• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200506
+
-

مخالفت محیط‌زیست با صید ترال در خلیج‌فارس

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رئیس سازمان محیط‌زیست در نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهور مخالفت این سازمان با اجرای صید ترال را در خلیج‌فارس اعلام کرد و برای انجام آن در دریای عمان نیز شروطی را مشخص کرد.
محمد طالبی متین به ایرنا گفت: موضع سازمان حفاظت محیط‌زیست برای صید ترال مشخص است. دوم آذرماه‌ ۱۴۰۰ رئیس سازمان متبوع در نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست با صید ترال در خلیج‌فارس مخالف است و فقط در راستای جلوگیری از آسیب به معیشت جوامع محلی و مشروط به اعلام نتیجه برآورد ذخایر آبزیان توسط سازمان شیلات قبل از صدور مجوز صید، در بخش‌هایی آن‌هم به روش سنتی و با شناورهای سنتی متناسب با وضعیت ذخایر، با انجام آن موافق است، هرچند که این اقدام نیز تبعاتی به همراه دارد اما به‌علت معیشت مردم محلی ناگزیر به این امر است.
گفتنی است، روزنامه ‌همشهری در گزارشی که چند روز قبل منتشر کرد، صید ترال صنعتی را «زنگ خطر» برای زیست‌بوم‌های آبی کشور به‌ویژه در خلیج‌فارس خوانده بود و با اشاره به برداشته‌شدن ممنوعیت 2ساله این شیوه صید که به کف‌روبی دریاها و از بین رفتن زیست‌بوم‌های آبی کشور و کاهش جمعیت و اندازه آبزیان منجر می‌شود، خواستار ممنوعیت کامل این شیوه از صید و همچنین مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با درخواست آغاز صید ترال صنعتی شده بود. اکنون محمد‌طالبی‌متین، مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایرنا اعلام کرده است که «صید ترال مورد نظر به روش سنتی، در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵روزه که از اواسط تابستان آغاز و تا اواسط پاییز ادامه دارد انجام می‌شود، البته این زمان بستگی به موقعیت استان مورد نظر هم دارد. در این شرایط با اجرای ترال در 3 استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان با شرایط پیش‌تر گفته‌شده موافق و در مورد صید ترال با شناورهای صنعتی در خلیج‌فارس کاملا مخالف هستیم.» وی گفت: 3 روش صید ترال کف، میانی و سطحی وجود دارد که ترال کف بدترین نوع است، چون به‌طور کامل بستر را شخم می‌زند و زیستمندان کف دریا را از بین می‌برد. صید ضمنی آن زیاد است و گونه‌های دیگر علاوه بر گونه‌های کف‌زی اعم از ماکول و غیرماکول (خوراکی و غیرخوراکی) نیز صید می‌شوند. طالبی متین درباره نقش سازمان حفاظت محیط‌زیست در این فرایند گفت: از نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست، صید ترال یک روش صید مخرب است و از این‌رو با اجرای آن مخالف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید