• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202429
+
-

سوغات بلغار

مصدومیت بیرو، بازگشت قدوس و البته یک پیروزی خفیف برابر رقیبی نه‌چندان قدرتمند، حاصل ششمین حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم‌ملی بود

سوغات بلغار

تیم ملی ایران در ششمین بازی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی به پنجمین برد خودش رسید. بلغارستان ششمین حریف تیم ملی بود که در زمین خودش با یک اشتباه یک گل تقدیم سفیدپوشان ایران کرد و در نهایت با همان یک گل بازنده از زمین خارج شد. این مطلب به بررسی عملکرد نفر به نفر بازیکنان تیم ملی براساس آمارها و امتیازات انتشاریافته در سایت متریکا می‌پردازد.

  سریال مصدومیت‌های بیرو
در خط دروازه تیم ملی علیرضا بیرانوند کم‌کم دارد به رکورددار مصدومیت در جریان بازی‌ها تبدیل می‌شود. بیرو دقیقه22 این مسابقه به‌خاطر مصدومیت جایش را به پیام نیازمند داد و این اتفاق دقیقا در بازی قبلی تیم ملی نیز دقیقه10 رخ داده بود. در بازی با ازبکستان در فینال تورنمنت کافا بیرانوند از ناحیه صورت مصدوم شد و این‌بار کشیدگی کشاله ران بود که دروازه‌بان سپاهان را جانشین گلر پرسپولیس کرد. بیرانوند چند بازی قبل‌تر در جام‌جهانی هم مقابل انگلیس مصدوم و مجبور به ترک بازی شده بود. خلاصه اینکه پنجاه‌وهشتمین بازی ملی بیرانوند هم برای او خوش‌یمن نبود و در عوض نیازمند فرصت پیدا کرد تا پنجمین بازی ملی خودش را تجربه کند. در جدول نمرات متریکا، بیرانوند با نمره6.86 بازی را ترک کرد و نیازمند بعد از حضور 70دقیقه‌ای خودش در بازی به نمره7.24 رسید.

  دفاع میانی؛ محله بروبیا
امیر قلعه‌نویی در دوره حضورش روی نیمکت تیم ملی بیشترین تغییرات را در دفاع میانی داشته است. او در 6بازی 6زوج مختلف داشته و از هیچ زوجی 2بار استفاده نکرده است. لیست زوج‌هایی که او در دفاع میانی استفاده کرده جالب توجه است. در 4بازی از 5بازی قبلی کنعانی‌زادگان پای ثابت خط دفاعی بود و قلعه‌نویی از 4بازیکن مختلف در کنار او استفاده کرد. شجاع خلیل‌زاده، آرمین سهرابیان، مجید حسینی و پورعلی‌گنجی 4مدافعی بودند که در 4بازی مختلف در کنار کنعانی‌زادگان بازی را آغاز کردند. در تنها مسابقه‌ای که کنعانی حضور نداشت، زوج مجید حسینی و پورعلی‌گنجی یعنی همان زوجی که کی‌روش در جام‌جهانی به آنها اعتقاد داشت شروع‌کننده بازی بودند. در اردوی حال‌حاضر کنعانی‌زادگان به‌خاطر مسائل انضباطی غایب است و قلعه‌نویی این بار از زوج جدید شجاع و پورعلی‌گنجی استفاده کرد تا ششمین زوج هم در ششمین بازی شکل بگیرد. این زوج موفق شد دروازه تیم ملی را مقابل حریف نه‌چندان قدرتمندش بسته نگه دارد و در پایان شجاع و مرتضی به‌ترتیب نمره 7.45 و 7.02 گرفتند. شجاع با این نمره چهارمین بازیکن برتر تیم ملی بود.

  چپ و راست؛ دود و کنده
در دفاع چپ و راست تیم ملی مقابل بلغارستان به‌ترتیب احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان به میدان رفتند. حاج‌صفی که در مسیر رکوردشکنی در بازی‌های ملی است و بازوبند کاپیتانی را هم به بازو می‌بندد در بازی ملی شماره128 خودش نمره7.26 را از متریکا گرفت و جزو چهره‌های خوب تیم ملی بود. او تا دقایق پایانی هم در زمین ماند و در وقت‌های تلف‌شده جای خودش را به محمد دانشگر داد. حاج‌صفی در این بازی 2بار شوت زد که یکی از آنها داخل چارچوب بود. رامین رضاییان اما نمره خوبی در این مسابقه نگرفت. او 90دقیقه کامل در میدان بود اما نه شوت زد و نه پاس کلیدی داد تا در نهایت با نمره6.85 به‌کار خودش خاتمه بدهد.

  بازگشت نوراللهی
در خط هافبک احمد نوراللهی بعد از مدت‌ها فرصت حضور در ترکیب اصلی تیم ملی را پیدا کرد. احمد نور در دوره جدید تیم ملی و تحت هدایت امیر قلعه‌نویی حتی یک دقیقه هم برای تیم ملی بازی نکرده بود و دلیل غیبتش معمولا مصدومیت‌های نابهنگام بود. این بار او از دقیقه یک به میدان رفت و تا دقیقه58 که با علی کریمی تعویض شد در زمین ماند. نوراللهی به نمره7.08 رسید و جانشین او یعنی علی کریمی هم نمره6.66 را کسب کرد.

  سعید؛ سکونشین سرحال
سعید عزت‌اللهی با اینکه مدت‌هاست در وایله‌کلوب دانمارک روی سکو می‌نشیند اما عملکرد بدی در بازی با بلغارستان نداشت. هافبک دفاعی تیم‌ملی و صاحب پست مهم شماره6 تا دقیقه83 که در میدان بود 2شوت زد و دقت پاس 91.9درصدی داشت که آمار بسیار خوب و چشمگیری است. سعید با این عملکرد توانست از سایت متریکا نمره7.43 را بگیرد و یکی از برترین‌های تیم ملی باشد. او در دقایق پایانی جایش را به روزبه چشمی داد که فقط 3 لمس توپ داشت و فرصت چندانی برای هنرنمایی پیدا نکرد.

  سامان آمد خوش آمد
اما هر چه به خطوط جلوی زمین می‌رسیم امتیاز بازیکنان تیم ملی در بازی با بلغارستان بالاتر می‌رود. مهدی طارمی در نوک حمله تیم ملی به همراه 3هافبک پشت سرش یعنی محبی، قدوس و جهانبخش تقریبا بالاترین امتیازات را به‌دست آوردند و از میان آنها گلزن بازی عنوان برترین بازیکن زمین را هم به‌دست آورد. محمد محبی علاوه بر گلی که زد 3بار دیگر هم به دروازه حریف حمله کرد که ضرباتش داخل چارچوب نبودند. او چهارمین گل ملی‌اش را زد که نیمی از این گل‌ها در دوره امیر قلعه‌نویی به ثبت رسیده‌اند. محبی با نمره7.69 بهترین بازیکن زمین بود و بعد از او رتبه دوم به سامان قدوس رسید که نمره7.55 را کسب کرد. قدوس بعد از مدت‌ها به تیم ملی برگشت و علاوه بر پاس گلی که داد نقش مهمی هم در ساختار هجومی تیم ملی ایران ایفا کرد. بعد از او مهدی طارمی با نمره7.53 سومین بازیکن برتر تیم بود. مهدی در ادامه سریال بدشانسی‌هایش که از رقابت‌های باشگاهی به بازی‌های ملی رسیده باز هم هیچ گلی نزد اما 4پاس کلیدی داد و نقش مؤثری در موقعیت‌سازی برای هم‌تیمی‌هایش داشت. علیرضا جهانبخش هم به نمره7.44 رسید و البته در دقیقه83 جایش را به میلاد محمدی داد.

  چقدر خطا می‌کنیم!
تیم ملی ایران در مجموع مقابل بلغارستان 52درصد مالکیت توپ داشت و 491پاس هم داد که کمی بیشتر از 461پاس میزبان بوده است. ایران در تعداد شوت‌ها 9 بر 7 و در شوت‌های داخل چارچوب 3بر 2 برتری داشت. اما فاصله امید گل 2تیم خیلی بیشتر از اینها اختلاف داشته است. سفیدپوشان ایران موفق به خلق امید گل1.46 شدند درحالی‌که امید گل بلغارستان فقط 0.23 بود. یک نکته مهم در آمارهای 2تیم، تعداد خطاها بود که نشان می‌داد ایران حدودا 50درصد بیشتر از حریفش خطا کرده است. تیم ملی در این مسابقه 21خطا انجام داد که آمار نگران‌کننده‌ای است. تیمی که مقابل بلغارستان به این تعداد خطا می‌کند در برابر تیم‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتر چه خواهد کرد؟

استرس روی هزار
مصدومیت بیرانوند، نفس پرسپولیسی‌ها را در سینه حبس کرد

اتفاق غیرمنتظره نیمه اول بازی دوستانه تیم ملی با بلغارستان، مصدومیت علیرضا بیرانوند بود. در شرایطی که به‌نظر نمی‌رسید تیم حریف قدرت چندانی برای خلق موقعیت داشته باشد و دروازه بیرو آنقدرها به خطر بیفتد، این سنگربان در اثر یکی از پرتاب‌های بلند دستش دچار مصدومیتی عجیب و نگران‌کننده شد. بیرو که تلاش کرد به یاد ایام قدیم توپ را در موقعیتی مناسب پشت مدافعان برای مهدی طارمی بیندازد، برای این کار فشار زیادی به‌خودش وارد کرد. بیرانوند روی زمین دراز کشید و خیلی زود مشخص شد کشاله پایش دچار آسیب‌دیدگی شده است؛ مصدومیتی که باعث تعویض او شد. بیرون رفتن بیرانوند و مخصوصا واکنشی که محمدرضا اخباری به این مسئله نشان داد، باعث هراس هواداران از خانه‌نشینی طولانی‌مدت این دروازه‌بان شد. هرچند دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب میزان دقیق مصدومیت بیرانوند و طول مدت دوری او از میادین مشخص نشده است.
همه می‌دانند که یکی از تلاش‌های نافرجام پرسپولیس در نقل‌وانتقالات، کوشش این باشگاه برای جذب یک دروازه‌بان ذخیره بود. سرخ‌ها هم‌اکنون گلر سرشناس و کارآزموده‌ای به‌عنوان جانشین بیرانوند در اختیار ندارند و واقعا روشن نیست اگر برای سنگربان ملی‌پوش این تیم اتفاقی بیفتد، کادرفنی چه باید بکند. گلرهای ذخیره پرسپولیس مهرشاد اسدی و امیررضا رفیعی هستند که سابقه حضور در لیگ برتر را ندارند. بیرو در چنین شرایطی مصدوم شد و این درست با حساس‌ترین مسابقات سرخپوشان تلاقی پیدا کرده است. پرسپولیس 28شهریور در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا با النصر بازی دارد که همینطوری هم مسابقه بسیار دشواری است؛ حالا تصور کنید قرار باشد سرخپوشان بدون بیرانوند به مصاف کریس رونالدو و سادیو مانه بروند. پس از این بازی هم پرسپولیس باید مهیای دربی تهران شود که البته احتمالا بیرانوند به آن مسابقه می‌رسد اما حضور او در برابر النصر نیازمند تأیید پزشکی است.

سوغات ناچیز بلغار
نکات مثبت و منفی به‌جا مانده از برتری خفیف تیم ملی در مسابقه تدارکاتی

بهروز رسایلی|  تیم ملی ایران نخستین دیدار تدارکاتی‌اش در این پنجره فیفا را با برتری یک بر صفر در برابر بلغارستان پشت سر گذاشت. تنها گل تیم ملی در این دیدار را محمد محبی در نیمه اول به ثمر رساند. با هم به مرور چند نکته در مورد این مسابقه می‌پردازیم.

   آیا این بازی کمکی به فوتبال ما کرد؟ حتی پیش از آغاز مسابقه هم با توجه به کیفیت بلغارستان و افول طولانی‌مدت فوتبال ملی این کشور، هشدار داده می‌شد که نبرد با چنین تیمی نمی‌تواند آنقدرها مفید و سودمند باشد. اگر کادرفنی تیم ملی ناراحت نمی‌شود، در عمل هم صحت این گزاره به تأیید رسید؛ جایی که دیدیم بلغارها مخصوصا در فاز دفاعی تا چه اندازه شلخته و سردرگم بودند. به جرأت می‌توان گفت برخی اشتباهات آماتور مدافعان و دروازه‌بان این تیم حتی بین تیم‌های متوسط به بالای لیگ برتر ایران هم کم‌سابقه است. اساسا روی یکی از همین اشتباهات هم بود که تیم ملی به گل رسید. این برد به کارنامه امیر قلعه‌نویی کمک کرده و وزن آماری آن را بالاتر برده، اما حقیقتا بهتر است تیم ملی در میدان‌های بزرگ‌تری محک بخورد. تحت فشار قرار‌گرفتن از سوی رقبای جدی‌تر، خیلی بهتر از آن است که ما با امثال کنیا، آنگولا، افغانستان و بلغارستان بازی کنیم و مشغول پرکردن ستون بردهای سرمربی تیم باشیم.

   البته که سهم اصلی را در به ثمر رسیدن گل ایران، اشتباه ناشیانه و باورنکردنی مدافع بلغارستان داشت اما نباید از پیگیری و سماجت سامان قدوس هم غافل شد. شاید مهم‌ترین خاصیت این پنجره و این بازی، بازگشت قدوس به تیم ملی بود؛ بازیکنی که طی هفته‌های گذشته شایعه خداحافظی‌اش از یوزها به گوش می‌رسید اما حالا روشن شده در برنامه‌های قلعه‌نویی جا دارد و چه‌بسا این حضور فیکس و ارسال پاس گل نیز او را برای آینده دلگرم‌تر کند.

   نمی‌توان به بازی تیم ملی در برابر بلغارستان اشاره کرد و از نمایش محو و کم‌اثر مهدی طارمی غافل شد؛ بازی بدی که به‌نظر می‌رسد در امتداد نمایش‌های ضعیف اخیر او با پیراهن پورتو بوده است. طارمی در این بازی گل نزد و کار خاصی هم انجام نداد. حالا مدت زمان ناکامی او در گشودن دروازه رقبا از 400دقیقه تجاوز کرده ‌و حتی رویارویی با تیم آسانی مثل بلغارستان هم به شکستن این طلسم کمک نکرد هرچند هنوز آنگولا برای طارمی باقی مانده است. به وضوح روشن است که شایعات بسیار زیاد نقل‌وانتقالاتی در مورد این مهاجم و عدم‌انتقال او به میلان در لحظه پایانی، در افول کیفی طارمی تأثیرگذار بوده است.

   بازی با بلغارستان اما برای دیگر مهاجم بوشهری تیم ملی یعنی محمد محبی مفید بود. این بازیکن که بار دیگر در ترکیب اصلی تیم قلعه‌نویی قرار گرفته بود، تنها گل بازی را به ثمر رساند که البته در این مسیر کار چندان سختی پیش رو نداشت. محبی که ابتدای فصل از استقلال به روستوف کوچ کرده، اصلا شروع خوبی در لیگ روسیه نداشته، هیچ گلی نزده و در اغلب مسابقات تیمش نمرات ضعیف گرفته است. با این حال، این گل ملی شاید برای او روحیه‌بخش بوده باشد.

خبر آخر
با  اعلام فدراسیون و  در پی آسیب دیدگی بیرانوند و رضاییان، این دو بازیکن برای درمان خود در اختیار کادر پزشکی تیم ملی قرار گرفتند. همچنین کادر فنی تیم ملی برای تکمیل فهرست بازیکنان برای دیدار برابر آنگولا پورحمیدی و حردانی را به اردوی تیم ملی دعوت کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :