• سه شنبه 19 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 2 محرم 1446
  • 2024 Jul 09
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229259
+
-

یک روز تماشایی

یادداشت
یک روز تماشایی

محسن مهدیان؛  مدیرمسئول

تا این لحظه هیچ خبری از نتیجه صندوق‌های رأی و رئیس‌جمهور آینده نیست اما الحق این روز، تماشایی بود. روز جمعه نیمه تیرماه تاریخی است؛ یوم‌الله است. یوم‌الله به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی روز بروز قدرت الهی است. حقیقتا هرجا مردم در میدان بوده اند، روز ظهور قدرت یداللهی بوده است و عید و یوم‌الله.
با هم صحنه‌هایی از این روز تماشایی را مرور کنیم.
یکم. تصاویر حضور مردم پای صندوق‌های رأی از ساعات ابتدایی صبح جمعه دیدنی بود. فارغ از رقم نهایی مشارکت، مردم تصمیم گرفتند امر خیر را در ساعات اولیه روز به سرانجام برسانند. در نتیجه رسانه‌ها رشد 30درصدی مشارکت تاظهر را نسبت به دور اول گزارش کردند.
دوم. همه آمدند؛ از هر طیف و عقیده و مذهب و قوم و ظاهری. این نیز دیدنی بود. در روزهایی که دشمن شب و روز تلاش می‌کرد مردم را چنددسته و گروه گروه کند و مقابل هم قرار دهد حضور یکرنگ مردم، رنگین کمانی به غایت دلنشین بود. از پیرمرد و پیرزن صد و چند ساله تا رأی اولی‌های دوست داشتنی که احساس مسئولیت کرده بودند تا عروس و دامادی که قبل از جشن عروسی پای صندوق آمدند تا آن که جشن تولدش را به شعبه رأی آورده بود تا آنها که دشمن تلاش می‌کرد از روی ظاهرشان بگوید مقابل نظام‌اند.
سوم. تلاش مردم در شبکه‌های اجتماعی برای رشد مشارکت عجیب شورانگیز بود. فارغ از اینکه چه‌کسی رأی می‌آورد همه برای مشارکت بیشتر تلاش می‌کردند. یکی نوشته بود اسنپ همسایه شدم تا پای صندوق بیاید. یکی دیگر نوشته بود برای دوستی که نمی‌خواست رأی دهد هدیه خریدم. آن یکی نوشته بود با خودم چند نفری که دور اول رأی ندادند را پای صندوق بردم.
چهارم. از ایرانی‌های غیور خارج از کشور هم باید گفت؛ جماعتی حقیقتا مجاهد که برای رأی دادن از دل آتش یک مشت رجاله هتاک و فحاش و مزدور عبور کردند؛از دخترخانمی که مقابل هتک حرمت اوباش لندن، با افتخار پرچم ایران را در دست گرفته بود تا خانمی که با عکس شهید رئیسی از جلوی آنها گذشت تا پیرمرد سالمندی که با افتخار و آرام آرام از میان هرزه‌های سیاسی عبور کرد تا پای صندوق برسد. حقیقتا دست‌مریزاد.
پنجم. تلاش هواداران تا آخرین لحظه برای رأی آوردن نامزد مورد علاقه‌شان نیز خاص و مورد توجه بود. همه در تلاش و امیدوار برای آینده کشورشان. فرقی هم نمی‌کرد اصلاح‌طلب یا انقلابی. این امید چشم‌نواز نیز دیدنی بود.
ششم. نباید از انصاف گذشت. سپاه و دولت و شهرداری و رسانه ملی و ... نمایشی از خدمت رسانی بی‌طرفانه و حرفه‌ای را برای رقابت نامزدها فراهم کردند. این نیز آموزنده بود و ستودنی.
هفتم. خیلی‌ها به این انتخابات رسیدند. از آرای سیاه تا تحریمی‌ها و آنها که نظام را به تقلب متهم کردند. خطای گذشته را به زبان نیاوردند و عذرخواهی نکردند اما همین برگشتن نیز معنادار بود و درس‌هاست در این انابه سیاسی.
هشتم. در نهایت رشد چشمنواز و شگفت‌انگیز مشارکت نسبت به دور اول و انتخابات گذشته است  که توجه همه را به خود جلب کرد. رهبرانقلاب فرمودند آبروی انقلاب باشید و آبرو شدند. آن‌هم زیر سخت‌ترین حملات ناجوانمردانه رسانه‌ای و سایبری دشمن. روز و شب بر سر مردم آتش یأس و رخوت و دروغ و تهمت ریختند اما مردم آمدند؛ آن‌هم در شرایطی که به هر طریق با همه تلاش هایی که در دولت شهید خدمت صورت گرفت اما همچنان مردم در سختی معیشت و تنگنای سفره اقتصادی شان بودند. اما آمدند؛ آن‌هم امیدوار.
صندوق رأی و انتخابات فتح الفتوح انقلاب است. یادگار خمینی کبیر است. غرب با همه یال و کوپال دمکراسی‌اش ادای مردم سالاری را هم نمی‌تواند درآورد. همه مردم با هر سلیقه‌ای تلاش می‌کردند تا سرنوشت کشور را به‌دست بگیرند. عجیب این صحنه دیدنی بود. هرکس پیروز انتخابات شود بی‌شک باید قدردان این مردم باشد و از روز شنبه خادم تمام قد آنها؛ همه مردم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید