• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207827
+
-

فوتبال تماشایی

مربیانی مثل پیتر بوش برای خنثی کردن مورینیوها

فوتبال تماشایی

در این فصل همه از عملکرد فاجعه‌بار آژاکس حرف می‌زنند اما کسی از تیم عالی آیندهوون سخنی به میان نمی‌آورد که با 8برد از 8مسابقه با اقتدار در صدر جدول ایستاده و بهترین خط حمله و بهترین خط دفاعی را از آن خود کرده است. در واقع پی‌اس‌وی از فصل پیش زیرنظر رود فان‌نیستلروی، مهاجم قدیم منچستریونایتد و رئال‌مادرید رشد کرد. آنها با ارائه فوتبالی هجومی توانستند نایب‌قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی شوند. تا اینکه نیستلروی به‌دلیل حمایت نشدن از سوی باشگاه استعفا کرد و جای خود را به پیتر بوش داد. بوش قبلا سابقه مربیگری در تیم‌های زیادی را داشت. او در دورتموند تنها 6ماه دوام آورد و سیستم هجومی3-3-4 او به‌خاطر ولنگار بودن تیم و آسیب‌پذیری در ضدحمله‌ها مورد انتقاد قرار گرفت. او در بایرلورکوزن و لیون هم توانست تأثیر خوبی بگذارد اما در این دو باشگاه به‌ترتیب 2.5و 1.5فصل دوام آورد.
بوش که زمانی خودش یک هافبک دفاعی بود، عاشق بازی هجومی است. این مربی هلندی وقتی با آژاکس در فینال لیگ اروپای سال 2017به تور منچستریونایتد مورینیو خورد، از خودش و فوتبال بدش آمد. مورینیو با ارائه یک بازی بسته و ضدفوتبال و براساس بازی مستقیم توانست تیم زیبای او را شکست دهد. بوش پس از آن شکست گفت: «فکر می‌کنم یک بازی خسته‌کننده بود. بازی در عرض، بازی رو به عقب و فقط پاس‌های بلند. این نوع فوتبالی نیست که من عاشقش هستم.» بعدها درباره آن مسابقه توضیح داد: «من می‌خواهم از تماشا کردن فوتبال لذت ببرم. این باید یک بازی سرگرم‌کننده باشد.» واکنش مورینیو طبق معمول غیرمحترمانه و هجومی بود. او بوش را شاعر و رویاپرداز خواند و گفت فوتبال چیزی نیست که او می‌پندارد. بوش در آن سال ستاره‌هایی نظیر ماتیاس دلیخت، فرانکی دی‌یونگ، دونی فان‌ده‌بیک، داوینسون سانچس، تادیچ و حکیم زیاش را به فوتبال جهان معرفی کرد که همان‌ها بعدا زیرنظر اریک تن‌هاخ تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم پیش رفتند و در نهایت به تاتنهام باختند.
بوش حالا 3‌بازیکن کلیدی به نام خاکپو و سیموئز که روی‌هم 28گل و 20پاس‌گل ثبت کرده بودند و همچنین ابراهیم سانگاره را از دست داده است. با این‌حال تیمش از همه لحاظ در لیگ اردیویزه سرآمد است. بوش استاد ستاره ساختن از بازیکنان جوان و گمنام است. در حال حاضر 4‌بازیکن از 7‌بازیکن موقعیت‌ساز لیگ هلند از بازیکنان این تیم هستند؛ لوک دی‌یونگ، نوآ لَنگ، یوهان بوکایوکو و اسماعیل سایباری. سرجینیو دست هم که از بارسلونا آمده، در پست غیرتخصصی دفاع چپ زیرنظر او می‌درخشد.
بوش معتقد است خودش زمانی که در فاینورد بازی می‌کرده به‌اندازه‌ای خوب نبوده که الان بتواند در ترکیب آیندهوون به میدان برود: «اگر مشکلی با پای‌تان دارید، باید آن را با سرتان جبران کنید. همه بازیکنان کند همینطور هستند. من ناامید نبودم. اما نمی‌شد با من به‌عنوان بازیکن ترکیب ثابت قهرمان جام‌جهانی شد. این غیرممکن بود. من همیشه می‌گویم که به‌عنوان مربی، خودم را به‌عنوان بازیکن برای تیم انتخاب نمی‌کردم.»
او عاشق یوهان کرویف و پپ گواردیولاست. فلسفه او نزدیک به افکار این دو مربی است: « من با یوهان کرویف موافقم که می‌گفت مردم پول زیادی پرداخت می‌کنند تا بازی ما را ببینند بنابراین می‌توانند انتظار فوتبالی زیبا و هجومی را داشته باشند. تنها پیروزی در مسابقات کافی نیست. ما در سال‌های اخیر دیدیم که می‌توان بر بازی مسلط بود، حمله کرد، سرگرمی ساخت و پیروز هم شد.»
البته اوضاع تیم در لیگ قهرمانان خوب پیش نرفته و پی‌اس‌وی با تنها 2‌امتیاز از 3‌مسابقه در قعر جدول گروه B قرار گرفته؛ جایی که با حریفانی نه چندان سخت مثل آرسنال، لانس و سویا همگروه شده است. البته با توجه به فاصله 4امتیازی با آرسنال صدرنشین هنوز بخت صعود به مرحله حذفی یا راهیابی به لیگ اروپا با کسب عنوان سومی برای این تیم باقی است. با امثال پیتر بوش، فوتبال ورزش زیباتری است. امکان ندارد مورینیو، کی‌روش، کونته و آلگری زیبایی فوتبال را برای همیشه از بین ببرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید