• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215775
+
-

تهران 550کیلومتر کانال آب‌های سطحی دارد

تهران 550کیلومتر کانال آب‌های سطحی دارد

حمید نجاری‌اصل؛ مدیرعامل شرکت خاکریز آب

شرکت خاکریز آب در سال ۷۳ برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و افزایش تاب‌آوری شهر تهران با وام بانک جهانی ایجاد و با این وام نیز دستگاه تی‌بی‌ام و قالب‌هایش خریداری شد.
سازمان مشاور ما دست به مطالعه آب‌های سطحی زد و تهران را به ۴حوزه شرقی، غربی، مرکز و چیتگر تقسیم کرد؛ به‌طور کلی ۲۱۱پروژه در تهران تعریف شد و اولویت‌بندی‌هایی نیز براساس قدرت تخریب سیل پیش‌بینی شد.
تا به امروز ۵۵۰کیلومتر کانال آب سطحی ایجاد شده که به اندازه شریان‌ها و اتوبان‌های اصلی شهر است. ۱۵۰کیلومتر دیگر نیز با اعتباری نزدیک به ۲۵ تا ۳۰هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا شبکه آب‌های سطحی کامل شود. براساس برنامه ۴ساله‌ای که شهرداری تهران به ما ابلاغ کرده است، سالانه باید ۱۰کیلومتر شبکه اصلی اضافه کند و یک کیلومتر احیای رودخانه‌ها را انجام دهیم.»
اینها جزو پروژه‌هایی است که در حوزه افزایش فعالیت احیای رودخانه‌ای شرکت خاکریز آب است. باید بیش از ۱۰۰کیلومتر در غرب تهران احداث شبکه جمع‌آوری داشته باشیم که ۵کیلومتر آن تکمیل شده است. درحال حاضر این کار با تی‌بی‌ام درحال انجام است. یک‌کیلومتر آن در این دوره مدیریت شهری جدید انجام گرفته است. برنامه داریم یک کیلومتر دیگر نیز تکمیل شود تا بخش جنوبی سامانه m1 واقع در بزرگراه فتح تمام بشود.
رودخانه‌هایی که در حریم قرار می‌گیرند، تحت مدیریت شهرداری هستند و رودخانه کن یکی از مواردی است که باید اقداماتی همچون شیب‌شکن در آن انجام شود. در کانال شایق نیز باید افزایش معبر انجام دهیم. این موارد جزو پروژه‌های رودخانه‌ای هستند.
برنامه ما برای رسیدن به ۷۰۰کیلومتر از شبکه آب‌های سطحی، ۱۰ساله است و با توجه به نگاه ویژه شهرداری این بازه زمانی می‌تواند کاهش پیدا کند. طبق برنامه ۴ساله ما ۱۰کیلومتر را تکمیل کردیم. 2 کیلومتر دیگر را که پیش ببریم برنامه 2 سال اخیر تمام می‌شود. بیشتر این مسیر هم مربوط به غرب تهران است.
تمام تلاش ما این است که تهران را در برابر سیل ایمن کنیم و برهمین اساس برنامه ما مبتنی بر بازگشت سیلاب ۵۰ساله است اما اگر سیلی بیاید که فراتر از این دوره باشد و در طراحی‌ها ندیده باشیم، شرایط متفاوت است. براساس دوره بازگشت ۵۰ساله وضعیت خوبی داریم.
ما در چیتگر و حوالی الهیه پروژه‌هایی در دست احداث داریم و در مناطق دیگر نیز پروژه‌هایی همچون افزایش معبر و... پیگیری می‌کنیم. احیای کانال سرخه‌حصار را به عنوان یکی از کانال‌های اصلی شهر در دستورکار داریم چرا که تمام آبی که در سمت شرق است به سمت سرخه‌حصار می‌رود. این کانال در سال‌های گذشته با توجه به فاضلاب و اسیدی شدن رودخانه در مرحله نابودی قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید