• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216050
+
-

آخرین جزئیات از پرونده سرقت فرش‌های نفیس سعدآباد

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت صبح دیروز در حاشیه نشست دولت و درخصوص پرونده سرقت فرش‌های تاریخی و نفیس کاخ‌سعدآباد به خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص مظنون اصلی، پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.
به گزارش همشهری، تیرماه امسال ‌بود که محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از سرقت ۴۸تخته فرش نفیس و ارزشمند تاریخی در سبک‌های مشهدی (عمواوغلی)، اصفهان و تودشک، به ارزش ۱۲۷میلیارد تومان از ساختمان حافظیه مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد که محل دیدارهای روسای جمهوری با مقامات خارجی است خبر داد و گفت که این اقدام در دولت قبل انجام شد.
پس از انتشار این خبر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق ‌به سایت صدای میراث گفت که از ابتدای دولت یازدهم گزارش‌هایی درباره مفقود شدن چند تخته فرش در ساختمان حافظیه در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ دریافت شد و نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان مدعی به وسیله بازرسی ویژه نهاد ریاست‌جمهوری پیگیری کرد و پرونده به نهاد‌های نظارتی خارج از دولت ارسال شد. او مدعی شد که پرونده فرش‌ها در حال پیگیری بود و حتی برخی اخبار حکایت از آن داشت که به مرحله صدور رأی نیز رسید، ولی خبرسازی‌ها با هدف منحرف کردن روند رسیدگی آغاز شد و اتهام‌هایی علیه مقامات ارشد دولت وقت و نزدیکانشان مطرح شد که مستند نبود.
مسعود سلطانی‌فر، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی نیز به صدای‌میراث گفت که مدیریت ساختمان حافظیه مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد برعهده وزارت میراث فرهنگی نیست و مدیریت و حفاظت آن منفک از وزارت میراث‌فرهنگی است.
مسئولان دولت‌های نهم و دهم نیز در پاسخ به ادعای مطرح‌شده از سوی رئیس دفتر روحانی درخصوص سرقت فرش‌های سعدآباد گفتند: این فرش‌ها در دولت‌های نهم و دهم از سعدآباد خارج نشد.
حالا اما سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده شدن فرش‌های کاخ‌ سعدآباد، گفته است  که پرونده سرقت از کاخ سعدآباد با بیش از ۴۸تخته فرش بعضا مربوط به دوره قاجار و غیر قابل قیمت‌گذاری در دولت گذشته اتفاق افتاد. او اعلام کرد: موضوع توسط معاونت حقوقی دولت سیزدهم پیگیری و در جمع‌بندی نهایی به ۱۰مظنون از مقامات دولت قبل رسید. پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه مظنون اصلی شرایط خاص داشت، پرونده سرقت فرش‌های سعدآباد به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد و دولت نیز منتظر اعلام نتیجه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید