• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22133
+
-

بازی تندروها در زمین ترامپ

خبر دروغ تابعیت 2500ایرانی در دوران اوباما چگونه سر از توییتر ترامپ درآورد ؟

نکته روز
بازی تندروها در زمین ترامپ


جواد کریمی قدوسی نماینده منتسب به جبهه پایداری و از مهم‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای  مهرماه سال 93در بحبوحه جدال حقوقی ایران و 1+5،  از جلسه کمیسیون امنیت ملی بیرون آمد،  به جمع خبرنگاران رفت و با افشای سخنان محرمانه سیدعباس عراقچی معاون وزیرخارجه از این جلسه گفت: آمریکا در مذاکرات اخیر پذیرفته ایران 4هزار سانتریفیوژ روشن داشته باشد.

در آن دوران مذاکره‌کنندگان ایرانی برای حفظ شرایط موجود آن زمان یعنی 11هزار سانتریفیوژ چانه می‌زدند اما بعدها یک منبع وزارت خارجه در یکی از جلسات به خبرنگاران گفته بود،  بازتاب سخنان کریمی قدوسی در رسانه‌های غربی این شائبه را برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده بود که ایران برای 4هزار سانتریفیوژ هم راضی است و این نقل قول نامعتبر گره به‌کار مذاکره‌کنندگان کشورمان در مقابل آمریکایی‌ها انداخته بود. بعدها این نوع چشم بستن به منافع ملی در جبهه پایداری کم تکرار نشد و آخرین آنها گفت‌وگویی بود که مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و از دیگر منتقدان توافق هسته‌ای با تکیه بر اخبار جعلی یک کانال تلگرامی شناخته‌شده معاند انجام داد؛ همان گفت‌وگو مبنای توییت رئیس‌جمهور آمریکا و حمله او به توافق هسته‌ای و دولت اوباما شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه‌شب در توییتی نوشت: «تازه معلوم شده که دولت اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایران،  به ۲۵۰۰ ایرانی - ازجمله مقام‌های دولتی - شهروندی آمریکا را اعطا کرده است.

این چقدر مهم (و بد) است؟» این ادعایی که ترامپ مطرح کرده در واقع خبر دروغی بود که بهمن‌ماه سال 1395کانال تلگرامی معاند آمد نیوز منتشر کرد و مدعی شد بعد از توافق هسته‌ای در دولت اوباما و به دستور مستقیم جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا با اعطای گرین کارت به 2800دارنده پاسپورت ایرانی، عراقی و سوری موافقت شده است.

عجیب آنکه این خبر به بولتن‌های برخی نمایندگان مخالف دولت و توافق هسته‌ای راه یافت، تا آنکه مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم 10روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به این خبر جعلی رسمیت بخشید. مجید تفرشی تحلیلگر و پژوهشگر تاریخ در روایت این چرخه خبری نوشته که بعد از انتشار این شایعه در روزنامه اعتماد،  سارا پلین سیاستمدار آمریکا و حامی سرسخت رژیم صهیونیستی،  آن را در صفحه توییتر خود بازنشر داد و در ادامه فاکس نیوز رسانه محبوب دونالد ترامپ گزارشی درباره حضور ایرانی‌ها در آمریکا و ادعای اعطای تابعیت به 2500ایرانی بعد از توافق هسته‌ای منتشر کرد.

شایعه‌ای که از یک کانال معاند به بولتن‌های نمایندگان راه یافته بود به یک خبر دست اول تبدیل شد. جالب‌تر آنکه شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارش خود تأیید کرده که در 2سال آخر دولت باراک اوباما،  یعنی از سال امضای توافق هسته‌ای تا پایان ریاست‌جمهوری او،  نه فقط افزایش قابل‌توجهی در شمار ایرانیانی که گرین‌کارت و یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند رخ نداده،  بلکه این رقم کمتر هم شده است. مقامات دولت اوباما نیز این ادعا را تکذیب کردند.

جفری پریسکات،  مشاور ارشد باراک اوباما،  در توییتی اتهام ترامپ علیه دولت اوباما را مسخره و‌ غلط نامید و نوشت: از یاد نبریم این نمونه دیگری از تکرار طوطی‌وار ترامپ از حرف‌های فاکس‌نیوز است که گنده‌کردن ادعاهای یک تندرو در ایران است. در واکنش دیگری از مقام‌های دولت اوباما،  جان کربی،  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اواخر دولت اوباما نوشت: ترامپ حتی با آدم‌های خودش در این‌باره تماس نگرفته و درستی ادعا را بررسی نکرده است. او فقط یک تلفن باید می‌زد. دیروز ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به همین ماجرا گفت که نباید از توییتر آقای ترامپ متوجه شویم او در مجلس سرباز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید