• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201785
+
-

نوای اذان در قلب نیویورک

نوای اذان در قلب نیویورک

سال‌ها انتظار مسلمانان در نیویورک سرانجام به سر رسید و آنها می‌توانند بالاخره، بدون درخواست اجازه و به‌صورت کاملا آزاد، با صدای بلند از مساجد خود اذان پخش کنند.
شهرداری نیویورک در بیانیه‌ای گفته است که با این کار، صدای مسلمانان شنیده خواهد شد. با این حساب، مساجد می‌توانند هر جمعه اذان ظهر را بدون نیاز به درخواست به‌صورت آزادانه پخش کنند. علاوه بر آن، اذان مغرب هم در طول‌ماه رمضان از تمامی مساجد پخش خواهد شد.
نیویورک حالا در کنار مینیاپولیس، دومین شهر بزرگ آمریکاست که مسلمانان در آن می‎‌توانند آزادانه صدای اذان را از بلندگوهای مساجد پخش کنند.
مسلمانان در نیویورک، به‌شدت از این اتفاق خشنود شده‌اند و آن را یکی از درخشان‌ترین لحظات زندگی خود در این شهر می‌دانند. محمد باهه، یکی از رابطان اداره مسلمانان در دفتر شهردار در این‌باره گفته است: «شنیدن صدای اذان در هر جمعه درحالی‌که در یکی از مقدس‌ترین روزهایمان به سمت مسجد می‌رویم معرکه است. این مسئله، اهمیت زیادی برای کودکان ما دارد. بسیاری از ما بزرگ‌تر‌ها، از جایی می‌آییم که صدای اذان را مرتبا در آن می‌شنیدیم. دل ما هم برای آن صدا تنگ شده بود و حالا دوباره آن را خواهیم شنید. حالا به لطف شهرداری و شخص شهردار، نسل جدید ما هم آن تجربه‌ای که ما در کشورهای مسلمان داشتیم را احساس خواهد کرد.»
اوضاع البته همیشه اینقدر به نفع مسلمانان نبوده است؛ در دوران شهرداران پیشین، پلیس که زیرنظر شهرداری اداره می‌شود، برنامه‌ای مخفی برای زیرنظر داشتن مساجد داشت، هرچند حتی یک مورد پرونده جنایی هم در مساجد یافت نشد.
خبر آزاد شدن پخش صدای اذان در حالی منتشر شده که مسلمانان، به‌شدت از شهردار نیویورک به‌خاطر دیدار جنجالی‌اش از سرزمین‌های اشغالی فلسطین خشمگین بودند. اریک آدامز در این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود. این دیدار یهودی‎های آمریکایی، فلسطینی‌ها، آمریکایی و به‌خصوص مسلمانان نیویورک را به‌شدت خشمگین کرده و برخی آن را‌ یک سیلی به‌صورت جامعه مسلمان نیویورک خوانده بودند.
رهبران اسلامی گفته‌اند انتقادها از شهردار چنان بالا بوده که او مجبور شده تن به این درخواست قدیمی مسلمانان بدهد. با وجود این برخی از رهبران جامعه مسلمانان نیویورک گفته‌اند این تصمیم نباید سفر جنجالی شهردار باعث فراموشی بشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید