• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222715
+
-

قواعد شش گانه اوریگامی

قواعد شش گانه اوریگامی

اوریگامی هم مثل هر هنر دیگر، اصول و قواعدی دارد که با رعایت آنها کار آسان‌تر می‌شود. این قواعد شامل نحوه صحیح تازدن کاغذ و انجام مراحل اجرای کار است.
تا کردن کاغذ، باید روی یک سطح صاف و سخت انجام شود.
تمام تاها باید با دقت انجام شود.

تاها باید صاف و فشرده باشد و به‌وسیله ناخن خط انداخته شود.
انتخاب کاغذ باید از نظر رنگ و میزان استقامت، متناسب با شکل موردنظر باشد.
مراحل انجام کار به‌صورت طرح‌هایی ارائه‌شده‌است. برای انجام هر مرحله به طرح مربوط به آن توجه کنید.
پس از انجام هر مرحله، به شکل بعدی نگاه کنید. آنچه ساخته‌اید باید مانند آن شکل باشد.

کاغذ مخصوص را بشناسید
کاغذهایی که در بازار با عنوان کاغذ مخصوص اوریگامی عرضه می‌شوند، نازک، صاف و مقاوم هستند و هنگام تاکردن دچار تغییر شکل نمی‌شوند. این کاغذها که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و مختلف عرضه می‌شوند، وزن کمی دارند، چین و چروک را بسیار خوب نگه می‌دارند و استفاده از آن حتی برای افراد مبتدی بسیار ساده و آسان است. کاغذهای ویژه اوریگامی معمولا به شکل مربع‌هایی در ابعاد 15سانتی‌متر و در بسته‌های 30 تا 120تایی در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر عرضه می‌شوند و میانگین قیمت آنها بستگی به جنس، ابعاد، طرح و نقش و تعداد موجود در هر بسته بین 30 تا 120هزار تومان است.

چالش ذهنی
هرچند سرگرمی با اوریگامی پیر و جوان نمی‌شناسد و این کار برای همه سنین جذاب و لذتبخش است، اما تحقیقات نشان داده اوریگامی برای کودکان صرفا یک تفریح نیست بلکه با تحریک ذهنی و فیزیکی، ذهن کودک را درگیر کرده و تمرکز، مهارت‌های حرکتی ظریف یا دست‌ورزی و هماهنگی دست و چشم کودکان را پرورش می‌دهد. همچنین نحوه تاکردن کاغذ برای ساخت اشکال گوناگون، کودک را در سطح شناختی به چالش می‌کشد زیرا به ناچار دستورالعمل‌ها را برای یادگیری یک مدل دنبال می‌کند. بنابراین حافظه، تفکر غیرکلامی، توجه، درک سه‌بعدی اجسام و اشکال و تخیل او بیشتر تحریک می‌شود، زیرا مغز، هر مدل اوریگامی اعم از ساده یا پیچیده را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. از سوی دیگر تماشای یک تکه کاغذ که به چیزی ملموس تبدیل می‌شود، (یک خلقت جدید توسط خود کودک) باعث ایجاد حس افتخار، افزایش اعتماد به‌نفس و رشد مهارت‌های فردی کودکان می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید