• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20785
+
-

رئیس قوه قضاییه در برنامه تلویزیونی خبر داد:

افزایش دو‌برابری پرونده‌های توهین و سرقت

قضایی
افزایش دو‌برابری پرونده‌های توهین و سرقت

 رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود، ضمن تشریح اقدامات و عملکرد قوه قضاییه، به برخی مسائل و آمارهای مهم اشاره کرد. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عملکرد قوه قضاییه را قابل‌قبول دانست و گفت که در سال گذشته در دادگستری شامل دادسراها، ۱۲‌میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده رسیدگی شده و در شورای حل اختلاف ۳۵۰۰ پرونده با صلح و سازش رسیدگی شده است و مجموعا ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده رسیدگی شده که نسبت به سال ۹۵، ۹۰۰ هزار پرونده اضافه شده است. به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه وضعیت ورود پرونده در اختیار دستگاه قضایی نیست، گفت: برای مثال در موضوع سرقت بین سال ۹۲ تا ۹۶ تعداد وقوع دو برابر شده یا در مورد جرم توهین در همین سال‌ها تعداد وقوع دو برابر شده است. آملی لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره ورود دستگاه قضایی به بازارهای متلاطم ارز، طلا، خودرو و مسکن اخیر گفت: ما ۷۰ میلیارد از اموال دلالان را از آنها گرفتیم و تعداد زیادی از افراد متخلف نیز بازداشت شدند و برایشان پرونده تشکیل شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی هم گفت: برای مثال در موضوع یکی از مؤسسات مالی - صندوق ذخیره فرهنگیان - ۳۰۰ جلد پرونده تشکیل شده است. حالا شما حساب کنید چه میزان کار کارشناسی رخ داده تا این ۳۰۰ جلد ایجاد شده است. همچنین در یکی از این پرونده‌ها مدیران مؤسسه مالی پول‌ها را به پاکستان برده و سپس به‌گونه‌ای دیگر وارد کشور می‌کرده‌اند. حال شما محاسبه کنید برای ردیابی پول چه کاری باید انجام گیرد.

گزارش 6ماهه آسیب‌های اجتماعی به رهبری

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش دستگاه قضایی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری هر ۶‌ماه یک‌بار در این خصوص جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و از دستگاه‌ها و نهادهای متولی گزارش می‌گیرند و نتایج را بررسی می‌کنند.

دولت 30هزار میلیارد تومان به مؤسسات مالی تزریق کرد

آملی لاریجانی درباره رسیدگی به تخلفات عظیم مؤسسات مالی افزود: در یک برهه‌ای مؤسسات مالی خارج از حیطه نظارتی بانک مرکزی بودند که این یک خلأ قانونی بود و به جای اینکه این مؤسسات از بانک مرکزی مجوز بگیرند، از وزارت تعاون مجوز می‌گرفتند. مردم اعتمادهایی به این مؤسسات کردند و متأسفانه ضرر کردند. البته وقتی بانک مرکزی سود قطعی را ۱۵ درصد اعلام می‌کند و یک مؤسسه مالی می‌گوید ۴۰ درصد سود می‌دهد، مردم باید شک کنند و متوجه شوند که حتما یک جای کار می‌لنگد. وی یادآور شد: در یکی از استان‌های غربی کشور یک مؤسسه مالی آمده و بدون هیچ سوادی و حتی با پیشینه مجرمانه مقدار زیادی از پول‌های مردم را گرفته و حیف و میل کرده بود. متأسفانه گاهی برخی طمع‌ها باعث می‌شود مردم به برخی مؤسسات مالی اعتماد کنند و نتیجه آن یک اتفاق بد و از دست رفتن سرمایه‌های مردم می‌شود. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان تا همین جا به این مؤسسات تزریق کرده تا مردم به پولشان برسند و دستگاه قضایی هم همه اموال اینها را بلوکه کرد اما این همه مشکلات را رفع نمی‌کند. وی با بیان اینکه پرداخت سرمایه‌گذاری‌ها تا سقف یک میلیارد تومان تصویب شده است، افزود: اما بدانید تا همین جا هم دولت زیر بار مسئولیت رفته و بعید است بتواند همه مبالغ پرداختی را جبران کند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی می‌گویند قوه قضاییه با قاچاقچی‌های کالا برخورد سهل می‌کند، گفت: باید پرسید چرا مبادی به‌درستی کنترل نمی‌شود؟ چرا گمرکات درست عمل نمی‌کنند؟ براساس اعلام رسمی، بیشترین میزان ورود کالای قاچاق از مبادی گمرکات است. در یک پرونده شاهد ورود ۴۰۰ دستگاه ماشین مدل بالا بودیم که حتما به‌نظر ما یک تخلف اساسی صورت گرفته درصورتی که گمرک نامه داده که تخلفی نبوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید