![تردد 5 میلیون موتورسیکلت بدون معاینه فنی](/img/newspaper_pages/1402/08-%20Aban/07/rooyi/05-01.jpg)
تردد 5 میلیون موتورسیکلت بدون معاینه فنی
موتورسیکلتسواران الزامی برای کسب معاینه فنی احساس نمیکنند و بسیاری از آنها مشکل ترمز دارند
![تردد 5 میلیون موتورسیکلت بدون معاینه فنی](/img/newspaper_pages/1402/08-%20Aban/07/rooyi/05-01.jpg)
محمد سرابی- روزنامهنگار
موتورسیکلتها در قید و بند معاینه فنی نیستند؛ همانطور که به قوانین رانندگی مانند وارد شدن به پیادهرو و حرکت خلاف جهت خیابان توجهی ندارند. حتی اگر بتوان خودروهای سواری را به روشهای گوناگون وادار به انجام معاینه فنی کرد، موتورسیکلتها اعتنایی به آن نمیکنند. در طرحهای مختلفی که برای تسهیل معاینه فنی اجرا شده است بخشی از خودروهای سواری شرکت کردند، اما استقبال صاحبان موتورسیکلتها آنقدر کم بود که میتوان گفت تقریبا کسی برای دریافت معاینه فنی موتورسیکلت خود مراجعه نکرده است.
موتور تا چند برابر آلایندهتر است
تعداد موتورسیکلتهای تهران حدود 5میلیون دستگاه است که نزدیک نیمی از آنها فرسوده به شمار میآیند. مشکل اصلی اینجاست که موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵ تا ۷ برابر خودروها آلایندگی دارند. این آلایندگی 2دلیل دارد؛ یکی ساختار موتور محرک آنها که بنزین را به شکل ناقص میسوزاند و دود زیادی ایجاد میکند و دوم فرسودگی قطعات که گاهی از ابتدای ساخت غیراستاندارد هستند یا در طول مدت استفاده فرسوده و کهنه شدهاند. در همین رابطه عضو هیأترئیسه شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو، عنوان میکند که موتورسیکلتها سهم قابلتوجهی در آلودگی هوا دارند. برابر آمار اعلام شده حدود 5میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارد؛ لذا موتورسیکلتها نیز باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند، اما اینکه از 5میلیون دستگاه موتورسیکلت در حال تردد در شهر تهران تنها ۴۰۰دستگاه برای معاینه فنی مراجعه کردند، قابلقبول و پذیرش نیست و باید این موضوع با همکاری مشترک با راهنمایی و رانندگی ساماندهی شود. سوده نجفی درباره معاینه فنی موتورسیکلتها در شهر تهران گفت: جهت ساماندهی موتورسیکلتها و کنترل معاینه فنی این وسایل نقلیه باید با پلیس راهور نشست مشترکی برگزار و در این خصوص چارهاندیشی شود. بدون تردید بهترین روش برای ساماندهی موتورسیکلتها از حیث موضوعات مختلف معاینه فنی است. موتورسیکلتها بخش زیادی از ترافیک، تصادفها و آلودگی هوا را سبب میشوند، اما در چارچوب قوانین اولیه راهنمایی و رانندگی هم قرار نمیگیرند.
ظرفیت نیممیلیونی برای معاینه فنی موتورسیکلت
رایجترین نوع موتورسیکلت کاربراتوری که از روی Honda 125 ژاپنی ساخته شده و از 40سال پیش تاکنون در خیابانها به اینسو و آنسو میرود، یکی از آلودهکنندهترین انواع وسایل نقلیه شهری است؛ مخصوصا وقتی از نظر فنی سالم نباشد. شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران دراینباره به همشهری میگوید: ما در 6مرکز معاینه فنی 11خط داریم و با همین امکانات فعلی میتوانیم سالانه نیممیلیون موتورسیکلت را معاینه کنیم، اما سال گذشته حدود 500موتورسیکلت به این مراکز مراجعه کردند و پیشبینی ما برای امسال هم همین تعداد است. این در حالی است که براساس سیاههانتشار سال 96موتورسیکلتها بعد از خودروهای سواری عامل تولید 21درصد آلودگی گازی در شهر هستند. همچنین 10درصد ذرات معلق در شهر از سوخت موتورسیکلتها ایجاد میشود.
چرا موتورسیکلتها معاینه فنی نمیگیرند؟
مالکی درباره الزام قانونی به گرفتن معاینه فنی میگوید: بنا به ماده 6قانون هوای پاک وسایل نقلیه موتوری باید معاینه فنی دریافت کنند و در این زمینه تفاوتی بین خودروی سواری و موتورسیکلت وجود ندارد. با این حال میبینیم که مالکان خودروهای سواری در هنگام خرید و فروش باید برگه معاینه فنی را ارائه کنند، اما ظاهرا معاملات موتورسیکلت بدون توجه به این برگه انجام میشود. مشکل دیگر که باعث میشود نتوان بر موتورسیکلتها نظارت کرد، موقعیت پلاک موتورسیکلتهاست که فقط در سمت عقب نصب میشود و بسیاری اوقات هم این پلاک ناخواناست که امکان رصد با دوربین را کم میکند. او ادامه میدهد: براساس ارزیابیها حدود 3میلیون موتورسیکلت پلاک تهران وجود دارند که باید از تهران معاینه فنی بگیرند. از ابتدای سال 1402تاکنون فقط 400موتورسیکلت از همه انواع و مدلها مراجعه کردهاند که به جز آلایندگی، نزدیک 20درصد آنها مشکل ترمز داشتند. مالکی پیشنهاد میکند: با پلیس راهور گفتوگوهایی انجام دادیم که حداقل تعدادی از آیتمهای مهم معاینه فنی که در ظاهر هم قابل تشخیص است در خیابانها اعمال شود؛ مانند ایجاد دود یا خراب بودن چراغ اخطار. شاید این کار بتواند گام نخست در زمینه معاینه فنی موتورسیکلتها باشد.