• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210165
+
-

قطع همکاری با سوزان ساراندون به‌دلیل حمایت از فلسطین

کوتاه‌تر از گزارش
قطع همکاری با سوزان ساراندون به‌دلیل حمایت از فلسطین

به‌دلیل حمایت از فلسطین آژانس استعدادیابی هالیوود «UTA» پس از سخنرانی سوزان ساراندون‌ در یک گردهمایی طرفدار فلسطین، در ‌ اقدامی عجیب به همکاری خود با این بازیگر برنده اسکار پایان داد.این بازیگر برنده اسکار در اظهاراتی دیگران را تشویق کرد که به حمایت از فلسطینیان در جنگ اسرائیل و حماس ادامه دهند.

ساراندون در این تظاهرات گفت: «مردم سؤال می‌کنند، مردم ایستاده‌اند، مردم خودشان را آموزش می‌دهند، مردم از شست‌وشوی مغزی که از کودکی شروع شده بود فاصله می‌گیرند.» او شرکت‌کنندگان را تشویق کرد که قوی، صبور و صریح باشند و در کنار هر کسی که شجاعت صحبت کردن را دارد بایستند.‌ ساراندون‌ همچنین پیام ‌راجر واترز از گروه پینک فلوید را در حمایت از فلسطین در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) بازنشر داد. ‌واترز‌ طی سال‌ها به‌دلیل اظهاراتش در حمایت از فلسطین به‌دلیل آنچه یهودستیزی نامیده شده، مورد انتقادهایی قرار گرفته است، اگرچه او همیشه این ادعاها را رد کرده است و پیش از این گفته بود: «تمام زندگی‌ام را صرف صحبت کردن علیه استبداد و ظلم کرده‌ام هر کجا که آن را ببینم. پدر و مادرم در جنگ جهانی دوم با نازی‌ها جنگیدند و پدرم بهای نهایی را پرداخت کرد».
از زمان حمله حماس در 7اکتبر، بیش از 14000نفر در حمله اسرائیل به غزه شهید شده‌اند که حداقل 5600کودک ازجمله آنها هستند.‌ ساراندون‌ جدیدترین چهره هنری است که به‌خاطر موضع خود در قبال جنگ، به‌ویژه در حمایت از فلسطین مورد هجمه قرار می‌گیرد. ‌ساراندون‌ در سال 2014با آژانس استعدادیابی (UTA) قرارداد امضا کرد. او امسال در چند فیلم و سریال تلویزیونی ظاهر شده است.
سوزان ساراندون‌ تاکنون 5بار نامزد جایزه اسکار شده و در سال 1995برای فیلم «راه رفتن مرد مُرده» موفق شد جایزه اسکار نقش اول زن را ازآن خود کند.‌ملیسا باررا ، ستاره قسمت ششم فیلم «جیغ» که برای ایفای نقش اصلی در قسمت هفتم این سری فیلم ترسناک انتخاب شده بود نیز توسط شرکت سازنده از این فیلم اخراج شد. این شرکت اعلام کرده که او را به‌دلیل برخی پست‌های رسانه‌های اجتماعی که از آن به‌عنوان یهودستیزانه تفسیر شده بود، از فیلم حذف کردند.‌ باررا‌ در اینستاگرام خود در مورد حمایت خود از فلسطین پست‌هایی منتشر کرده و اسرائیل را مرتکب «نسل‌کشی» و «کشتن بی‌رحمانه فلسطینیان، مادران و کودکان بی‌گناه به بهانه نابودی حماس» توصیف کرده است.

‌ونسا ردگریو و تهدید به‌خاطر حمایت از فلسطین در مراسم اسکار
مشهورترین واکنش هنرمندان هالیوود نسبت به مقاومت مردم فلسطین به دهه70 بازمی‌گردد؛ وقتی که در مراسم اسکار سال۱۹۷۷، ونسا ردگریو برای بازی در فیلم «جولیا» ساخته فرد زینه‌مان برنده جایزه اسکار شد و روی صحنه از ملت فلسطین دفاع کرد. این بازیگر مقابل چشم‌های نگران برخی افراد گفت: «به‌نظرم من و جین فوندا بهترین کار عمرمان را انجام دادیم و این موضوع را مدیون فرد زینه‌مان کارگردان هستیم، اما ‌ای مردم فلسطین باید به ‌خودتان افتخار کنید که در چند هفته گذشته محکم در برابر تهدیدهای صهیونیست‌ها ایستادید و مقهور نشدید.»
در این لحظه بود که در سالن جنجال به پا شد و صدای طرفداران یهود درآمد. پدی چایفسکی، فیلمنامه‌نویس برنده اسکار نیز یکی از چهره‌های مطرح بود که علیه ونسا گفت: «لازم است به خانم ردگریو بگویم که اسکار گرفتنش لحظه‌ مهمی در تاریخ نیست، نیازی به بیانیه دادن نبود، یک تشکر ساده کفایت می‌کرد.»
ردگریو سال۱۹۹۱ در کتاب زندگینامه‌اش نوشت: «هاوارد دبلیو کخ، رئیس وقت آکادمی علوم و هنرهای سینما به من گفت اگر برنده شدی به یک تشکر بسنده کن و چیز دیگری به زبان نیاور. من نیز در پاسخ گفتم که حق دارم حقیقت را بگویم.» پس از این ماجرای جنجالی، ونسا به فعالیتش در سینما ادامه داد و ۲بار دیگر هم برای فیلم‌های بوستونی‌ها و هاواردز‌اند نامزد دریافت اسکار شد، هر چند در نهایت به این جوایز نرسید. بد نیست بدانید که او سال۲۰۱۲ هم طی مصاحبه‌ای با قاطعیت اعلام کرد که از آن صحبت‌هایش به هیچ عنوان نادم نیست و کاری را که به‌نظرش درست بوده انجام داده است.  تام اونیل، سردبیر وب‌سایت گلدبری درباره آن ماجرا می‌گوید: وقتی ونسا ردگریو نامزد دریافت اسکار شد با توجه به سابقه حمایت‌های این بازیگر از مردم فلسطین، هاوارد دبلیو کخ، رئیس وقت آکادمی علوم و هنرهای سینما نگران بود مبادا ونسا روی صحنه، حرفی از فلسطین پیش بکشد. این بازیگر مدتی قبل از مراسم اسکار، مستندی تحت عنوان فلسطینی‌ها ساخته بود که محتوای آن از اطلاعات گروهی دانشجوی فلسطینی سرچشمه می‌گرفت؛ دانشجویانی که ونسا سر فیلمبرداری فیلم جولیا در پاریس با آنها آشنا شده بود. خانم ردگریو طی صحبت با آن افراد به حقایقی از زندگی مردم فلسطین پی برد و همین، انگیزه ساخت مستند مذکور را به او داد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید