز استان نیز به غیر از بخش مرکزی، روستاهای دیگر بخش‌ها وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی ندارند. 
وی می‌افزاید: دولت 2 نوع تسهیلات برای مقاوم‌سازی در اختیار روستاییان قرار می‌دهد که برای انبوه‌سازها با 4 درصد سود و برای شخصی‌‌سازها با 5 درصد سود پرداخت می‌شود. 

مدیرکل بنیاد مسکن استان تأکید می‌کند: این تسهیلات شامل ۱۸ میلیون تومان برای ساخت‌ و ساز ساده و ۲۰ میلیون تومان برای ساخت ‌و سازهایی است که بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند. 
وی عنوان می‌کند: در روستاها و مناطق محروم که حوزه فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، تهیه زمین راحت‌تر است و احداث مسکن برای نیازمندان با ارائه نقشه و پروانه با همکاری خوب دهیاری‌ها و بخشداران ازیک سو و خدمات مهندسی، نظارت بر ساخت وساز و کمک بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی دیگر و هم افزایی بسیج سازندگی سرعت می‌گیرد. سبحانی اظهار می‌کند: با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و نوع مصالح به کاربرده شده در واحدهای مسکونی روستاها از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط انتظار می‌رود نسبت به تسریع در روند ساخت و سازها و مقاوم‌سازی مسکن‌ها، مشارکت و همکاری‌ همه‌جانبه‌ای داشته باشند. 


وضعیت راه ارتباطی روستاها برای امدادرسانی

استان اردبیل، هزار و 713 روستا دارد که از این تعداد 104 روستا بالای هزار نفر و 170 روستا مابین 500 تا 999 هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت 36 درصدی استان را شامل می‌ شوند. روستاها به دلیل محرومیت کلی استان از لحاظ عمرانی و اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارند. به دلیل کوهستانی بودن و محرومیت، جاده ارتباطی روستاهای استان در وضعیت مناسبی نیست و نمی‌توان به امدادرسانی آسان در شرایط غیرمترقبه دل بست. 
مدیر کل راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت آسفالت راه‌های روستایی می‌گوید: بر اساس آمار جمعیتی تا 95 درصد و براساس طول راه‌ها 65 درصد راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت شده‌اند. 
«محبوب حیدری» با بیان اینکه در آسفالت راه‌های روستایی بالای 50 خانوار استان به غیر از شهرستان‌های خلخال و گرمی از میانگین شاخص کشوری بالاتر است، اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم با اختصاص اعتبار مناسب این 2 شهرستان را هم به میانگین کشوری برسانیم. البته به نسبت سال‌های گذشته کارهای زیادی در این 2 شهرستان انجام شده و آمار آن‌ها با افزایش روبه‌رو بوده است. 
این اظهارات نشان می‌دهد جدای از اینک آسفالت‌ها در چه کیفیتی باشند، هنوز 35 درصد جاده‌های روستایی خاکی است و مسلما مشکلاتی برای امدادرسانی پیش بینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید