• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227382
+
-

نقد و بررسی «شقایق سوزان»

نشست نقد و بررسی فیلم «شقایق سوزان» اثر هوشنگ شفتی از مستندسازان نسل اول سینمای ایران با حضور ارد عطارپور، فیلمساز و همایون امامی، مستندساز پیشکسوت و پژوهشگر سینما، در موزه سینما برگزار شد. در این نشست عطارپور به برجسته‌شدن قابلیت‌های فنی فیلم در این نسخه اشاره کرد که باعث دیده‌شدن کار شفتی و فیلمبردار اثر، پطروس پالیان، شده است. همایون امامی نیز به موفقیت فیلم «شقایق سوزان» در جشنواره‌های مختلف ازجمله جشنواره برلین سال۱۹۶۳ اشاره کرد و آن را یکی از نخستین موفقیت‌های سینمای مستند در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: این موفقیت همراه با موفقیت فیلم‌های «یک آتش» ابراهیم گلستان و «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد و «طلوع جدی» احمد فاروقی‌قاجار توانست فضای مناسبی برای ورود سینمای مستند به فضاهای جدی‌تر بین‌المللی فراهم کند. امامی معتقد است که این فیلم با وجود تصاویر و سکانس‌های زیبا انسجام لازم را ندارد و پراکنده است.
عطارپور نیز ضمن تأکید بر ارزش ثبتی این اثر و تصاویر زیبای فیلم به توجه فیلمساز به شیوه زیست و ندادن اطلاعات لازم به مخاطب در خط روایی فیلم اشاره کرد و گفت: متن فیلم از وجه بصری فیلم جدا افتاده و متن احساسی و رمانتیک است؛ بنابراین نمی‌توان آن را یک فیلم مردم‌نگارانه قلمداد کرد، زیرا دچار بی‌توجهی فیلمساز در بیان جزئیات است. امامی معتقد است که فیلم «شقایق سوزان» در نسخه انگلیسی متن بسیار بهتری نسبت به نسخه فارسی دارد و دراین‌باره گفت: هرقدر متن روایی نسخه فارسی بی‌ارتباط با کوچ و زندگی مردم است، متن انگلیسی به این شیوه زندگی اهمیت داده و آن را برجسته کرده است و علت موفقیت فیلم در جشنواره‌های خارجی هم همین تفاوت در متن فارسی و انگلیسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید