• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215483
+
-

چالش مرمت خودروهای تاریخی

موزه خودروهای تاریخی در ایران، کلکسیونی از خودروهای تک‌نسخه، سفارشی و بازماندگانِ تاریخ صنعت خودروسازی جهان را به نمایش گذاشته است، اما در سال‌های گذشته انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان در خصوص نگهداری و مرمت خودروهای تاریخی این موزه مطرح شده بود که حالا مسئولان موزه خودرو به آنها پاسخ داده‌اند.
موزه خودروهای تاریخی در گزارشی که ایسنا منتشر کرد، با نمایش ۶۰خودرو در تهران افتتاح شد که بیشتر آنها سلطنتی بوده و ساخت آنها یا به کمپانی‌های بزرگ دنیا سفارش داده شده‌ بود یا از مشتریان خاص خریداری شده بودند. خرید بعضی از خودروها حتی تا دهه۷۰ خورشیدی نیز ادامه داشت.
پروژه مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی موزه خودروی ایران، آنچنان که مسئولان این موزه توضیح داده‌اند، از خرداد سال۱۳۹۹ در محل خزانه خودرو آغاز شد. در این پروژه، خودروهای متعلق به ابتدای قرن بیستم تا پایان دهه۷۰ میلادی مرمت و بازسازی شدند.
زمانی که موزه خودروهای تاریخی افتتاح شد، انتقادهایی به شیوه مرمت و تغییر ظاهر و رنگ برخی از آنها وارد شده بود.
حالا محمد افرافر، امین اموال موزه خودروهای تاریخی ایران در پاسخ به انتقادها و پرسش‌هایی که درباره چگونگی مرمت خودروهای تاریخی مطرح است، اعلام کرده که در مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی و موزه‌ای از روش اصیل و استاندارد همان خودروها استفاده شده است.
او گفت: 2 روش برای نگهداری خودروهای تاریخی و موزه‌ای وجود دارد؛ نخست اینکه هر از گاهی ماشین را استارت بزنند و حرکت دهند و روش دیگر اینکه تمام مایعات موجود در خودرو را خارج کنند تا اصطلاحا ماشین خشک شود.
او افزود: تقریبا از هر دو روش در دنیا استفاده می‌شود. روشی هم که در موزه خودروهای تاریخی استفاده شده، روش خشک است و در ماشین‌های این موزه هیچ مایعی وجود ندارد.
این کارشناس موزه افزود: اگر زمانی یک مجموعه‌دار که از روش خشک برای نگهداری خودرو استفاده می‌کند خواست از همان خودرو استفاده کند، حتما نیاز است خودرو را سرویس کامل کند؛ شست‌وشوی باک و کاربراتور را انجام دهد و مایعات مورد نیاز را اضافه کند تا شرایط برای حرکت خودرو مهیا شود.
افرافر، درباره انتقادهای وارد شده به مرمت برخی خودروهای تاریخی این موزه تأکید کرد: کسانی که این خودروها را مرمت کرده‌اند دانش مرمت این خودروها را داشته‌اند.
او درباره اینکه چند درصد از خودروها هنگام مرمت با تغییر وضعیت مواجه شده‌اند، گفت: خودروهایی که در موزه نگهداری می‌شوند تغییر داده نشده‌اند. البته خودرویی در موزه به نام «پیرس ارو» نگهداری می‌شود که این خودرو را کمپانی به رنگ سفید ساخته بود، اما با سفارش ایران همان خودرو به رنگ سرمه‌ای تغییر کرد. به گفته افرافر، این خودرو ضعف نقاشی داشت و ما مجبور شدیم رنگ را برداریم، اما سعی کردیم همان روش اصیل آن را اجرا کنیم؛ یعنی ابتدا خودرو را به رنگ سفید درآورده و بعد رنگ سفارشی سرمه‌ای و مشکی به آن اضافه شد.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید