• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225285
+
-

پیشنهادهای ویژه


کوچه آشتی‌کنان
یکی از کوچه‌های قدیمی و سنتی منطقه یک تهران است که با طاق آجری ضربی و بدون به‌کار بردن اسکلت فلزی، حدود 6سال پیش با الهام از کوچه‌های آشتی‌کنان یزد طراحی و ساخته شد و در حال حاضر پاتوق گردشگران و اهالی محله حصار بوعلی است. در این کوچه متناسب با فصل و ایام خاص، سنت‌های قدیمی شمیرانات ازجمله مراسم پخت غذاهای محلی و نقاله‌خوانی شمیراناتی برگزار می‌شود. خیلی‌ها هم از راه‌های دور و نزدیک برای عکاسی به این کوچه سر می‌زنند. به‌ویژه اینکه دیواره‌های داخلی کوچه با کاشی‌های پرنقش و نگار و آینه‌کاری پوشانده شده و لوکیشن مناسبی برای عکاسی است.
نشانی: خیابان پاسداران، خیابان تنگستان دوم، خیابان عسگریان، گذر آشتی‌کنان

کوچه قاسمی
یکی از معابر تنگ و باریک محله امامزاده یحیی(ع) است که در مناسبت‌ها و روزهای خاص شلوغ می‌شود. چون در انتهای این کوچه 20متری، با عرض 2‌متر حسینیه اربابی قرار دارد. میرزااسماعیل اربابی منزل شخصی خود را تبدیل به حسینیه کرده بود و سال‌ها ‌بانی روضه حضرت زهرا(س) و
 امام حسین(ع) بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های روضه حسینیه، حضور بسیاری از چهره‌های برجسته علمی و دینی مانند آیت‌الله حق‌شناس، حاج‌آقا مجتبی تهرانی، آیت‌الله مجتهدی، شیخ محمدعلی فشندی و حاج اسماعیل دولابی است.
نشانی: سه‌راه امین حضور، خیابان آبشار غربی، پیک دامغانی، کوچه قاسمی

کوچه آقاموسی
در انتهای بن‌بست آقاموسی، مجموعه‌ای به نام خانه اردیبهشت عودلاجان قرار دارد. این خانه حیاط‌‌‌دار با تالارهایی در دو طرف آن و البته حمام و خزینه‌ای یادگار دوران زندیه است. این خانه متعلق به میرزامحمد ناظر بوده و فقط قسمت اندرونی آن باقی مانده که بازسازی شده است. این سازه اکنون در اختیار «مؤسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت عودلاجان» است که فعالیت‌های گسترده فرهنگی و مدنی ازجمله برگزاری شب فیلم، شب موسیقی، شب معماری و جشنواره فیلم زمین را دارد.
نشانی: تهران، خیابان پامنار، کوچه خلیلی مفرد، کوچه آقاموسی، بن‌بست اول

کوچه تولدی دیگر
 در انتهای کوچه ،خانه پدری فروغ فرخزاد قرار دارد. البته این روزها هیچ نشانی از قدمت خانه‌ خانواده‌ فرخزاد دیده نمی‌شود. خانه‌ای که سال‌ها پیش پدر فرخزاد میان باغی در این کوچه، بنا کرده بود. حالا همان خانه، به ساختمان سه‌طبقه‌ با حیاط کوچک تبدیل و با آجرهای زرد سه‌سانتی تزئین شده است و رد پای گذشته را تنها در حوض آبی حیاط و زیر زمین خانه می‌توان یافت. خانه فروغ یاعث شهرت این کوچه شده و بسیاری همچنان با ورود به کوچه، سراغ خانه‌ای را می‌گیرند که سال 1313محل تولد فروغ بود.
نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از خیابان کرمانی، کوچه تولدی دیگر

کوچه هفت تن
یکی از کوچه‌های آشتی‌کنان تهران است. از آن کوچه‌های تنگ و ترش که قدم زدن در آن حال و هوای تهران قدیم را به رهگذران منتقل می‌کند. برای رمزگشایی از نام متفاوت این کوچه قدیمی باید تا انتهای کوچه قدم زد. نام این کوچه به تکیه‌ای قجری در همین گذر اشاره دارد؛ تکیه‌ای که نشانی از آن باقی نمانده و جای خود را به مسجد و مدرسه علمیه داده است. در انتهای این کوچه و در میان مغازه‌های پارچه و لباس‌فروشی، عمارت «محمدحسن اعتمادالسلطنه» نویسنده و مترجم مشهور دوره ناصرالدین‌شاه قاجار وجود دارد که آن عمارت هم مانند خود کوچه با نام عمارت کوچه هفت‌تن شناخته می‌شود.
نشانی: خیابان ۱۵خرداد، انتهای جنوبی چهارسوق بزرگ بازار، ضلع شرقی راسته مسگرها، کوچه هفت‌تن

کوچه جلالی (گلدانی)
در بین کوچه‌های تنگ و باریک محله وحیدیه، کوچه‌‌ای با همت و سلیقه اهالی، رنگ و رخ تازه‌ای گرفته و سرسبزی و نشاط آن بر سر زبان‌ها افتاده است. این کوچه که تا چندی پیش ظاهرش مثل دیگر کوچه‌های تنگ و باریک محله بود، حالا سرتاسرش با گلدان‌های بزرگ و کوچکی پوشیده شده به‌طوری که با قدم زدن در آن حس و حال کوچه باغ را برای رهگذران تداعی می‌کند. وجود چنین معبری در محله زرکش که  کوچه‌پسکوچه‌های باریک و تودرتو دارد وجه تمایزی است که باعث شده نام کوچه گلدانی بر زبان‌ها جاری باشد.
نشانی: خیابان زرکش، خیابان شهید داودی، کوچه جلالی









 

این خبر را به اشتراک بگذارید