• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23150
+
-

صادرات ناجی اقتصاد‌ اردبیل

توحید مهدوی| کارشناس ارشد علوم اقتصادی:

یکی از ابعاد توسعه اقتصادی هر منطقه رونق‌بخشی به صادرات است. در استان اردبیل نیز با برنامه‌ریزی و تعامل مثبت با تجار و بازرگانان می‌توان صادرات محصولات به کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای حوزه قفقاز را افزایش داد و گامی مهم برای توسعه اقتصادی استان برداشت. 
محصولات کشاورزی، باغی، دامی و صنایع دستی شاکله اصلی تولیدات استان را تشکیل می‌دهند که با بازاریابی در کشورهای منطقه می‌تواد صادرات این محصولات را افزایش داد. صادرات تولیدات مازاد بر مصرف داخلی در چند سال اخیر رشد داشته است، اما هنوز با رقم مورد قبول فاصله دارد.  

به گفته مسئولان، سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، کربنات کلسیم و انواع سبزی‌ مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان در این مدت بوده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که ظرفیت بالقوه برای رونق بخشی به صادرات و تجارت که اثرگذاری آن در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، در استان وجود دارد اما تبدیل این ظرفیت به بالفعل نیازمند همتی استانی است تا به مرور زمان و با افزایش صادرات تولیدات استان، پله‌های توسعه استانی را که توسعه اقتصادی نفس آن محسوب می‌شود، یکی یکی طی کند تا اقتصاد بیمار اردبیل از این طریق نجات پیدا کند.  توسعه صادرات استان و رساندن آن به مرز قابل قبول علاوه بر همت دستگاه‌های دولتی نیازمند پیاده‌سازی برخی از امور است که 3 اصل مهم آن به این شرح است: 

1-  آشنا کردن فعالان تجاری و اقتصادی استان با صادرات کالاها و محصولات. آشنا نبودن فعالان اقتصادی استان با روند صادرات، قدرت ریسک‌پذیری را از این افراد گرفته است و از ورود آن‌ها به عرصه صادرات ممانعت به عمل می‌آورد، بنابراین با آشنا کردن آن‌ها می‌توان به افزایش صادرات امیدوار بود.  2- تعریف استراتژی تجاری. تعریف نقشه تجاری و صادراتی برای استان در بازه‌های زمانی 5 و 10 سال می‌تواند برنامه‌ریزی‌ها را هدفمند کند. با حرکت در مسیر استراتژیک تجاری و صادراتی استان جایگاه صادرات اردبیل را می‌توان بهبود بخشید.  3- برگزاری دوره‌های آموزشی برای تجار و بازرگانان. این دوره‌ها را می‌توان با همکاری دستگاه‌های دولتی و اتاق بازرگانی استان برگزار کرد و در آن تجار و بازرگانان را با تجارت بین‌الملل، بازاریابی بین‌المللی، قوانین صادرات و ... آشنا کرد تا مشکلات پیش‌روی بازرگانان به حداقل رسیده و برای صادرات ترغیب شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید