• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227416
+
-

الگویی برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده

یادداشت
الگویی برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده

محمدحسین قدیری‌ابیانه؛  کارشناس مسائل سیاسی

رقابت کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی داغ‌تر از گذشته جریان دارد که با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مردم ایران انتخاب حساسی پیش‌رو دارند؛ حساسیتی  كه ضرورت انتخاب «گزینه اصلح» را دوچندان کرده ‌است. باید در نظر داشت که در شرایطی قرار گرفته‌ایم که جهان در حال تحول تاریخی و‌ گذار از نظم تک‌قطبی به‌سوی جهان چندقطبی با نقش‌آفرینی قدرت‌های نوظهور است. در چنین شرایطی، انتخاب رئیس‌جمهوری که ویژگی‌های لازم به‌منظور پیشبرد راهبردهای ترسیمی در این عرصه را داشته باشد، از اهمیت ویژه‌اي ‌برخوردار است. در این میان معتقدم تطبیق «الگوی شهیدرئیسی» با کاندیداها، می‌تواند رأی‌دهندگان را به ‌سوی انتخاب «رئیس‌جمهور صالح» هدایت کند. امروز استراتژیست‌های دوست و دشمن معتقدند جمهوری‌ اسلامی به یکی از مهم‌ترین محورهای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده ‌است و ارزیابی‌های موجود از آینده درخشان ایران در نظم بین‌المللی پیش‌رو نشان می‌دهد مردم ایران انتخاب حساسی در پیش دارند. با توجه به این موضوع، الگوی شهیدرئیسی می‌تواند به‌مثابه معیاری برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده باشد.
  «مدیریت کارآمد» ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های شهیدرئیسی است که استمرار آن در دولت چهاردهم، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات و چالش‌ها باشد. خوب به یاد داریم که دولت سیزدهم در شرایط سخت اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرد، اما مدیریت کارآمد شهیدرئیسی، سبب بهبود وضعیت و احیای بسیاری از کسب‌وکارها شد. احیای چیزی در حدود 9هزار واحد صنعتی و تولید 3سال گذشته از دستاوردهای مهم دولت شهیدرئیسی به‌حساب می‌آید که استمرار چنین روندی ضروری است. از سوی دیگر انجام اقدام‌های مؤثر به‌منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها، وجه دیگری از مدیریت کارآمد دولت سیزدهم است که می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم مطرح شود.
  «تشخیص اولویت‌ها» از دیگر شاخص‌های عملکردی شهیدرئیسی در دولت سیزدهم بود که معتقدم رئیس‌جمهور آینده نیز باید دارای چنین ویژگی‌هاي مهمی باشد. این شهید بزرگوار با شناسایی مسائل کلیدی کشور در عرصه‌های مختلف و تدارک راه‌حل‌ها و راهکارهای مناسب، توانست کشور را از بسیاری از گردنه‌های سخت اقتصادی عبور دهد. بررسی روندهای اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد دولت شهیدرئیسی در شناسایی اولویت‌ها و گره‌گشایی از مشکلات آنها، کارنامه قابل دفاعی داشته‌‌ است و این ویژگی‌ از دیگر شاخص‌های مدنظر برای انتخاب رئیس‌ دولت چهاردهم به‌حساب می‌آید.
  «همگرایی میان قوا» را می‌توان از راهبردی‌ترین گزاره‌ها در منظومه ویژگی‌های چندوجهی شهیدرئیسی دانست که معتقدم باید در انتخاب رئیس‌جمهور آینده از سوی رأی‌دهندگان مدنظر قرار گيرد. حدود 3سال فعالیت این شهید بزرگوار در رأس قوه مجریه، نموداری از همگرایی و همسازی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور است. این رویکرد توانست گره‌های زیادی را از کار کشور بگشاید. دوری از حاشیه‌سازی و دامن زدن به برخی اختلاف‌ها میان قوا در دولت سیزدهم الگوی مناسبی است که باید مدنظر رأی‌دهندگان باشد.
  «دشمن‌شناسی» از دیگر ویژگی‌های بارز شهیدرئیسی به‌حساب می‌آید. این شهید بزرگوار دشمنان ایران و ایرانی را به خوبی ‌شناخت و به لبخندهای آنان دل نبست و توانست به فراخور چنین رویکردی، کلان‌راهبرد «خنثی‌سازی تحریم‌ها» را پیش ببرد. بنابراین معتقدم اکنون ایران به رئیس‌جمهوری مانند شهیدرئیسی نیاز دارد که «مرعوب» و «مجذوب» غرب نباشد و به‌جای تکیه به بیرون از ایران، به مردم ایران تکیه کند و باور داشته باشد که با همراهی و همگامی مردم، می‌توانیم بر همه سختی‌ها و مشکلات فائق آییم و آینده روشنی برای ایران رقم بزنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید