• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223838
+
-

سرعت بالای 15کیلومتر در ساعت ممنوع!

سرعت بالای 15کیلومتر در ساعت ممنوع!

   موضوع: قوانین راهنمایی و رانندگی
   ویژگی: محدودیت‌های باورنکردنی

سال1292 برای نخستین‌بار فردی سوئدی به نام «وستد‌اهل» که د‌ر سوئد‌ کفیل یکی از کلانتری‌ها بود،‌ «برگد‌اهل» مأمور آگاهی و «وارفاس» پلیس ساد‌ه، به ایران آمدند و سازمان نظمیه (شهربانی) تاسیس و نخستین آیین‌نامه رانندگی تهیه و تنظیم شد. آنها به تربیت علمی افسران و افراد‌ شهربانی پرد‌اختند و بعد از آن امور نظامی تهران را بین ۱۰کلانتری تقسیم کرد‌ند‌. محمود منیعی، تهران‌پژوه در این‌باره می‌گوید: «وستد‌اهل خود‌ ریاست نظمیه را به‌عهده‌ گرفت و برگد‌اهل ریاست آگاهی و وارفاس هم رئیس پلیس شد. در ادامه این راه سال۱۳۰۰ در اداره پلیس شعبه‌ای به نام شعبه «آلات ناقله» در خیابان باب‌همایون دایر شد و با ۱۰مأمور که از بین پاسبان‌ها انتخاب شده بودند، کار کنترل عبور و مرور اتومبیل‌ها را به‌عهده گرفتند.
علامت مشخصه آنها هم بازوبند سفیدی بود که به بازوی چپ خود می‌بستند. ریاست این شعبه به شخصی به نام فتح‌الله‌خان بهنام واگذار شد و او نخستین رئیس راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شد و درجه نایب‌اولی یعنی ستوان‌یکم داشت. اما نخستین افسر آزمایش رانندگی که نام و امضایش به زبان فرانسه پای اوراق رانندگان زمان قاجاریه وجود دارد، شخصی به نام «مسیو کلین» بود و بعد از او این سمت به ناصرخان انشاء، نخستین متخصص نظمیه محول شد. ترجمه، تنظیم نظام‌نامه و آیین‌نامه به این صورت بود که راننده هنگام روز در شهر و اماکن پرجمعیت ضمن حرکت از سمت راست باید با سرعت ۱۵کیلومتر در ساعت و در خارج از شهر ۲۵کیلومتر در ساعت و شب‌ها با سرعت ۱۰کیلومتر براند یا اینکه در موقع نزدیک شدن به حیوانات از قبیل اسب و قاطر که طبعا از صدای ماشین وحشت دارند از سرعت اتومبیل خود بکاهند و آرام حرکت کنند تا باعث وحشت و رم‌کردن حیوانات نشوند، ازجمله این قوانین بود که او تنظیم کرده است. »
 به‌گفته زمانی، تهرانی‌ها، حدود 23مرداد 1305 خبری خواندند در روزنامه‌های آن دوره که در متنش آمده بود، با توجه به دستورات آقای رئیس نظمیه و تأکیدات بلدیه‌چی «بوذرجمهری» مأمورینی در شهر گماشته شده تا از تصادفات و تخلفات شوفرها جلوگیری شود.» 2سال بعد، اواخر دی‌ماه، با افزایش تعداد اتول‌ها، مقررات جدیدی در 32ماده تنظیم شد. در این قوانین آمده بود که باید اوراق 4گانه، یعنی تصدیق نظمیه، مالکیت، مالیات و معاینه، همیشه همراه شوفر باشد. پلاک ماشین با روشنایی عقب‌ ماشین روشن شود و در عین حال چراغ نور قرمز پشتی و 2چراغ جلو، بعد از غروب آفتاب روشن باشند. صدای بوق‌شان هم تا 100متر دورتر شنیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید