• پنج شنبه 18 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 2 صفر 1446
  • 2024 Aug 08
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 231954
+
-

راهکارهای سنتی برای خوراکی‌های تابستانی

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

خوردن غذاهای خنک یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در روزهای گرم تابستان است، اما طب سنتی تأکید می‌کند افراد با مزاج‌های مختلف شامل این توصیه نیستند؛ به‌ عنوان مثال سردمزاج‌ها در صورت مصرف غذاهای سرد در این بازه زمانی با اختلالات گوارشی مواجه خواهند شد. روشنک مکبری‌نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران درباره اینکه چطور می‌توان با پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف غذاهای خنک، آنها را با خیال راحت در فصل تابستان مصرف کرد به چند نکته جالب اشاره می‌کند.

غذای مناسب گرما
خوراکی‌های فصل تابستان با زمستان متفاوت است. در این روزها به ‌دلیل گرمای هوا بر عکس روزهای سرد سال هضم غذا سخت‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل خوردن غذاهای دیرهضم، سنگین‌ و غلیظ از جمله حلیم برای تابستان توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان غذاخوردن
طبق توصیه‌هایی که در طب سنتی می‌شود، بهترین زمان خوردن وعده اصلی غذا زمانی است که هوا در اعتدال باشد. در زمستان که صبح‌ها و عصرها هوا سردتر است بهتر است وعده اصلی غذا ظهر مصرف شود، اما در تابستان که ظهرها هوا بسیار گرم و صبح‌ها و عصرها نسبتا خنک‌تر است، بهتر است که وعده اصلی غذایی در میانه روز خورده نشود. این یک قانون کلی است. اتفاقا خود بدن هم به‌ طور هوشمند در ظهرهای تابستان به ‌دلیل حرارت و گرمای بالا تمایلی به صرف غذا ندارد؛ به‌ویژه اینکه اگر فرد در اوج گرمای ظهر در بیرون از خانه حضور داشته باشد، تمایل وی به خوردن غذا به حداقل می‌رسد. در نتیجه در فصل تابستان فرد بیشتر به خوردن غذاهایی نظیر آب دوغ خیار و نان و پنیر و هندوانه یا هر غذای سبک دیگری تمایل پیدا می‌کند.

مشکلات گوارشی در سردمزاج‌ها
افرادی که دارای مزاج گرم‌تری هستند یا افراد نوجوان و جوان‌، تمایل کمتری به خوردن غذاهای سنگین دارند و بیشتر غذاهای دارای طبع سرد و سبک می‌خورند؛ این رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم مشکلی ندارد، اما کسانی که سن بیشتری دارند یا سردمزاج هستند، هم تمایل‌شان به غذاهای سرد و «تر» کمتر است هم درصورت خوردن آنها دچار مشکلات گوارشی ازجمله نفخ، ریفلاکس معده، احساس سنگینی بعد از خوردن غذا، اسهال یا یبوست می‌شوند. دلیلش هم این است که نمی‌توانند به راحتی این غذاها را هضم کنند. به همین دلیل بهتر است کنار این مواد غذایی چیزی بخورند که بتواند آنها را هضم کند؛ ازجمله اضافه کردن کشمش، گردو، نعنا، گل سرخ یا پونه به‌ ماست یا خوردن دمنوش پونه، نعنا یا عرق نعنا بعد از خوردن این مواد غذایی.

2غذای گرم اما مناسب تابستان
مصرف برخی دیگر از مواد غذایی نظیر سوپ جو یا‌ آش جو برای رفع عطش و کاهش حرارت بدن در فصل تابستان مناسب است؛ البته افرادی که دارای مزاج سرد هستند می‌توانند برای صرف بدون مشکل این مواد غذایی به آنها ادویه‌  اضافه کنند. مصرف سالاد کاهو و خیار به همراه آبلیمو به‌ویژه در افرادی که در ظهرهای تابستان تمایل به خوردن غذاهای سبک دارند نیز رواج دارد که این نیز می‌تواند در افراد دارای مزاج سرد تولید مشکل کند که توصیه می‌شود برای کاهش مشکلات گوارشی از جوانه‌ها استفاده کنند. به‌عنوان سس نیز می‌توانند آبلیمو و عسل را با هم مخلوط کنند که فوق‌العاده خوشمزه و خوش طعم است و عوارض گوارشی سس‌های دیگر را به همراه ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید