• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222846
+
-

بازسازی و بهسازی خانه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

بازسازی و بهسازی خانه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

بازسازی و بهسازی خانه تاریخی نراقی در منطقه7 با جدیدترین روش‌های روز دنیا انجام می‌شود؛ خانه‌ای که به نام دولت‌داد هم شناخته می‌شود وبهساز ی و بازسازی اش در دستور كار حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه و نظارت بر حسن اجرای این عملیات نیز بر عهده حوزه فنی و عمران منطقه قرار گرفته است.

وضعیت فعلی طرح
در حال حاضر عملیات مقاوم‌سازی‌، پیشرفت 40درصدی داشته و 75درصد عملیات تخریب و بازسازی مجموعه دیوار پیرامونی و 20درصد عملیات تخریب و بازسازی محوطه آبنما، قسمت آب‌انبار و مسیرهای دسترسی و تردد داخلی انجام شده است. مقاوم‌سازی‌ ساختمان و ابنیه از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت در بازسازی اماكن تاریخی است؛ ازهمین‌رو 90درصد عملیات مقاوم‌سازی‌ زیرزمین با جدیدترین شیوه نگهداری و مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های دارای قدمت بالا به‌نحو احسن انجام شده است.

حفظ حال و هوای قدیمی بنا
آهن‌كشی جداره‌ها و ستون‌ها و همكف به‌صورت بتن‌پاشی (شات‌كریت) و قسمت عمده هم به‌صورت اكسپوز یا به‌صورت نمای كاملا عریان انجام شده است. در نقاطی كه پی‌های سنگی وجود دارد تلاش شده است ترمیم دیوارهای آجری و بندكشی‌ها به‌صورت قدیمی انجام شود تا بتوانیم شاهد حال‌وهوای قدیمی این ساختمان باشیم. كل سقف‌های قوسی در طبقات حفظ و با استفاده از بندكشی‌ها و نمای آجری ترمیم شده‌اند. حدود 20درصد مقاوم‌سازی‌ طبقات همكف و اول ساختمان به پایان رسیده است و عملیات نازك‌كاری به‌صورت موازی با عملیات مقاوم‌سازی‌ در حال اجراست. درها و پنجره‌های چوبی و برخی از تزئینات داخلی بهسازی و بازسازی خواهند شد. در عملیات مرمت پنجره‌ها نیز تلاش شده است آنهایی كه پوسیدگی جدی دارند با استفاده از مصالحی كه از قدیم برای ساخت آنها استفاده شده، بازسازی شوند.

چندقدم مانده تا پایان پروژه
 برخی از سقف‌های طبقات همكف و زیرزمین به‌صورت چهارقوس متقاطع طراحی شده بودند كه جزو كارهای بی‌نظیر معماری ایرانی بود، بنابراین تلاش شده است تمام آنها به‌طور كامل حفظ شوند تا زمانی‌كه در فضای كلی بنا قرار می‌گیریم، شاهد زیبایی معماری قدیمی و سنتی باشیم. پشت‌بام این بنا به‌صورت فضایی شبیه روف‌گاردن طراحی شده است. عملیات مقاوم‌سازی‌ تا پایان مهرماه به‌اتمام خواهد رسید. پس از آن عملیات نازك‌كاری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها تا دی‌ماه 1402 یا 1403 كل عملیات بهسازی و بازسازی این بنا به‌اتمام می‌رسد.

پروژه‌ای در خیابانی مهم
 ساختمان نراقی در تقاطع خیابان‌های طالقانی و شریعتی قرار دارد و از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. خیابان آیت‌الله طالقانی یكی از خیابان‌های مركزی تهران است. خیابان طالقانی جهت شرقی-غربی داشته و از سه‌راه طالقانی (تقاطع با خیابان شریعتی) در سمت شرق آغاز شده، در میانه راه از میدان فلسطین عبور كرده و درنهایت به دانشگاه تهران در تقاطع خیابان قدس منتهی می‌شود. در گذشته از این خیابان با عنوان شمالی‌ترین خیابان تهران یاد می‌شد؛ اما امروزه در محدوده مركزی شهر قرار گرفته‌است. تعداد زیادی از ادارات و سازمان‌های دولتی در این خیابان قرار دارند و به همین دلیل خیابان طالقانی از اهمیت خاصی برخوردار است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید