• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223417
+
-

دشت سوسن چلچراغ داماش

دشت سوسن چلچراغ داماش

این دشت میزبان سوسن چلچراغ، یکی از نادرترین گل‌های جهان است که از نیمه خردادماه تا اواسط تیر میزبان افراد زیادی است که جاده پرپیچ‌وخم بره‌سر- جیرنده را پشت سر گذاشته و خود را به دشت گل می‌رسانند.



زیستگاه سوسن چلچراغ
سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل‌های جهان است که به‌عنوان گل ملی، در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسیده است. تنها زیستگاه حفاظت‌شده این گل در کشورمان دشتی است که وسعتش به 4هکتار می‌رسد. با شروع فصل گل‌دهی سوسن چلچراغ، یعنی همان اواسط خرداد، مراسمی با عنوان جشنواره سوسن چلچراغ در داماش برگزار می‌شود. در این مراسم رویش این گل‌های زیبا را جشن می‌گیرند و با اجرای موسیقی محلی و سنت‌های بومی از گردشگران استقبال می‌کنند. می‌گویند گل نادر سوسن چلچراغ تنها در 2نقطه دنیا می‌روید؛ داماش گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان. این منطقه به‌طور کامل توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان نگهداری و حفاظت می‌شود و جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است.

جریمه نقدی برای آسیب‌زنندگان
اگر می‌خواهید یک شب را در طبیعت داماش بمانید، حتما مناطق امن را برای برپایی چادر انتخاب کنید. اگر اهل کمپینگ نیستید و قصد اجاره اقامتگاه در اطراف روستای داماش را دارید، قبل از سفرتان اقامتگاه خود را رزرو کنید تا با خیال آسوده راهی سفر شوید. برخی از جاده‌های منتهی به داماش پر پیچ و خم و ناهموار است. از این‌رو اگر قصد سفر با خودروی شخصی‌تان را دارید، قبل از سفر از سلامت خودرو مطمئن شوید. داماش طبیعت بکر و منحصربه‌فردی دارد و زیستگاه گونه‌های نادر و کمیاب سوسن چلچراغ است. درصورتی که وسوسه شدید تا گل‌های سوسن چلچراغ را در منطقه محافظت‌شده از ریشه دربیاورید، باید جریمه نقدی بپردازید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید