• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228590
+
-

رهبر انقلاب: در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده است

اقتدار جمهور

همه سلایق در انتخابات حضور یافتند و به آینده ایران رأی دادند

گزارش
اقتدار جمهور

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

ایرانیان روز جمعه، 8تیرماه حماسه دیگری را در دفتر افتخارات ایران به ثبت رساندند و با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، تجلی مردم‌سالاری در جمهوری‌اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند.
اگرچه فرایند رأی‌گیری از ساعت 8صبح روز 8تیرماه در بیش از 58هزار شعبه اخذ رأی سراسر کشور آغاز شد، اما نخستین رأی را ایرانیان ولینگتون در نیوزیلند به صندوق انداختند تا فرایند رسمی انتخابات این بار نه از ایران، بلکه در شعبه‌های خارج از کشور آغاز شود. این درحالی است که وزارت امورخارجه به‌منظور دریافت رأی ایرانیان خارج‌از کشور تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده بود و با تدارک 344صندوق، اخذ رأی ایرانیان تسهیل شده بود.
در شرایطی که طی روزهای اخیر حال و هوای کشور کاملا انتخاباتی بود و همه‌چیز تحت‌تأثیر رقابت‌های 6کاندیدایی قرار داشت که در نهایت 2نفر از آنها (علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده) به نفع جبهه‌ انقلاب اعلام انصراف کردند، بیش‌از 61میلیون ایرانی واجد شرایط رأی دادن بودند و آخرین گزارش‌ها (تا ساعت20 روز جمعه) از مشارکت چشمگیر ایرانیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت داشت.

شکست سنگین معاندان
گزارش‌های رسیده از شعبه‌های خارج از کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از حضور گسترده ایرانیان به‌منظور مشارکت در انتخابات حکایت دارد. اگرچه در برخی نقاط مانند انگلیس و آمریکا، عناصر معاند با ایجاد مزاحمت‌ و فحاشی، سعی در کمرنگ‌سازی حضور ایرانیان در انتخابات داشتند، اما گزارش‌های رسیده، از شلوغی حوزه‌های اخذ رأی حکایت داشت. گزارش‌ها و تصاویر ارسالی از مسقط، بغداد، مسکو، لندن، کابل و... نشان می‌دهد ایرانیان با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، شکست سنگینی را برای جریان‌های معاند و ضدانقلاب رقم زدند.

سیاسیون کجا رأی دادند؟
یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی در روز جمعه، حضور چهره‌های سیاسی پای صندوق‌های رأی بود. گرایش‌های مختلف سیاسی کشور 8تیرماه با حضور در شعبه‌های مختلف، رأی خود را به صندوق انداختند. حسینیه جماران یکی از اصلی‌ترین شعبه‌هایی بود که روز جمعه به محلی برای رأی دادن چهره‌های اصلاح‌طلب تبدیل شد. برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز با حضور در حسینیه ارشاد رأی دادند. ازسوی دیگر محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل ازجمله چهره‌های اصولگرایی بودند که با حضور در مسجد لرزاده تهران، رأی‌شان را به صندوق انداختند. علیرضا زاکانی که روز پنجشنبه به نفع کاندیداهای جبهه انقلاب اعلام انصراف کرد، در مسجد «میرزاعیسی خان وزیر» تهران رأی داد و امیرحسین قاضی‌زاده، دیگر کاندیدای انصرافی جبهه‌ انقلاب نیز با حضور در حرم مطهر رضوی رأی خود را به صندوق انداخت.

حضور پرشور رأی اولی‌ها
یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انتخابات روز جمعه، حضور پرشور رأی‌اولی‌ها پای صندوق‌های رأی بود؛ موضوعی که با توجه ویژه رسانه‌های داخلی و خارجی نیز مواجه شد. 8تیرماه جشن تکلیف سیاسی رأی‌اولی‌ها در شرایطی برگزار شد که براساس آمارهای ارائه‌شده ازسوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش طی روزهای اخیر، چیزی در حدود یک‌میلیون رأی‌اولی برای روز جمعه واجد شرایط رأی دادن بودند.

امنیت و سلامت انتخابات
یکی از جلوه‌های محوری انتخابات روز جمعه، برگزاری فرایند رأی‌گیری در امنیت و سلامت کامل بود. بر این اساس هم بود که دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در عرصه نظارت و امنیت، تأکید کردند انتخابات در امنیت و سلامت کامل برگزار شده‌‌است. در شرایطی که به‌گفته مسئولان برگزارکننده انتخابات، 46هزارو894نفر به‌عنوان نمایندگان کاندیداها در شعبه‌های رای‌گیری سراسر کشور حضور داشتند، نمایندگان هیأت‌های اجرایی و نمایندگان فرمانداری‌ها و شورای‌نگهبان و بازرسان نیز پای صندوق‌ها حضور داشتند و بر روند دریافت آرا نظارت می‌کردند. ازسوی دیگر، گزارش‌های مقام‌های انتظامی کشور نیز از برگزاری انتخابات روز 8تیرماه در امنیت کامل حکایت دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید