• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197756
+
-

هیئت مکتب تشیع، نخستین هیئت آذربایجانی‌ها در تهران است

نیه شرم اتمدون دنیاده زنجیر

نیه شرم اتمدون دنیاده زنجیر

حمیدرضا رسولی

130سال از زمان تاسیس هیئت «مکتب تشیع» می‌گذرد. این هیئت در تبریز تاسیس شد و بعد از گذشت چندین سال اعضای مؤثر هیئت «مکتب تشیع تهران» را پایه‌گذاری کردند. در آن دوران متدینین شرایط مناسبی برای اقامه عزا نداشتند. ماهیت ضد‌مذهبی رضاخان موجب شده بود مذهبیون و هیئت‌های مذهبی، ناچار بساط اقامه عزا و روضه را جمع کنند. در این میان اما بودند افرادی که مخفیانه و زیرزمینی هیئت‌ها را دایر می‌کردند.

 7هیئتی در لباس سرباز
در سال 1319شمسی در شب تاسوعا 7تن از اعضای هیئت، چون در بازار لباس سیاه موجود نبود، از گمرک لباس سربازی خریداری و آنها را سیاه کردند و در برخی مغازه‌های بازار مخفی شدند. صبح تاسوعا که مأموران، ورودی‌های بازار را مسدود کرده بودند، این 7تن از مغازه‌ها بیرون آمدند و شروع به زنجیرزدن و عزاداری برای اباعبدالله(ع) کردند. از این زمان عزاداری و دسته‌روی در بازار تهران باب شد. در تهران، آذربایجانی‌ها عزاداری می‌کردند، اما دارای هیئت نبودند و گفته می‌شود «مکتب تشیع» نخستین هیئت آذربایجانی‌های مقیم مرکز است که در خیابان وحدت اسلامی قراردارد .

زنجیرهای زنگ‌زده عزاداران
زنجیرزنی مشخصه اصلی هیئت «مکتب‌تشیع» است که به شکلی خاص اجرا می‌شود. به‌گفته بانیان هیئت، در تبریز و پس از ممنوعیت عزاداری، زنجیرهای مکتب تشیع تبریز را به رودخانه‌ها ریختند. اعضا بعدها زنجیرها را که زنگ زده بودند، پیدا کرده و دوباره از آنها در مجالس تهران استفاده کردند. به آن زنجیرها در اصطلاح خودشان «تکمه» یا ریخته شده می‌گفتند. این هیئت برای بیان فلسفه و دلیل زنجیرزنی شعری اختصاصی دارد که در ایام عزاداری‌ها هنگام زنجیرزنی خوانده می‌شود: نیه شرم اتمدون دنیاده زنجیر (چرا در دنیا شرم نکردی ‌ای زنجیر) / ویرولدون سیدسجاده زنجیر (و به سیدسجاد بسته شدی ‌ای زنجیر) / رقیه قولارینی ویرانلرده (دست‌های رقیه را در ویرانه‌ها) / سیخدون اتدون پاره زنجیر (فشردی و پاره کردی ‌ای زنجیر.)

فرماندهان شهید هیئت
با اوج‌گیری نهضت امام خمینی‌(ره) در سال 42، هیئت مکتب تشیع اقدام به دعوت از روحانیون مبارز برای سخنرانی می‌کرد ازجمله حجج اسلام صدیقی، ناطق‌نوری، هاشمی‌نژاد و موثقی. در 8سال دفاع‌مقدس، اعضای هیئت مکتب تشیع شهدایی نیز به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است؛ سردار شهید حاج محسن دین‌شعاری از فرماندهان لشکر محمد رسول‌الله(ص)، شهید مجتبی نیک‌باف که هنگام شهادت فقط 16سال داشت و شهید طاها ضرابی از فرماندهان لشکر 21حمزه سیدالشهدا و شهید جاویدالاثر محمد حسین‌زاده. ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید