• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 تیر 1403
کد مطلب : 229441
+
-

ایران 1,5درجه گرم‌تر شد

براساس اعلام سازمان هواشناسی دمای هوای کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۵درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده است. داده‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که طی 7روز منتهی به ۱۴تیرماه میانگین دمای هوای کشور ۳۰.۵سلسیوس بود که نسبت به میانگین بلندمدت (۲۹.۳درجه سلسیوس) ۱.۲درجه افزایش یافته بود.
براساس این اعلام، از ابتدا تا ۱۴تیرماه میانگین دمای کشور ۳۰درجه سلسیوس بود. میانگین دمای هوای ایران در بازه زمانی بلندمدت ۲۸.۸درجه سلسیوس بود که افزایش ۱.۱درجه‌ای را نشان می‌دهد.
همچنین از ابتدای سال زراعی جاری (مهر۱۴۰۲) تا ۱۴تیرماه دمای هوای کشور به نسبت میانگین بلندمدت ۱.۵درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۰.۵درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده است.
بیشترین افزایش دما نسبت به وضعیت نرمال به اعلام سازمان هواشناسی، در این بازه زمانی مربوط به استان گیلان است چرا که از ابتدای سال زراعی جاری میانگین دمای این استان ۱۳.۵درجه سلسیوس و میانگین بلندمدت ۱۰.۹درجه سلسیوس بوده است که افزایش ۲.۶درجه‌ای دمای این استان را نشان می‌دهد.
کمترین میزان افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت در سال زراعی جاری مربوط به هرمزگان است. میانگین دمای هوای این استان در این مدت ۲۴درجه سلسیوس و میانگین آن در وضعیت نرمال ۲۲.۹درجه سلسیوس بوده است بنابراین افزایش ۱.۱درجه‌ای را نشان می‌دهد.
تهران نیز دمایی بیش از میانگین کشوری داشته است. میانگین دمای هوای این استان از ابتدای سال زراعی جاری تا ۱۴تیر، ۱۲.۵درجه سلسیوس ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت (۱۰.۹درجه سلسیوس) ۱.۶درجه سلسیوس افزایش یافته است.
تغییرات اقلیمی منجر به گرم‌تر شدن زمین شده است و پیش‌تر کارشناسان آب و هوا به همشهری خبر داده بودند که دمای کوهستان‌های ایران نیز بین 1تا 2درجه افزایش خواهد داشت. با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش 1.5درجه‌ای هوا در ایران به‌نظر می‌رسد کوهستان‌های ایران نیز که برفگیر و دارای یخچال‌های طبیعی هستند با افزایش دما بخشی از ظرفیت‌های یخچالی خود را از دست بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید