• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216007
+
-

ساخت ۳مجموعه ورزشی بزرگ در تهران

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری از توسعه مجموعه‌های ورزشی پایتخت خبر داد

گزارش
ساخت ۳مجموعه ورزشی بزرگ در تهران

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

سرانه فضاهای ورزشی در شهر تهران براساس آخرین آمارهای ارائه شده تنها 57سانتی‌مترمربع است؛ درحالی‌که این سرانه در سطح جهان به 2.5مترمربع می‌رسد. کمبود فضاهای ورزشی در پایتخت یکی از عوامل فقر حرکتی 56درصد شهروندان عنوان شده است؛ به همین دلیل مدیریت شهری ششم تهران طی 2 سال گذشته توسعه فضاهای ورزشی را به‌طور جدی و هدفمند دنبال کرده است. محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری روز گذشته مسابقات «قهرمان‌شهر» (مسابقات ورزشی محلی تهران)، ضمن مقایسه پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه توسعه سرانه‌های ورزش تهران با دوره گذشته مدیریت شهری، از برنامه‌های در دست اقدام در زمینه افزایش سرانه مکان‌های ورزشی در تهران خبر داد.

بازسازی و بازگشایی 69مجموعه ورزشی تعطیل
محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست گفت: در دوره اخیر مدیریت شهری در حوزه ورزش، عرصه‌ای را تحویل گرفتیم که سرانه‌های ورزشی شهر تهران با استاندارد مورد نیاز فاصله جدی داشت. حدود ۷۰مجموعه ورزشی تعطیل شده بود و بخش مهمی از مجموعه‌های ورزشی نیز فرسوده و در آستانه تعطیلی بود. در این دوره حدود ۶۹مجموعه به مدار خدمت برگشتند و همچنان بازسازی و نوسازی این اماکن در دستور کار است. متأسفانه طی این سال‌ها اماکن ورزشی نه بازسازی و نه چیزی به آنها اضافه شده است. ضمن بازسازی و افزایش اماکن ورزشی سعی داریم خدمات باکیفیت‌تری به مردم ارائه دهیم.

اضافه شدن ۳۰مجموعه ورزشی به تهران
توکلی‌زاده، با اشاره به گسترش و توسعه فضاهای ورزشی در 2سال گذشته افزود: طی این مدت ۳۰مجموعه ورزشی در پویش امید و افتخار به ظرفیت‌های شهر اضافه شد و برای سال آینده نیز در بحث توسعه مجموعه و زیرساخت‌های ورزشی برنامه‌هایی با حمایت شورای شهر درنظر گرفته شده است. در کنار توسعه زیرساخت، توجه به رخدادهای ورزشی نیز مورد توجه قرار گرفت و قهرمان‌شهر گام‌های خوبی را در محلات برداشت. سال گذشته بیش از ۶۰۰هزار نفر در قهرمان‌شهر ثبت‌نام کردند و اعلام کردیم این تعداد حداقل باید به ۱۰درصد جمعیت تهران ارتقا پیدا کند و با همتی که شکل گرفت این عدد به یک میلیون شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات رسید.

2هزار میلیارد تومان برای جایگزینی زیرساخت‌های ورزشی
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره تهاتر میان شهرداری تهران با وزارت ورزش در مجموعه ورزشی تختی گفت: پروژه شهید شوشتری یکی از پروژه‌های بزرگ تهران است و تأثیر زیادی روی بهبود ترافیک آن دارد. اجرای این پروژه منوط به یک تهاتر میان وزارت ورزش و شهرداری بود. گفت‌وگوها انجام شد، لایحه به صحن شورا رفت و مصوب شد که انجام شود. با این پروژه، چیزی از زیرساخت ورزشی کم نمی‌شود و از طرف دیگر گره ترافیکی به‌ویژه در شرق تهران هم باز می‌شود. با وجود این و با توجه به اینکه سازمان ورزش بخشی از اماکن خودش را در اختیار وزارت ورزش قرار داد، مقرر شد شهرداری بودجه ۲هزار میلیاردتومانی تخصیص دهد تا زیرساخت‌های مورد نظر را جایگزین کند. لایحه این موضوع در اختیار شورای شهر قرار گرفت و آنها نیز پیگیر هستند تا املاک مورد نظر اضافه شود.

پایتخت در انتظار دهکده ورزشی
توکلی‌زاده همچنین از امضای تفاهمنامه با چین برای ساخت ۳مجموعه ورزشی بزرگ خبر داد و افزود: این مجموعه‌ها شامل یک دهکده ورزشی با یک استادیوم کامل بالای ۳۰هزار نفر، یک مجموعه‌ کامل ورزشی برای افراد دارای معلولیت و همچنین یک مجموعه سوم با نگاه دانش‌آموزی است که گفت‌وگوها در مورد چگونگی ساخت و مکان‌یابی در حال انجام است. همچنین درباره ساخت مجموعه تفریحی ورزشی آبی در جنوب تهران در حال بررسی و مکان‌یابی هستند. مجموعه دیگری هم در حوزه‌ گردشگری در مرحله مکان‌یابی است. درخصوص تامین منابع نیز منابعی در چین از محل فروش نفت داریم؛ همچنین با کمک رئیس‌جمهور این منابع را از طریق سرفصل‌ها داریم و چینی‌ها نیز تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

افزایش استقبال از مسابقات «قهرمان‌شهر»
حسین اوجاقی، مدیر عامل سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: رسالت اصلی سازمان ورزش، ترویج ورزش همگانی است و جشنواره‌ها و مسابقات، ابزاری برای ترویج ورزش و ارتقای سرانه فعالیت ورزشی در جامعه است. با این حال مسابقات قهرمان‌شهر یکی از این مسابقات است که یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی را درگیر کرده است. در دور دوم مسابقات قهرمان‌شهر نسبت به دوره اول آن، ۸رشته به ۱۰رشته و ۶۰۰هزار نفر شرکت‌کننده به یک میلیون نفر ارتقا پیدا کرد و رده‌های سنی مختلفی نیز برای مسابقات دوره دوم داشتیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید