• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226273
+
-

تبلیغات پزشک‌ها معاینه می‌شوند

در طرح ساماندهی تبلیغ خدمات پزشکی، پیج پزشکان بدون مجوز در شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج می‌شود

گزارش
تبلیغات پزشک‌ها معاینه می‌شوند

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

تبلیغات پزشکی دچار رهاشدگی عجیبی شده است، تنها در حوزه زیبایی روزانه ۶هزار سایت و صفحه مجازی در حال فعالیت هستند و با اضافه شدن خدمات دندانپزشکی یا پزشکانی که انواع و اقسام محصولات خوراکی یا آرایشی را تبلیغ می‌کنند، این آمار چندین برابر هم می‌شود. تقاضا برای دریافت این خدمات آنقدر زیاد است که به منبعی برای درآمدزایی برخی پزشکان و حتی بلاگرها، سلبریتی‌ها، هنرمندان و حتی مداخله‌گران غیرمجاز در امر طبابت هم تبدیل شده است. در بلبشوی این بازار تبلیغاتی حوزه پزشکی، ساماندهی و محدودکردن این تبلیغات آغاز شده است. به‌گفته رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی، قرار است از این پس هرگونه تبلیغ خدمات پزشکی صرفا با صدور مجوز انجام شود تا آسیب‌های ناشی از این فعالیت‌ها به مردم کاهش پیدا کند.

روش‌های تبلیغاتی خدمات پزشکی

بلاگرها: آنها واسطه‌ای میان پزشکان و مردم شده‌اند و برخی از ادمین‌های مطرح صفحات پزشکی ماهانه 30تا 50میلیون تومان دریافتی دارند.
هنرمندان: خدمات یک پزشک خاص را در صفحه شخصی پزشک یا صفحه خودشان تبلیغ می‌کنند تا مردم را به دریافت این خدمات ترغیب کنند.
صدا و سیما: برخی پزشکان در برنامه‌های رسانه ملی حضور دارند و خروجی آن را به ابزاری برای تبلیغ در فضای مجازی تبدیل کرده‌اند.
پیامک: برخی مراکز زیبایی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، فیزیوتراپی، دامپزشکی، توانبخشی و داروخانه‌ها هم با سامانه‌های پیامکی، تبلیغات خود را پیش می‌برند.
عنوان‌سازی: برخی پزشکان هم عناوینی ازجمله برترین، حاذق‌ترین یا نخستین ارائه‌دهنده یک خدمت را برای تبلیغات خود ارائه می‌کنند.
گزارش‌های رپرتاژی: سایت‌های زیادی هستند که با رپرتاژ‌های یک‌میلیون تا 20میلیون تومان تبلیغ خدمات پزشکی می‌کنند.

جریمه ناچیز
بیشترین تبلیغات ارائه خدمات پزشکی از سوی مداخله‌گران غیرمجاز صورت می‌گیرد. این مداخله‌گران غیرمجاز مشمول قانون سازمان نظام‌پزشکی نیستند و تخلف‌شان توسط دادگاه‌ها و دادسرای عمومی بررسی می‌شود، اما جرائم بازدارنده‌ای برای این افراد در قانون وجود ندارد و جریمه تخلفشان هم چیزی حدود 5 تا 10میلیون تومان است که مانع از تداوم فعالیت آنها نمی‌شود.

تبلیغات ممنوع  کدام‌ها هستند؟
گذاشتن عکس از برخی اعضای بدن و نوشتن هرگونه آرم، علائم و شماره تلفن بر بدن مریض ممنوع است و مجوز برای آنها صادر نخواهد شد. مجوز تبلیغات تنها درصورتی صادر می‌شود که در دانشنامه تخصصی پزشک، آن چیزی که می‌خواهد تبلیغ کند، وجود داشته باشد؛ به همین دلیل پزشک نمی‌تواند درباره خدمتی تبلیغ کند که در حوزه کاری‌اش وجود ندارد.

شرایط ساماندهی
به‌گفته لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی «قرار است کمیته نظارت بر تبلیغات پزشکی در شهرهای مختلف ایجاد شود. باید از این کمیته‌ها مجوز لازم دریافت شود. با اجرای این طرح اگر کسی بدون مجوز تبلیغ کند، وزارت بهداشت با هماهنگی دادسرای جرائم پزشکی نسبت به مسدود کردن شماره تلفن سازنده پیج اقدام و صفحه تبلیغ‌کننده را از دسترسی خارج می‌کند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید