
شهردار تهران عازم پکن شد
سخنگوی شهرداری تهران جزئیات سفر به چین را تشریح کرد

زینب زینالزاده-روزنامهنگار
علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز گذشته برای شرکت در اجلاس شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم عازم پکن شد. این اجلاس امسال با شعار «یک جاده، یک کمربند» برگزار و اهداف اقتصادی و پیگیری تقویت زیرساختهای شهری و... در آن پیگیری میشود. احیای جاده باستانی راه ابریشم که از دیرباز مسیر تجارت شرق دور با غرب آسیا و اروپا بوده است در سالهای اخیر با ابتکار رئیسجمهور چین در دستور کار قرار گرفته است. کشور چین رأساً برای احیای این مسیر ترانزیتی، سرمایهگذاری گستردهای را در کشورهای مختلف انجام داده است و همه ذینفعان این مسیر به اندازه قدرالسهم خود برای این مسیر ترانزیتی مشارکت خواهند کرد. نکته مهم دیگر اینکه سفر شهردار تهران به چین براساس دعوت رسمی شهردار پکن صورت گرفته و آنطور که عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران عنوان کرده عبور جاده تاریخی راه ابریشم از ایران و تهران میتواند عواید فراوانی را از نظر اقتصادی فراهم کند و از سوی دیگر در راستای سیاستهای دولت برای گسترش مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و متنوعسازی سبد تجارت خارجی ایران محسوب میشود. بهگفته سخنگوی شهرداری تهران، در این سفر موضوعات مربوط به حوزه حملونقل عمومی ازجمله تامین واگن، اتوبوس و تاکسی برقی و... مورد تأکید است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که مشارکت شهردار تهران در این رویداد بینالمللی و رایزنیهای دوجانبه با مقامات چینی، موجبات فراهم آمدن امکانات و زیرساختهای شهری لازم برای رفاه و آسایش شهروندان را فراهم کند. محمدخانی در ادامه برخی از پیگیریهایی که قرار است در این سفر صورت گیرد را اینگونه تشریح کرد:
نهاییشدن قرارداد دریافت ۶۳۰واگن
سفر شهردار تهران جنبههای مالی و تجاری دارد؛ چراکه در مقایسه با سنوات گذشته این نخستینبار است که یک مقام مسئول شهری برای عقد قرارداد اقتصادی به چین سفر میکند و قرار است وضعیت قرارداد تامین 630دستگاه واگن مترو که پیشپرداخت و گشایش خط اعتباری آن انجام شده، نهایی شود.
ورود نخستین واگنهای چینی: 12ماه دیگر
براساس پیگیریهای انجامشده درخصوص تامین واگنهای مترو توسط شرکت چینی و استفاده از مفاد متمم قرارداد، توانستیم ۲۵درصد دیگر افزون بر تفاهم اولیه تعداد واگنها را افزایش دهیم که بر این اساس از 630دستگاه به 791دستگاه واگن رسید. امیدواریم با رایزنی شهردار تهران با طرف چینی، همه سفارشها حداکثر در مدت ۳۶ماه تحویل و وارد تهران شوند. البته براساس پیشبینیها نخستین محموله واگنها تا 12ماه دیگر وارد کشور خواهد شد.
تلاش برای جبران کمبود واگنهای مترو
اکنون ناوگان ریلی (مترو) تهران حدود 3هزار دستگاه واگن نیاز دارد؛ چراکه در حال حاضر تنها یکسوم این مقدار در خطوط ریلی مشغول فعالیت و خدمترسانی هستند. این کمبود مشکلاتی را برای شهروندان در استفاده از این ناوگان ایجاد کرده و شهرداری تهران تلاش میکند با سرعت این کمبودها را با استفاده از ظرفیتهای داخلی و خارجی جبران کند.
تأمین 113دستگاه واگن به همت مجموعههای دانشبنیان
قطعا اولویت مدیریت شهری در تامین ناوگان ریلی پایتخت استفاده از ظرفیت داخلی است و در راستای این رویکرد، قراردادی با مجموعههای دانشبنیان ایرانی برای تأمین ۱۱۳واگن امضا شده است و امیدواریم طی 2سال این واگنها در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد. با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل و مدت زمان ساخت واگنهای ملی، جبرانکننده کاستیهای مفرط متروی پایتخت نیست، شهرداری چارهای جز واردات واگن از کشورهای دیگر ندارد.
تولید 3رام قطار ملی
باید امروز با افتخار بگویم که تلاشها برای ساخت قطارهای ملی به نتیجه رسیده و اکنون ۳رام قطار توسط مجموعههای دانشبنیان کشور تولید شده است. این قطارها درحال گذراندن تستهای استاندارد برای استفاده در خطوط تونلی پایتخت هستند و بهزودی وارد مدار خدمترسانی میشوند.