• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20903
+
-

سینما در اصفهان پوست می‌اندازد

همشهری وضعیت سالن‌های سینمایی در اصفهان را بررسی می‌کند

سینما
سینما در اصفهان پوست می‌اندازد




امیر امین‌الرعایایی| اصفهان- خبرنگار:

اولین فیلم ناطق ایران در سال 1312 ساخته شد، اما آغاز سینمای ایران به زمان مظفرالدین‌شاه قاجار با ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف باز می‌گردد که باعث شد زن و مرد و پیر و جوان شگفت‌زده به پرده نقره‌ای خیره شوند و برای دیدن فیلم‌ها ساعت‌ها در صف بایستند. شهر اصفهان نیز که همواره به‌عنوان یکی از پیشتازان فرهنگ و هنر کشور محسوب می‌شد اولین سینما را به نام «ایران» در سال 1315 افتتاح کرد. در حالی که تا قبل از ایجاد این سالن در اصفهان، تعداد اندکی از قهوه‌خانه‌ها با دریافت سی‌شاهی فیلم‌های کوتاه صامت نشان می‌دادند و با توجه به استقبال بی‌نظیر شهروندان در سال 1322 بود که در ایران نو به‌عنوان نخستین سینمای اصفهان آغاز به کار کرد تا خانم‌ها هم بتوانند به تماشای فیلم بنشینند. نکته جالب توجه این سالن این بود که در این سینما خانم‌ها در سمت چپ و آقایان در سمت راست سالن می‌نشستند و چادر مشکی بزرگی میان آن‌ها فاصله می‌انداخت. در ادامه سینما مهتاب اصفهان نیز در سال 1342 به بهره‌برداری رسید و بعد از آن تعداد سالن‌های سینما در این شهر تا سال 1356 به 16 سینما رسیده بود. 


بازگشایی دوباره سینما سپاهان

 با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سینماها جزو نخستین اماکن عمومی بودند که به دستور دایره مبارزه با منکرات ملزم شدند از ورود خانم‌های بدون حجاب اسلامی جلوگیری کنند و پس از آن بود که در سال 1364، طی توافقی بین بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید، همه سینماهای اصفهان در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران این شهر قرار گرفت. در نهایت در سال 1369، سینما سپاهان دوباره بازگشایی شد تا هنر هفتم در مسیر جدید خود، گام‌های متفاوتی را بردارد. امروز با گذشت بیش از سه دهه همچنان روی بسیاری از سالن‌های سینمایی این شهر گرد فراموشی نشسته است. سینماهایی چون ایران، فلسطین، اندیشه و... هر کدام با بهانه‌های مختلف به مرز تعطیلی رسیدند. ‌ گویی از ابتدا وجود خارجی نداشتند. سینما ایران که چندی پیش با بی‌تدبیری‌ها کاملاً تخریب شد و از بین رفت و معلوم نیست مسئولان برای جایگزینی آن چه گزینه‌ای دارند. 


راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی

اما می‌توان گفت با وجود همه این مشکلات، سینما در اصفهان در حال پوست‌اندازی است و پردیس‌ها و سالن‌های جدید متعددی در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند یا در حال ساخت هستند. چندی پیش در اقدامی قابل تحسین، ساخت اولین پردیس سینمایی شهر کلید خورد و جان تازه‌ای در روح هنرهای نمایشی شهر دمید و سینما خانواده جای خود را به پردیس سینمایی چهارباغ با چهار سالن مجزا داد. پس از آن نیز نوبت سینما ساحل بود که نونوار شد و روزنه‌های امید را روشن‌تر از قبل به اهالی هنردوست اصفهان نمایاند. به‌طوری که «سیدمصطفی حسینی»، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان، در این باره می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌ها پردیس سینمایی ساحل 5 سالن سینما به سبک گرادیان دارد و با ظرفیت 940 نفر، یکی از این سالن‌ها قابلیت پخش فیلم سه‌بعدی را دارد. یکی از سینماها نیز از سیستم صوتی «دالبی اتمس» که سیستم صدای روز دنیاست، بهره ‌می‌برد؛ همچنین این پردیس دارای اولین کافه سینمای استان، کافی‌شاپ‌ها و استودیوی مجهز نیز است. از دیگر سو، سینما 22 بهمن (همایون سابق) که در آتش‌سوزی سال 82 سوخت هم قرار است به سالن تئاتر شهر و سینمای چندمنظوره تبدیل شود. 


کارگران مشغول کارند

 «مهدی مقدری»، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، در مراسم کلنگ‌زنی پردیس سینمایی ساحل با بیان این که این سینما در محور توریستی و چشم‌انداز سی‌و‌سه‌پل قرار گرفته، اظهار امیدواری کرد این طرح در بهار ۹۷ در کنار به جریان افتادن زاینده‌رود به بهره‌برداری برسد، در حالی که تا امروز هیچ‌کدام از این دو وعده جامه عمل به خود نپوشانده و کارگران در این طرح پنج میلیارد و 500 میلیون تومانی همچنان مشغول کارند. 


دوراندیشی سیتی‌سنتر

 این در حالی است که مجموعه اصفهان سیتی‌سنتر با دور‌اندیشی از سال‌های قبل به این موضوع ورود پیدا کرده و به اذعان «مسعود صرامی»، مدیرعامل این مجموعه، سالن‌های سینمایی با ظرفیت‌های 265، 333، 217، 84، 98، 36، 70 و 24 نفره برای خدمت‌رسانی به سینمادوستان آماده شده‌اند. دو سالن سینمای خصوصی وی‌آی‌پی، به‌عنوان کوچک‌ترین سالن‌های سینمایی اصفهان سیتی‌سنتر محسوب می‌شوند و از آن‌جا که اصفهان به‌عنوان شهر دائمی برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان انتخاب شده، در مجموع هشت سالن سینما به‌اضافه سالن همایش، با بیش از 2100 صندلی به فضای سینمایی مجموعه قلب شهر اضافه شده است تا جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و اکران فیلم‌های جشنواره فجر سی‌وهفتم در این سالن‌ها پوشش داده شود. 


جذب سرمایه‌گذار برای سینماهای اصفهان

تعامل سازنده با فعالان سینمایی شهر یکی از راه‌حل‌های مناسب برای توسعه صنعت سینماست؛ اما سؤالی که در ذهن بسیاری از شهروندان هنوز بی‌پاسخ مانده این است که با توجه به این که مدیریت سالن‌های شهر اصفهان بر عهده حوزه هنری است، مدیریت شهری چگونه می‌تواند، راه را برای ایجاد امکانات سینمایی در این شهر هنردوست تسهیل کند. در همین زمینه در جلسه بیست‌وششم شورای اسلامی شهر، طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر استان با مضمون توسعه صنعت سینما در اصفهان و با هدف تبدیل این شهر به یکی از قطب‌های فیلمسازی کشور و جذب سرمایه‌گذاران این بخش برای تولید آثار مربوط به ژانرهای مختلف سینما در اصفهان ارائه ‌شد. این طرح با 10 رأی موافق به تصویب رسید زیرا اصفهان شهری است که در حیطه سینما و تئاتر هنرمندان زبده‌ای را به کشور معرفی کرده است. بر همین اساس لزوم مهیا کردن شرایط برای ترغیب هنرمندان و نخبگان به ماندن در اصفهان و ایجاد بستر‌های لازم برای تحقق این امر احساس می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید