• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221691
+
-

آمار

عرضه خارج از شبکه مهم‌تر از قاچاق
قاچاق آرد و گندم پدیده شایعی نیست؛ چون آرد کالایی فسادپذیر است و حمل‌ونقل سختی دارد. هدررفت و انحراف اصلی در مصارف آرد یارانه‌ای، بیشتر به‌صورت عرضه خارج از شبکه رسمی و سوء‌استفاده از آرد و گندم یارانه‌ای در داخل کشور و به شکل خوراک دام و طیور یا مصارف صنفی و صنعتی بود.

افزایش دسترسی به آرد یارانه‌ای
نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند دسترسی‌شان به آرد یارانه‌ای افزایش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که طی یک‌سالی که از فرایند هوشمندسازی تخصیص آرد یارانه‌ای می‌گذرد، می‌توان گفت بیش از 70درصد نانوایان، تجربه افزایش دسترسی به آرد یارانه‌ای را داشته‌اند‌ و این موضوع به اقتصاد نانوایان کمک کرده است، اما دسترسی افرادی که مرتکب تخلف شده‌ و تراکنش‌های غیرواقعی ثبت کرده‌اند، کاهش پیدا کرده است.

نان در حال ارزان‌تر شدن است
با گذشت نزدیک به 2سال از اجرای طرح هوشمندسازی، سهم «هزینه نان در سبد هزینه خانوار» از 2.5درصد به کمتر از 2درصد رسیده است؛ یعنی نان به‌صورت نسبی مبتنی بر قدرت خرید خانوار در حال ارزان‌تر شدن است. علاوه بر آن، هیچ کالایی جایگزین نان نیست، اما نان کالایی است که جایگزین هر کالای دیگری می‌شود.

لواش  پرمصرف‌ترین نان
حدود 35درصد از نان مصرفی در کشور، نان لواش است که با توجه به وزن آن به تعداد بیشتری خریداری می‌شود. حدود 25درصد نان بربری، 25درصد نان تافتون، 10تا 12درصد نان سنگک و یکی، دو درصد هم از انواع نان‌های محلی در کشور استفاده می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید