• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220555
+
-

ورزش شهر تهران اوج می‌گیرد

مدیریت شهری برای سال آینده حدود 3هزار میلیارد‌تومان بودجه برای توسعه ورزش پایتخت درنظر گرفته است

تندرستی
ورزش شهر تهران اوج می‌گیرد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

در شرایطی که تا همین 2سال قبل و در دوره قبلی مدیریت شهری پایتخت، ورزش شهر تهران دچار رخوت و رکود بی‌سابقه‌ای شده بود و مجموعه‌های ورزشی یکی پس از دیگری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل در می‌آمدند و از رده خارج می‌شدند، در این دوره شاهد احیا‌شدن ورزش شهروندی و شکوفایی ورزش پایتخت در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بودیم.
درکنار اورهال و بازگشایی 62مجموعه ورزشی تعطیل‌شده تهران، عملکرد خوب سازمان ورزش شهرداری تهران به‌ویژه دربحث برگزاری مسابقات و رویداد‌های بزرگ ورزشی، ازجمله المپیاد ورزشی پایتخت که باعنوان «قهرمان شهر2» که با مشارکت بیش از یک میلیون شهروند تهرانی رقم خورد، مورد تأیید و تحسین استاندار تهران و وزیر ورزش و جوانان نیز قرار گرفت. نگاهی به بودجه ورزش پایتخت نشان می‌دهد که رشد و شکوفایی ورزش تهران برای سال آینده هم تداوم خواهد داشت. 3هزار میلیارد تومان از بودجه سال 1403شهر تهران دربخش فرهنگی و اجتماعی، مربوط به رویداد‌های ورزشی و توسعه زیرساخت‌های ورزش پایتخت است.

بودجه‌ای برای جبران زیرساخت‌ها
درخصوص بودجه ورزش شهرداری تهران، همانطور که محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران 27دی‌ماه در نشست خبری مرحله پایانی قهرمان شهر اعلام کرده بود، بخشی از این افزایش بودجه با هدف جبران مجموعه‌های ورزشی و زیرساخت‌هایی است که برای تکمیل و اجرای پروژه‌های عمرانی پایتخت با وزارت ورزش و جوانان تهاتر شده است. توکلی‌زاده درخصوص تهاتر مجموعه‌های ورزشی شهرداری با وزارت ورزش برای ساخت پروژه آزادراه شهید شوشتری و تلاش برای جبران این موضوع گفت: «پروژه شهید شوشتری در محدوده ورزشگاه تختی یکی از پروژه‌های بزرگ تهران است و ساخت آن در ادوار مختلف در دستور کار دوره‌های مختلف مدیریت شهری بوده است و این نیاز به تهاتری بین وزارت ورزش و سازمان ورزش شهرداری و مجوز شورای شهر داشت. این گفت‌وگوها انجام شد و شورا به لایحه آن رأی داد. با این اتفاق بخشی از زیرساخت‌های ورزشی شهرداری در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت. با توجه به اینکه سازمان‌ ورزش‌ بخشی از املاک را در اختیار وزارت ورزش قرار داده، شهردار تهران دستور داد مابازای آن در بودجه ۱۴۰۳، اعتباری در اختیار سازمان ورزش قرار گیرد تا این زیرساخت‌ها را در سازمان جایگزین کند.» به‌عبارت دیگر بخشی از بودجه ورزش تهران برای توسعه زیرساخت‌های ورزش پایتخت است.

احداث 3دهکده برای ورزش شهروندی
یکی از مواردی که علیرضا زاکانی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بر آن تأکید دارند افزایش سرانه ورزشی پایتخت با ساخت مجموعه‌های ورزشی جدید است. حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش در این رابطه می‌گوید: «افزایش سرانه‌های ورزشی و ساخت مجموعه‌های ورزشی جدید برای سال آینده مورد تأکید شهردار تهران است و همانطور که معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم پیش از این اشاره کرده، احداث 3دهکده ورزشی خانواده‌محور با هدف گسترش ورزش شهروندی در برنامه‌های شهرداری تهران و سازمان ورزش قرار دارد. گروه‌های هدف این دهکده‌های ورزشی که  در پهنه‌های مختلف شهر تهران احداث خواهند شد، دانش‌آموزان، سالمندان و جانبازان و معلولان عزیز هستند. مطالعات مربوط به این موضوع آغاز شده که پس از تکمیل آن از سوی آقای توکلی‌زاده اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اورهال 10تا 15مجموعه ورزشی بزرگ تهران در سال 1403
حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران درخصوص برنامه‌های اصلی شهر تهران برای سال آینده می‌گوید: «برای سال آینده برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای داریم. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به اورهال یعنی نوسازی کامل چند مجموعه ورزشی بزرگ تهران اشاره کرد. برنامه ما برای سال آینده این است که 10تا 15مجموعه ورزشی بزرگ شهر را در سال 1403اورهال کنیم. علاوه بر این بازسازی چند مجموعه ورزشی دیگر هم برای سال آینده در دستور کار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار دارد. باید به این موارد موضوع نگهداشت مجموعه‌های ورزشی را هم اضافه کرد.»

هدف‌گذاری برای افزایش کمی و کیفی رویدادهای ورزشی
اوجاقی همچنین از افزایش کمی و کیفی رقابت‌ها و رویداد‌ها و جشنواره‌های ورزشی درسال 1403خبر می‌دهد و در این رابطه می‌گوید: «موضوع بعدی برگزاری مسابقات، رویدادها و جشنواره‌های ورزشی مختلف درسطح شهر تهران است. هدف و برنامه ما این است که رویداد‌ها و مسابقات و جشنواره‌های ورزشی در سال 1403با کمیت و کیفیت بیشتر نسبت به امسال برگزار شود. افزایش رشته‌ها و ایجاد شرایطی که شهروندان بیشتری درگیر این مسابقات و رویداد‌های ورزشی شوند ازجمله برنامه‌های ماست که در سال آینده اجرا خواهد‌شد.»

بودجه‌ای متناسب با اهداف و مأموریت‌ها
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در رابطه با بودجه سازمان ورزش برای سال 1403که البته هنوز به شکل رسمی و قطعی اعلام نشده است، مبلغ تخصیص داده‌شده را خوب و متناسب با اهداف و ماموریت‌های این سازمان می‌داند و می‌گوید: «بودجه سال‌1403 سازمان ورزش برای اهداف و ماموریت و برنامه‌های سال آینده این سازمان ازجمله اورهال و بازسازی چند مجموعه ورزشی و افزایش کمی و کیفی مسابقات و رویداد‌های ورزشی مناسب بوده و درصورت تامین و محقق‌شدن اعتبارات، پاسخگوی نیاز‌های ورزشی شهر تهران خواهد بود. البته این موضوع جدا از بحث ساخت و احداث مجموعه‌های ورزشی جدید است. اگر این ساخت دهکده‌های ورزشی برای سال آینده نهایی و اجرایی شود باید متناسب با آن بودجه‌ای جداگانه در اختیار سازمان ورزش قرار بگیرد.»

تحول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ورزش تهران
اوجاقی وعده می‌دهد که برای سال آینده شاهد تحول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ورزش شهر تهران خواهیم بود؛ «برای سال آینده شاهد تحول اساسی چه به لحاظ کمی و کیفی در ورزش شهر تهران خواهیم بود. امسال توانستیم با حضور یک میلیون شهروند در مسابقات قهرمان شهر، رکورد‌شکنی کنیم و همچنین تعداد رشته‌های آقایان و بانوان را افزایش دهیم. در دوره اول قهرمان شهر با 600هزار نفر در 8رشته آقایان و بانوان برگزار شده بود. اکنون برنامه ما این است که برای سال آینده این مشارکت و همچنین رشته‌های ورزشی بازهم افزایش داشته باشد و شهروندان بیشتری درگیر این رقابت‌ها شوند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید