• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199085
+
-

سیل ویرانگر در خراسان‌شمالی

گزارش روز
سیل ویرانگر در خراسان‌شمالی

بعد از نزدیک به 2 ‌ماه از وقوع سیل در خراسان شمالی عصر شنبه 14مرداد این استان بار دیگر با بحران سیلاب و خسارت ناشی از آن مواجه شد. به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی، با توجه به هشدار نارنجی که در شهرستان‌های استان صادر شده بود، در شیروان و رازوجرگلان شاهد وقوع سیل بودیم.
غلامرضا شفیق در این‌باره به همشهری گفت:‌ «بارش‌ها از شنبه 14مرداد تا یکشنبه 15مرداد در قوشخانه و همچنین بخش مرکزی شیروان شدت بیشتری پیدا کرد که در روستای مشهد طرقی و اطراف روستا به همه زمین‌های زراعی و باغ‌ها خسارت وارد شد.»
به‌گفته او، 2خانم که در یکی از خانه‌باغ‌ها به سر می‌بردند با محاصره سیل مواجه شدند و جان خود را از دست دادند.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی اعلام کرد: «به‌دلیل حجم بالای سرازیر شدن آب در تبریان این روستا نیز با سختی مواجه شد به‌طوری که چند دستگاه از دستگاه‌های کشاورزی و خودروهای سواری در روستای تبریان را سیل با خود بُرد. در این هنگام آب، گاز و برق روستا قطع شد که نیروهای خدمات‌رسان برق منطقه را وصل کردند، اما برای تامین آب تانکرهای آبرسانی در روستا حضور داشتند. این روستا البته هنوز گاز ندارد و امیدوار هستیم ظرف روزهای آینده گاز تبریان وصل شود.»

مسیر مسدودی
وقوع سیل در خراسان شمالی موجب مسدود شدن مسیر برخی از روستاها شد. مدیرکل مدیریت بحران این استان در این‌باره گفت: «مسیر برخی روستاها بر اثر سیل مسدود و برق و آب و گاز در چند روستا نیز قطع شد که مسئولان و دستگاه‌های امدادی درصدد رفع آن هستند.»
شفیق یادآور شد: «در برخی نقاط فاروج هم سیل جاری شده، اما تا این لحظه خسارتی گزارش نشده است. همچنین جاده بجنورد - رازوجرگلان که به‌علت بارش باران و سیلاب مسدود شده بود با فروکش کردن سیلاب و با تلاش نیروهای امدادی بعد از ۲ساعت بازگشایی شد.» امدادگران جمعیت هلال‌احمر در همان ساعات اولیه این بحران در قالب ۶ تیم به روستاهای سیل‌زده مشهد طراقی علیا و مشهد طراقی سفلی شهرستان شیروان اعزام شدند و اقدام به توزیع بسته‌های غذایی در مناطق سیل‌زده کردند.

خسارت به ۱۴۰ هکتار از اراضی
رئیس سازمان کشاورزی خراسان شمالی گفت: «بارش باران و جاری شدن سیل عصر شنبه به بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شیروان خسارت زد.»
محمد محمدزاده در این‌باره به ایرنا گفته است که مجموع این میزان خسارت ۱۰۰هکتار مربوط به اراضی زراعی و ۴۰هکتار نیز مربوط‌ به باغ‌های این شهرستان است.
او ادامه داد: «همچنین جاری شدن سیل منجر به خسارت به 3تراکتور و ۲رشته قنات در این شهرستان شده است.»
رئیس سازمان کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: «وقوع سیل به زیرساخت‌های بخش کشاورزی ازجمله سامانه‌های آبیاری نوین، کانال انتقال آب و سایر موارد نیز خسارت وارد کرده است که اینک در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستیم. کارشناسان برای برآورد میزان خسارت در منطقه حضور دارند و درصد میزان خسارت به اراضی زراعی و باغی در دست اقدام است.»   محمدزاده تأکید کرد: «برای جبران خسارت‌ها تلاش می‌کنیم تسهیلاتی از بخش‌های مختلف در اختیار کشاورزان قرار دهیم و از بهره‌برداران می‌خواهیم به بازسازی و لایروبی ۲رشته قنات روستاهای شیروان اقدام کنند.»  ۳۷درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به‌طور میانگین هر کشاورز ۳.۵هکتار زمین دارد که این وضعیت کشاورزی را برای ۸۲هزار نفر بهره‌بردار این بخش به امری معیشتی تبدیل کرده است. خراسان شمالی ۳۴۴هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند که ۴۴درصد از جمعیت این استان در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.

26.2میلی‌متر باران
رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرد از عصر شنبه ۲۶.۲میلی‌متر باران در ایستگاه «تازه‌قلعه» شهرستان مرزی رازوجرگلان گزارش شد که بیشترین میزان بارش در استان را دارد. «مهری هاشمی‌دوین» به ایرنا گفته است: «در این مدت بارندگی در بیشتر ایستگاه‌های استان ثبت شده است به‌طوری که در ایستگاه دربند گیفان ۲۱.۵ و در ایستگاه راستقان ۱۳میلی‌متر باران ثبت شده است.»
او یادآور شد: « در همین بازه زمانی کوسه در شهرستان شیروان با کمینه دمای ۱۵درجه سانتیگراد خنک‌ترین و اسماعیل‌آباد شهرستان اسفراین با بیشینه دمای ۴۰درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان گزارش شد.»
رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی اضافه کرد: «در این مدت کمینه دمای بجنورد ۲۰درجه و بیشینه دمای آن ۳۵.۵درجه سانتیگراد ثبت شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید