• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226149
+
-

بهترین تیم ناکام

وقتی با 99امتیاز هم نمی‌توان قهرمان شد

بهترین تیم ناکام

بدشانسی یعنی در یک فصل 99امتیاز جمع کنی اما قهرمان نشوی؛ این وضعیت تیم فنرباغچه در این فصل سوپرلیگ ترکیه بود. آنها لیگ را به گالاتاسرای که 3امتیاز بیشتر داشت واگذار کردند تا زرد و قرمزهای استانبول بیست‌وچهارمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها را جشن بگیرند. گالاتاسرای با پیروزی 3بر یک مقابل قونیه اسپور در هفته آخر سوپرلیگ ترکیه، با ۱۰۲امتیاز و بالاتر از فنرباغچه ۹۹امتیازی، جام را گرفت؛ ۲۴قهرمانی لیگ، ۱۸جام‌حذفی و 14سوپرجام داخلی و قهرمانی جام یوفا در فصل 2000–۱۹۹۹ که در همان سال در وقت‌های اضافه بر رئال‌مادرید غلبه کرد و سوپرجام اروپا را هم برد. با این حساب این شصتمین جام تاریخ 119ساله این باشگاه بزرگ بود. حالا گالا تنها یک قهرمانی دیگر در سوپرلیگ ترکیه می‌خواهد تا پنجمین ستاره را هم روی لوگو و پیراهن خود بزند؛ هر 5قهرمانی یک ستاره.
گالا تنها درصورتی قهرمانی را به فنر می‌داد که در هفته آخر از قونیه‌اسپور شکست می‌خورد و فنرباغچه با اختلاف گل زیاد تیم استانبول اسپور را می‌برد. اتفاق اولی نیفتاد اما فنر توانست 6بر صفر حریف خود را شکست دهد. البته تبانی هم نبود، چون فنرباغچه بازی رفت را هم 7بر یک از حریف برده و بهترین پیروزی فصل را رقم زده بود. در سوپر لیگ ترکیه رقابت فقط بین این 2تیم بود و تیم سوم، یعنی ترابزون 35امتیاز کمتر از قهرمان داشت.
فنر اگر قهرمان می‌شد، می‌توانست چهارمین ستاره را روی لوگوی خود بزند. در تاریخ 66ساله این لیگ، گالا با 24قهرمانی و 13نایب‌قهرمانی پرافتخارترین تیم است. فنر 19بار فاتح شده و 24بار در رده دوم قرار گرفته؛ درست به اندازه تعداد قهرمانی‌های گالا. بشیکتاش با هوادار کمتر و 16قهرمانی و 14نایب قهرمانی سومین تیم پرافتخار ترکیه است. این 3 تیم در هر 66دوره سوپرلیگ حاضر بوده‌اند. آنکارا گوجو با حضور در 54دوره و بورسا اسپور و ترابزون در 50فصل پس از آنها باسابقه‌ترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها محسوب می‌شوند.
مائورو ایکاردی با 25گل جایزه آقای گلی را گرفت، بالاتر از ادین ژکو از فنرباغچه با 21گل. مامه تیام، بازیکن سابق استقلال از تیم کایسری اسپور و ری مانای از سیوا اسپور با 18گل و کشیشتوف پیونتک، بازیکن لهستانی سابق آث‌میلان با 17گل در رده‌های بعدی جای گرفتند. دریس مرتنز از گالا، مهاجم بلژیکی سابق لاتزیو با 16پاس بهترین گلساز لیگ شد. دوشان تادیچ از فنر، کاپیتان سابق آژاکس به همراه هریس هایرادینوویچ از کاسیم پاشا با 14پاس گل در رده‌های بعدی ایستادند.
   در رقابت‌های این فصل 606بازیکن با میانگین سنی 26.8سال در ترکیب 20تیم بازی کردند. 380مسابقه برگزار شد با 1062گل رد و بدل شده و میانگین 2.79گل در هر بازی. گالا و فنر سهمیه لیگ قهرمانان گرفتند، بشیکتاش و ترابزون سهمیه لیگ اروپا و باشاک شهیر سهمیه لیگ کنفرانس را صاحب شد.
   لیگ این فصل ترکیه حاشیه‌های زیادی داشت و در مقطعی تعلیق شد. روز 12دسامبر 2023، با مشتی که فاروک کوجا، رئیس آنکاراگوجو، پس از بازی خانگی تیمش با ریزه اسپور به هلیل اوموت ملر داور بازی زد، لیگ برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآمد. با این حال یک روز بعد، در همان روزی که ملر از بیمارستان مرخص شد، خبر رسید که بازی‌های لیگ از 19دسامبر از سر گرفته شود.
   فنرباغچه در حالی با 99امتیاز قهرمان سوپرلیگ نشد که فصل 89-1988 با 93امتیاز رکورد بیشترین امتیاز یک تیم در فصل را در اختیار داشت. آنها رکورد خودشان را زدند اما گالا رکورد آنها را هم زد. گالا این فصل رکوردهای دیگری را هم ثبت کرد؛ با 18برد متوالی بین هفته‌های 19تا 36رکورد طولانی‌ترین برد را بهبود بخشید. فنرباغچه قبلا با 29برد در فصل 89-1988 رکورد بیشترین برد در یک فصل را در اختیار داشت اما گالاتاسرای با 33پیروزی صاحب جدید این رکورد شد. فنر در همان فصل در 36بازی 29برد، 6تساوی و یک باخت با میانگین 2.58امتیاز در هر مسابقه به دست‌آورد و صاحب بهترین عملکرد یک تیم در یک فصل بود که این رکورد توسط گالا با 38مسابقه، کسب 33برد، 3تساوی و باخت و میانگین 2.68امتیاز در هر مسابقه شکسته شد.
   گالا با مربیگری اوکان بروک یک فصل تاریخی را ثبت کرد. بروک سال 2000که گالاتاسرای 2جام اروپایی گرفت، یکی از بازیکنان این تیم بود و در تیم درخشان ترکیه که در جام‌جهانی 2002مقام سوم جام جهانی را به‌دست آورد، بازی کرد. او در دوران مربیگری هم افتخاراتی به‌دست آورده است، ازجمله قهرمانی با تیم گمنام آکهیساراسپور در جام‌حذفی ترکیه و فتح سوپرلیگ با باشاک شهیر در فصل 20-2019 و رسیدن به 2قهرمانی پیاپی با گالا در سوپرلیگ و گرفتن یک سوپرجام در سال2023 با همین تیم.
   سال‌های قبل در لیگ‌های دیگر هم اتفاقاتی مشابه لیگ ترکیه رخ داده بود. رئال‌مادرید مانوئل پیگرینی با 96امتیاز لالیگا را به بارسلونای گواردیولا باخت، لیورپول یورگن کلوپ هم با 97امتیاز قهرمانی لیگ برتر را به منچسترسیتی به گواردیولا واگذار کرده بود. هر دو تیم به گواردیولا باخته بودند. حالا فنر صاحب رکورد بیشترین امتیاز کسب شده توسط یک تیم غیرقهرمان در یک فصل است.

یک نکته جالب؛ داوینسون سانچس در نخستین فصل حضورش در ترکیه به جام رسید. او هم یکی از بازیکنان پرشمار تاتنهام است که با رفتن از این باشگاه طلسم شده، به قهرمانی دست

 

این خبر را به اشتراک بگذارید