• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223837
+
-

نخستین تهرانی‌ای که تصدیق رانندگی گرفت

نخستین تهرانی‌ای که تصدیق رانندگی گرفت

   موضوع: نخستین گواهینامه‌ رانندگی تهران
   ویژگی: صدورتصدیق‌های دفترچه‌ای

در تهران قدیم، وقتی اتومبیل به‌عنوان پدیده دنیای مدرن جای درشکه‌ها و کالسکه‌ها را گرفت، افراد برای نخستین‌ بار با چالشی به‌ نام گواهینامه یا به قول قدیمی‌ها «تصدیق» روبه‌رو شدند. علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید:«محمدناصر انشاء، معروف به ناصرخان انشاء در اواخر دوران قاجار نخستین ایرانی‌ای بود که با سفر به آمریکا گواهینامه رانندگی گرفت. او علاوه بر یادگیری رانندگی و اخذ گواهینامه، با مراحل و چگونگی برگزاری آزمون رانندگی نیز آشنا شد و پس از بازگشت به تهران به‌عنوان سرکاردان فنی نظمیه برای نخستین‌بار در تهران آزمون رانندگی گرفت و برای نخستین رانندگان تهرانی گواهینامه رانندگی صادر کرد.»
با برگزاری نخستین آزمون‌های رانندگی در تهران، نخستین تصدیق‌های رانندگی نیز صادر شد. زمانی می‌گوید: «نهم مرداد سال1308«سیف‌الله خان» نخستین تهرانی و ایرانی‌ای بود که در پایتخت گواهینامه یا تصدیق رانندگی گرفت.» در این گواهینامه تاریخی که روی آن عنوان «تصدیق‌نامه» درج شده، آمده است: «به‌موجب این ورقه تصدیق می‌نماید که آقای سیف‌الله‌ خان از تاریخ ۹خرداد‌ماه۱۳۰۷ تا تاریخ ۹مرداد۱۳۰۸، تحصیلات خود در مؤسسه اتومبیلرانی، دوره تحصیلات علمی و عملی اتومبیلرانی را به اتمام رسانیده و از عهده امتحانات ۳مرحله‌ای برآمده است.»
نخستین بانوی تهرانی که موفق به کسب تصدیق‌نامه شد نیز در تهران قدیم ماجرای جالبی دارد. «شوکت‌الملوک جهانبانی» جزو نخستین بانوان تهرانی بود که سال1319 تصدیق‌نامه رانندگی گرفت. در همان سال تنها 46زن تهرانی صاحب گواهینامه رانندگی شدند. پس از صدور نخستین گواهینامه رانندگی در تهران، 10سالی طول کشید تا نخستین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به تصویب دادگستری رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید