• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191543
+
-

سوسک‌های پوستخوار قاتلان‌سرخه‌حصار

سیمین برادران-دبیر گروه شهری

کنده شدن پوست درختان پارک ملی سرخه‌حصار، جنجال این روزها در فضای مجازی است. فردی با انتشار فیلمی از این محدوده جنگلی عنوان می‌کند زمین‌خواران به‌دنبال نقشه‌ای هستند تا درختان سرخه‌حصار را خشک کنند و برای عملیاتی کردن این نقشه شوم، پوست درختان را کنده‌اند. او بین درختان تردد می‌کند و می‌خواهد مسئولان به این ماجرا ورود پیدا کنند که پس از انتشار این تصاویر، نهاد قضایی خبر از ورودش به پشت پرده‌های این ماجرا می‌دهد.
علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در این رابطه عنوان می‌کند که «در راستای بررسی این ادعا و به‌منظور جلوگیری از تعدی باندهای زمین‌خوار به منابع طبیعی و برخورد با ترک فعل‌های احتمالی، دادستانی تهران ضمن ورود به این موضوع در حال بررسی زوایا و ابعاد مرتبط با این ادعاهاست.» اما اصل ماجرا چیست؟
هیچ‌کس نمی‌تواند محیط‌زیست فضای شهری را از سایر فضاهای طبیعی جدا کند و در این خصوص وجود و شیوع برخی آفات هیچ‌گاه رد نمی‌شود؛ چراکه شیوع آفات، می‌تواند مانند بیماری مسری آن را نابود کند. با توجه به اینکه کاشت درختان در محدوده برخی از پارک‌های جنگلی ازجمله سرخه‌حصار از سال۱۳۴۶ آغاز شده و در سال‌های متمادی کاشت درختان در این محدوده افزایش‌یافته و از طرفی منابع آبی کاهش داشته و هوا گرم‌تر شده، درختان مذکور در طول سال‌ها و دوره‌های گذشته دچار آفت شده‌اند. بر‌همین اساس شهرداری منطقه13 به خبرنگار همشهری عنوان کرده که برای کنترل این آفات، علاوه بر سمپاشی و نصب تله‌های فرمونی با استفاده از سیستم تصفیه آب، آبیاری را در محدوده کل بوستان که حجم تراکم درختان در آن بالاتر از استاندارد است، افزایش داده تا از خسارت بیشتر فعالیت سوسک‌های پوستخوار به‌عنوان آفت جلوگیری شود.
اما شاید این سؤال پیش بیاید که چرا این درختان قطع نمی‌شوند تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود؟ جالب است بدانید هرگونه حذف و قطع درختان در بوستان جنگلی سرخه‌حصار منوط به کسب تکلیف و هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی است که چندین نامه به این سازمان ارسال و پیگیری‌های لازم توسط شهرداری منطقه۱۳ انجام شده است. گفتنی است که گسترش آفت پوستخوار کاج موجب می‌شود که آوندهای درختان قطع و کم‌کم خشک شوند و انتظار است با روشی تخصصی این سرمایه زیست‌محیطی حفظ شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید