• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217311
+
-

پایان هفتمین نشست بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران

پیامدهای منفی تغییر اقلیم در رتبه نخست ۱۰عامل تهدیدآمیز بشر در قرن ۲۱ نظیر فقر، سلاح‌های هسته‌ای، کمبود غذا و... قرار دارد. در دومین روز کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران، اعلام شد که ایران در بین کشورهای خاورمیانه، بیشترین تأثیر را از تبعات تغییر اقلیم می‌گیرد.
به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور گفت: از مهم‌ترین آثار منفی تغییر اقلیم در ایران می‌توان به افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند سیل، خشکسالی، توفان‌های گرد و خاک، موج‌های گرمایی، موج‌های سرمایی، کاهش منابع ذخایر برف و... اشاره کرد.
سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد: ایران بیشتر از متوسط جهانی و حتی بیش از سایر کشورهای خاورمیانه تحت‌تأثیر تبعات تغییر اقلیم قرار گرفته است و با توجه به فرسودگی زیرساخت‌های شهری و عمرانی در بسیاری از نقاط کشور و تغییر کاربری بسیاری از اراضی طبیعی، آثار مخرب تغییرات اقلیمی، كشورمان را بیش از سایر کشورها درگیر خود کرده است.
سلسته سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی نیز در این اجلاس گفت:  سامانه‌های اقلیمی ایران و خاورمیانه پیچیده‌تر شده‌اند و این امر مهر تأییدی بر تأثیرات گرمایش جهانی هوا و تغییرات اقلیمی است.
مجید حبیبی‌نوخندان، مدیر گروه پیش آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی نیز مخاطرات جوی را ازجمله مهم‌ترین عوامل تهدید‌کننده زندگی و زیرساخت‌های کشور دانست و گفت که توجه و هزینه برای آن، یک سرمایه‌گذاری است.
جیم اسکی، رئیس هیأت بین‌دولتی تغییر اقلیم نیز با اشاره به تهیه گزارش های تغییر اقلیم گفت: 3گزارش ویژه به اضافه گزارش‌های معمول گروه‌های کاری و همچنین گزارشی ترکیبی ارائه شده است.
او افزود: گزارش ویژه‌ای نیز در مورد تغییرات اقلیمی و شهرها تهیه خواهد شد و امیدوارم کنفرانس بین‌المللی تهران دانشمندان ایران و سایر کشورهای منطقه را تشویق کند تا خود را به‌عنوان نویسنده گزارش‌ها معرفی کنند؛ چراکه ما برای ورودی‌ها از تمام نقاط جهان و از همه دیدگاه‌ها ارزش بسیار قائل هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید