• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197786
+
-

تشخیص زودهنگام بیماری‌ها با اسکن هوش مصنوعی

دانش
تشخیص زودهنگام بیماری‌ها با اسکن هوش مصنوعی

محققان یک نرم‌افزار هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که به‌سرعت اسکن‌های تراکم استخوان را تجزیه و تحلیل و خطر ابتلا به بیماری‌های فرد در آینده مانند حملات قلبی، سکته مغزی و زوال عقل را پیش‌بینی می‌کند. به گزارش نوروساینس، این نرم‌افزار در واقع علائم کلسیفیکاسیون آئورت شکمی (AAC) را برای پیش‌بینی این بیماری‌ها دنبال می‌کند. درحالی‌که متخصصان معمولا 5 تا 15دقیقه برای تجزیه و تحلیل هر اسکن نیاز دارند، هوش مصنوعی می‌تواند 60هزار تصویر را در یک روز با دقت پردازش کند.
مطالعات نشان داده است که این الگوریتم در 80درصد مواقع با تشخیص متخصصان مطابقت دارد. این نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در تشخیص زودهنگام و نظارت بر بیماری‌هاست. کلسیفیکاسیون آئورت شکمی، یا AAC، کلسیفیکاسیونی است که می‌تواند در دیواره‌های آئورت شکمی ایجاد شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته   همچنین خطر از حال رفتن، شکستگی و زوال عقل در اواخر عمر فرد را پیش‌بینی ‌کند.
اسکن‌‌های معمولی دستگاه تراکم استخوان که برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می‌‌شوند، می‌توانند AAC را نیز تشخیص دهند. با این حال، متخصصان آموزش‌دیده‌ای برای تجزیه و تحلیل این تصاویر مورد نیاز هستند که البته با وجود این هم خوانش هر تصویر می‌تواند 5تا15دقیقه طول بکشد. اما محققان دانشکده علوم دانشگاه ECU و دانشکده علوم پزشکی و بهداشت برای توسعه نرم‌افزاری که سرعت پردازش تصاویر را بالا می‌برد با یکدیگر همکاری کرده‌اند.
جاشوا لوییس محقق و رهبر آینده بنیاد قلب، معتقد است که الگوریتم هوش مصنوعی، برای تحقیقات و کمک به مردم برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات سلامتی در آینده حیاتی است.
او می‌گوید: از آنجا که این تصاویر و نمرات خودکار را می‌توان به سرعت و به راحتی در زمان آزمایش تراکم استخوان به‌دست آورد، وجود چنین فناوری‌ای ممکن است منجر به رویکردهای جدیدی در آینده برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی عروقی و نظارت بر بیماری در طول مراقبت‌های بالینی معمول شود. نکته مهم این است که تنها 3درصد از افرادی که سطح AAC بالایی دارند به اشتباه توسط نرم‌افزار تشخیص داده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید