• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 تیر 1403
کد مطلب : 228226
+
-

تعریف و کاربرد پیش‌بینی

پیش‌بینی تکنیکی است که از داده‌های تاریخی به‌عنوان ابزاری برای تخمین‌های آگاهانه استفاده می‌کند و درنهایت جهت جریان‌های آینده را حدس می‌زند. به‌عنوان مثال، یک شرکت ممکن است درآمد خود را در سال آینده تخمین بزند، سپس آن را با نتایج واقعی مقایسه کند و به یک تحلیل واقعی برسد. به زبان ساده‌تر پیش‌بینی به نتیجه بررسی روش‌های آماری که از مجموعه‌های زمانی، داده‌های مقطعی یا طولی استفاده می‌کنند اشاره دارد. کارایی آن می‌تواند بین حوزه‌های کاربردی متفاوت باشد: برای مثال، بلایای طبیعی، آب وهوا، تجارت و حتی پزشکی.

تصمیم‌گیری هوشمند
در دنیایی که با عدم‌قطعیت هدایت می‌شود، هنر و علم پیش‌بینی چراغی برای تصمیم‌گیری مناسب است. خواه پیش‌بینی روند بازار، آماده‌سازی برای بلایای طبیعی یا برنامه‌ریزی برای تغییرات اقتصادی باشد، هم‌افزایی مشترک شهود انسانی و تحقیقات علمی به ما اجازه می‌دهد تا پیچیدگی‌های آینده را پیش‌بینی کنیم. تکنیک‌های پیش‌بینی ما را به آینده‌ای نزدیک‌ می‌کند که در آن تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و جهانی آماده‌تر و انعطاف‌پذیرتر خواهیم داشت. ریسک و عدم‌قطعیت در پیش‌بینی نقش اساسی دارند.

کاربردی در همه جا
پیش‌بینی در زمینه‌های وسیعی کاربرد دارد که در برآورد شرایط آینده مفید است. بسته به زمینه، دقت در پیش‌بینی به‌طور قابل توجهی متفاوت است. اگر عوامل مرتبط با آنچه پیش‌بینی می‌شود شناخته شده و
به‌خوبی درک شده باشند و مقدار قابل توجهی از داده‌ها وجود داشته باشد که بتوان از آنها استفاده کرد، احتمالاً نتیجه نهایی نزدیک به پیش‌بینی خواهد بود. تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت انرژی، بازار بورس، بازار ارز و برنامه‌ریزی تقاضای مشتری در تجارت روزمره از مواردی هستند که پیش‌بینی در آنها نقش تعیین‌کننده‌ای
دارد.

برنامه‌ریزی مهم است
یک جنبه مهم، اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، رابطه‌ای است که بین پیش‌بینی و برنامه‌ریزی وجود دارد. برنامه‌ریزی می‌تواند به چگونگی آینده بینجامد. هیچ روش پیش‌بینی صددرصد درستی برای استفاده وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید