• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
چهار شنبه 18 مرداد 1402
کد مطلب : 199290
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5XzX
+
-

هوش مصنوعی مقابل خبرنگاران

نفوذ هوش مصنوعی به دنیای روزنامه نگاری و تأثیر آن بر فضای انسانی این حرفه، در کنار فواید زیاد، زیان‌هایی هم دارد

فناوری
هوش مصنوعی مقابل خبرنگاران

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

هوش مصنوعی تحول سریعی را در نحوه عملکرد سازمان‌های خبری ایجاد می‌کند. الگوریتم‌هایی که فرایند نوشتن را خودکار می‌کنند، روبات چت‌هایی که سؤالات تأثیرگذار انتخاب می‌کنند و حتی قادر هستند به همان سؤالات پاسخ بدهند، به راحتی دنیای خبرنگاری را متحول می‌کنند. فعلا در بدو ورود به دنیای ترکیبی هوش مصنوعی و ژورنالیسم به‌طور عام هستیم، اما تأثیر عمیق این فناوری مدرن بر امنیت شغلی و شیوه خبرنگاری در آینده دیده خواهد شد.

خودکارشدن حرفه خبرنگاری
در دنیای دیجیتال امروزی، چندین فناوری به حرفه روزنامه‌‌نگاری یاری می‌دهند. یکی از این فناوری‌ها که حوزه روزنامه‌‌نگاری را متحول می‌کند، هوش مصنوعی است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌‌نگاری می‌تواند به‌خودکارسازی شغل سردبیر تا 9درصد و شغل خبرنگار تا 15درصد کمک کند. استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا از نرم افزارهایی که اخبار حاوی حقایق و ارقام را می‌نویسند، چیز جدیدی نیست و تقریبا یک دهه است که در برخی از تحریریه‌ها رایج است. اما هوش مصنوعی مولد که به‌طور خودکار متن و تصاویر را تولید می‌کند، در آغاز مسیر تأثیرگذاری بر شیوه‌های روزنامه‌‌نگاری به طرق مختلف است.

آینده هوش مصنوعی در خبرنگاری
اما نکته اصلی این است که استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی آینده صنعت خبر را شکل می‌دهد و نقش روزنامه نگاران را دوباره تعریف می‌کند. برخی از نگرانی‌ها پیرامون ابزارهای هوش مصنوعی را می‌توان با بررسی انسانی و مداخله برطرف کرد. همانطور که این فناوری همچنان در حال توسعه است، روزنامه نگاران باید گردش کار خود را با ابزارهای هوش مصنوعی تطبیق دهند و محدودیت‌های خود را در این زمینه جبران کنند. ایجاد تفکر انتقادی و همدلی که از توانایی الگوریتم‌ها خارج است، کلید بقای یک صنعت رسانه‌ای پرجنب و جوش خواهد بود.

معضل هوش مصنوعی روزنامه نگاری
ابزارهای خودکار هوش مصنوعی همان اندازه که می‌توانند فرایند جمع‌آوری و گزارش‌ دهی را تسهیل کنند، چالش‌هایی برای آینده روزنامه‌ نگاری ایجاد می‌کنند. نگرانی‌هایی وجود دارد که تکثیر محتوای خودکار ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، منجر به بدترشدن کیفیت روزنامه‌ نگاری و از‌دست‌دادن شغل شود. برخی در حال حاضر شروع به تعدیل یا محدود کردن استخدام‌های جدید کرده‌‌اند و به‌جای نیروهای انسانی خبرنگار به ابزارهای هوش مصنوعی تکیه می‌کنند. چند کانال خبری تلویزیونی در دنیا شروع به اجرای برنامه‌های خبری با مجریان تولید شده توسط هوش مصنوعی کرده‌اند.

ترکیب هوش مصنوعی با اخبار
تحریریه‌ها و اتاق‌های خبر، به‌طور فزاینده‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحقیق، تولید و توزیع محتوا استفاده می‌کنند تا با رقبای خود همگام شوند. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی به روزنامه ‌نگاران اجازه می‌دهد تا اخبار فوری و موضوعات پرطرفدار را از طیف وسیعی از منابع، مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌‌ها به‌طور آنی ردیابی کنند.
به این ترتیب، می‌توانند به روز باشند و تازه‌ترین اخبار را دریافت کنند و در تجزیه و تحلیل عمیق‌تری ارائه دهند. ابزارهای هوش مصنوعی همچنین پیشنهادهایی برای کمک به تأیید صحت تصاویر، ویدئوها و سایر محتواها برای شناسایی دیپ ‌فیک ارائه می‌‌دهند. ابزارهای تبدیل گفتار به متن نیز به خبرنگاران اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی و تصـــویری مصاحبه‌ها و رویدادها را در عرض چند دقیقه بازنویسی کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید