• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20782
+
-

در جلسه دیروز شورای شهر تهران مطرح شد

رویارویی تهران با چالش‌های مالی

شورا
رویارویی تهران با چالش‌های مالی

مریم سمائی | خبر‌نگار:

تحقق ۵۰ درصدی منابع درآمدهای شهرداری تهران در فروردین‌ماه امسال نشان‌دهنده چالش مالی شهرداری تهران در سال‌جاری است و بار این چالش‌ها، بر فرایند توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت. این یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته شورا از سوی خزانه‌دار شورای شهر مطرح شد. به گزارش همشهری، صبح دیروز نخستین جلسه شورای شهر پنجم در نخستین‌ماه تابستان در حالی برگزار شد که تعداد تذکرات اعضا بیش از تعداد دستور جلسه بود. 7عضو شورا 7تذکر را در صحن علنی شورای شهر مطرح کردند.

در ابتدای جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران ضمن آرزوی موفقیت برای تیم فوتبال ایران در جام‌جهانی گفت: تیم ایران فردا شب (امشب) حساس‌ترین مسابقه خود را در برابر تیم ملی پرتغال دارد که برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. جام جهانی روسیه تصویر قابل احترامی از فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی نشان داد و باعث شد تا درهای استادیوم آزادی روی خانواده‌ها باز شود و شهروندان تهرانی در محیطی بانشاط و اخلاقی اوقات فراغت خود را طی کنند که البته امیدوارم این درها باز بماند و با حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها شاهد ناهنجاری‌ها و نقض اخلاق ورزشی توسط برخی تماشاگران نباشیم.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش به سالروز درگذشت2 چهره تأثیر‌گذار ایران در دوران معاصر اشاره کرد و گفت: دکتر شریعتی و دکتر چمران، 2شخصیت برجسته معاصر هستند. دکتر شریعتی را می‌توان جامعه‌شناس انقلابی دانست که موج قدرتمند و بانفوذی را در فضای دانشگاهی و روشنفکری کشور ایجاد کرد و اگر چه قبل از پیروزی انقلاب جان باخت اما گفتمان وی تأثیر غیرقابل انکاری روی جوانان داشته است. دکتر چمران نیز الگوی مدیران مطلوب جمهوری اسلامی به شمار می‌آید؛ چرا که متخصص و متعهد بود و از سویی دیگر در دینداری، تعهد و... گوی سبقت را از مدعیان ربوده بود.

چالش مالی شهرداری تهران

در ادامه این جلسه سیدحسن رسولی به ارائه نخستین گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه سال 97در فروردین‌‌ماه سال‌جاری پرداخت. او گفت: تحقق 50درصد درآمدهای شهرداری تهران در فروردین‌ماه امسال نشانگر آن است که شهرداری تهران در سال 97با چالش مالی مواجه است و بار این چالش‌ها بر فرایند توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت.

رسولی گفت: شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف است در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 14میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند اما در‌ماه نخست امسال شهرداری تهران توانست با تحقق 50درصد منابع، 7هزار و 251میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند. رسولی با بیان اینکه شهرداری مکلف به تأمین 47درصد منابع از این محل بوده است، گفت: ما شاهدیم که شهرداری تنها توانسته است مبلغ یک‌هزار و 523میلیارد ریال معادل 21درصد از منابع خود را از محل درآمدها تأمین کند و با کسری عملکرد 25درصدی در این بخش مواجه است.
او تصریح کرد: ما در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتا به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری تعلق دارد شاهد عملکرد 3هزار و 619میلیارد ریالی هستیم. وی گفت: در این بخش نسبت به مصوبه شورا با مازاد عملکرد 16درصدی مواجه هستیم. درحقیقت شهرداری تلاش کرده تا بخشی از کسری عملکرد خود در بخش درآمدها را تا حدی که تقاضا و مراجعه برای تأمین منابع از محل درآمدهای ناپایدار ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بوده از این محل تأمین کند به‌نحوی‌که 50درصد منابع‌ ماه نخست اداره شهر و شهرداری در سال 1397از این محل تأمین‌ شده است.

رسولی درخصوص بخش منابع حاصل از دارایی‌های مالی تصریح کرد: ما شاهد مازاد عملکرد 691میلیارد ریالی شهرداری در تأمین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تأمین مالی هستیم؛ بر همین اساس منابع حاصل از دارایی‌های مالی به‌جای آنکه سهم 10‌درصدی از منابع فروردین‌ماه را طبق مصوبه شورا به‌خود اختصاص دهند، با مازاد عملکرد 19درصدی نسبت به مصوب سهمی نزدیک به 30درصد از منابع فروردین‌ماه را به‌خود اختصاص داده‌اند و این هشداری است بر آغاز چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری که لازم است با تدابیر ویژه از سوی شهردار تهران برای حل این مسئله اقدام شود.





  تعیین تکلیف بانک شهر

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که یک ساعت بعد از شروع جلسه، ریاست جلسه را به ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا سپرد و شورای شهر را ترک کرد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جلسه هم‌اندیشی شورا و شهردار تهران گفت: یکی از دستور جلسات بررسی وضعیت بانک شهر بود. در این جلسه در مورد سوابق و وضعیت بانک، دلایل رفتن پورزرندی مدیرعامل سابق، وضعیت سهامداری این بانک، تعیین دقیق اعتبارات، میزان بدهی اعم از بدهی مردم به بانک و بدهی شهرداری به بانک صحبت شد. هاشمی تصریح کرد: بانک شهر برای شهرداری مهم است، چرا که 96درصد منابع این بانک از مردم و تنها 4درصد از سوی شهرداری‌ها تأمین شده و اعتماد به این بانک باید باقی بماند و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی دلایلی را برای برکناری مدیرعامل بانک اعلام کرده است، گفت: در مورد دلایل رفتن مدیرعامل سابق صحبت نمی‌کنم. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دستور جلسه دوم نیز درخصوص برنامه سوم توسعه و لزوم پایش برنامه دوم بود، اظهار کرد: ما باید پایشی از میزان تحقق‌پذیری برنامه دوم داشته باشیم تا ببینیم چند درصد به اهداف خود رسیده‌ایم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تحقیق و تفحص از روزنامه همشهری پیش نمی‌رود، گفت: احکام اعضای تیم تحقیق و تفحص را امضا کردم. هاشمی در مورد سرانجام تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نیز گفت:‌ اطلاعات من در این زمینه بسیار زیاد است اما به موقع و در زمان بررسی آن را بیان خواهم کرد.

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران در بخش عملکرد هزینه نیز تأکید کرد: در بخش عملکرد مصارف شش‌ماهه نخست سال 96شهرداری تهران، متأسفانه عملکرد مالی خود را به تفکیک بخش‌های هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی ارائه کرده است که این امر البته متأثر از تداوم دوره اجرای بودجه سال 96تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال براساس ماده 24آیین‌نامه شهرداری‌ها بوده و شایسته است نسبت به ثبت به‌روز اسناد هزینه و ارائه گزارش هزینه در‌ماه آتی از سوی شهرداری اقدام لازم صورت پذیرد.

رسولی ادامه داد: امیدوارم این روند گزارش‌دهی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه‌های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند. او تصریح کرد: مطمئناً تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تأثیرات مستقیم و غیرقابل‌انکاری می‌گذارد و این امر شهرداری را با چالش تأمین منابع برای اداره شهرداری و تأمین هزینه‌های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد و ضروری است به‌منظور مدیریت اثرات این چالش‌ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای شهر تهران تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی تبیین‌شود و ملاک عمل قرار گیرد.

 ایراد به مصوبه «ایراندخت درودی»

همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر تهران به ایراد فرمانداری درخصوص مصوبه شورا مبنی بر ارائه قطعه زمینی از سوی شهرداری برای ساخت موزه «ایراندخت درودی» واکنش نشان دادند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران توضیحاتی را در مورد این موزه ارائه کرد و مجید فراهانی در اعتراض به این ایراد فرمانداری گفت: براساس آمار حدود 1300ملک شهرداری تهران در دست اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید بخشی از آنها برگردد و سازمان املاک هنوز در کش‌و‌قوس بازپس‌گیری این املاک است و کمتر از یک‌درصد این املاک تا‌کنون برگشت داده شده است.

وی افزود: ما برای جلوگیری از این شلختگی در شورای شهر پنجم مصوبه‌ای را گذراندیم که براساس آن واگذاری هر ملک به افراد حقیقی و حقوقی باید مصوبه شورا را داشته باشد و ارائه زمین به موزه ایراندخت درودی نیز در شورا به تصویب رسیده است.

 فراهانی افزود: حالا فرمانداری محترم 1300ملکی که در گذشته به‌راحتی واگذار شده را نادیده می‌گیرد اما به مصوبه شورا که در راستای حفظ منفعت عمومی است ایراد می‌گیرد و ما نسبت به این نحوه برخورد فرمانداری با موضوعات انتقاد داریم. در نهایت پاسخ به اعتراض فرمانداری درخصوص مصوبه شورا مبنی بر واگذاری قطعه زمین به موزه ایراندخت درودی با تصحیح چند کلمه به تصویب اعضای شورای شهر رسید و پاسخ به فرمانداری تهران ارسال شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید