• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201398
+
-

پایان پرونده جنجالی آتش‌سوزی مرگبار در کلینیک سینامهر

مقصران مرگ 19نفر محکوم شدند

گزارش
مقصران مرگ 19نفر محکوم شدند

الهه فراهانی-روزنامه‌نگار

3سال پس از وقوع آتش‌سوزی مرگبار در کلینیک سینامهر که به جان باختن 19نفر منجر شد، حکم متهمان صادر شد و پرونده پس از قطعی شدن رأی به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.به گزارش همشهری، روز دهم تیرماه سال99 انفجاری در کلینیک سینامهر واقع در خیابان شریعتی تهران اتفاق افتاد که بر اثر آن 15زن و 4مرد جان خود را از دست دادند. در این شرایط تحقیقات برای روشن شدن علت اصلی حادثه و شناسایی مقصران آن در دادسرای امور جنایی تهران آغاز شد. رسیدگی به این پرونده به انجام تحقیقات تخصصی نیاز داشت. بررسی‌ها به هیأت 15 نفره کارشناسان رسمی سپرده شد و آنها در نهایت مؤسسان و هیأت مدیره شرکت خدمات پزشکی و جراحی سینا مبین شمیرانات را 52درصد و وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ‌شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان‌های مرتبط دیگر را
در مجموع 48درصد مقصر این حادثه تشخیص دادند. این پرونده به شعبه1058 دادگاه کارکنان دولت فرستاده شد که 4جلسه محاکمه در دادگاه با حضور متهمان، ‌خانواده قربانیان، مصدومان حادثه و وکلای آنها برگزار و سرانجام به صدور رأی منجر شد. براساس رأی صادر شده متهمان این پرونده 31نفر بودند که اتهامشان تسبیب در قتل شبه عمد بوده است. 10متهم اول پرونده که 8مرد و2زن که از پزشکان و سهامداران کلینیک بودند هر کدام به میزان قصوری که در مرگ 19 نفر داشتند به پرداخت دیه در حق اولیای دم و هرکدام از یک سال و نیم تا 3سال حبس محکوم شدند.
علاوه بر این، وزارت بهداشت و درمان به میزانی که مقصر است به پرداخت دیه محکوم و موظف شده تا مقاله و کار تحقیقی در زمینه نحوه نظارت بر کلینیک‌های مشابه را انجام دهد تا از بروز چنین حوادث مشابه جلوگیری شود. شهرداری محل حادثه نیز به پرداخت جریمه نقدی و تهیه مقاله تحقیقی درباره آسیب‌شناسی کلینیک سینا مهر شمیران و نظارت شهرداری روی آن مرکز و راهکارهای پیشگیرانه در ارتباط با جلوگیری از حوادث مشابه این کلینیک محکوم شده است. سازمان آتش‌نشانی نیز به پرداخت دیه و جریمه نقدی محکوم شد. همچنین 2نفر که در سازمان مرتبط با حوادث کار بودند باید دیه و جریمه نقدی بپردازند و حکم آنها در رسانه منتشر شود و یک کارگر تبعه افغانستان که در کلینیک محل حادثه کار می‌کرد نیز از ایران اخراج شود.
به‌دنبال صدور این رای، تعدادی ازمتهمان پرونده به این حکم اعتراض کردندکه پرونده به شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد که قضات آرای صادره را تأیید کردند و پرونده دیروز به قاضی امین کرمانی‌نژاد، دادیار شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید