• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215275
+
-

علت حمله سوسک‌های چوب‌خوار به بوستان‌های جنگلی

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره علت خشک شدن تعدادی از درختان در بوستان‌های جنگلی و شهری توضیحاتی ارائه داد و گفت که عامل اصلی سوسک‌های چوب‌خوار هستند.
به‌گزارش همشهری، این آفت (سوسک چوب‌خوار) یکی از آفات مهم و ثانویه درختان است. علی‌محمد مختاری با بیان این مطلب تأکید کرد: «این آفت از سال۱۳۹۵ طی چندین مرحله به جنگل‌ها و بوستان‌های شهر تهران ازجمله بوستان جنگلی چیتگر حمله کرده و باعث خشک شدن تعدادی از درختان شده است. با اقدامات کنترلی و پیشگیری مانند سمپاشی با سموم شیمیایی و روغن‌پاشی تنه درختان، محلول‌پاشی با کودهای شیمیایی و آبیاری درختان ضعیف، نصب تله‌های فرمونی و جذب سوسک چوب‌خوار ، میزان آفت کنترل شد، اما به‌دلیل گرم شدن هوا، خشکسالی و کمبود منابع آبی، دوباره سوسک‌های چوب‌خوار طغیان کردند و منجر به خشک‌شدن تعدادی دیگر از درختان شده‌اند.» به‌گفته او، نخستین و مهم‌ترین اقدام برای کنترل این آفت، حذف درختان خشک و آلوده است و با توجه به اینکه مالکیت اراضی جنگلی با سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور است، صدور مجوز و قطع درختان خشک توسط این سازمان‌ها صادر می‌شود.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با بیان اینکه پس از مشخص شدن علل خشکیدگی درختان، اطلاعات در سامانه نهال ثبت و مجوز قطع درختان آفت‌زده معابر در کمیسیون ماده 7صادر می‌شود، تأکید کرد: «باتوجه به زمان مناسب، عملیات زراعی و پیرایش قطعات فضای سبز شامل حذف کنده‌ها، تنه‌جوش‌ها، پاجوش‌ها و سرشاخه‌های خشک در دستور کار فضای سبز منطقه قرار گرفته و قرار است پس از حذف‌ کنده‌های درختان نسبت به ضدعفونی محل و واکاری آنها با گونه‌های مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط اقلیمی آن منطقه، اقدام کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید