• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197566
+
-

حمایت شهروندان اروپایی از اوکراین در مدار تردید

در کنار مخالفت واشنگتن با عضویت اوکراین در ناتو، شهروندان اروپایی نیز درباره حمایت از کی‌یف و زلینسکی تردیدهای جدی دارند

چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تشدید اختلافات در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر عضویت اوکراین در این پیمان، روزنامه فایننشال‌تایمز انگلیس گزارش داده که شهروندان کشورهای اروپایی درباره «ولودیمیر زلینسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین و ارسال تسلیحات به این کشور تردیدهای جدی دارند. فایننشال‌تایمز نوشته، سیاستمداران و افکار عمومی در بخش‌هایی از اروپای مرکزی و شرقی نسبت به «ولودیمیر زلینسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین و جنگ تردید دارند. در این گزارش با استناد به ‌نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو آمده که تنها ۱۱درصد از پاسخ‌دهندگان در مجارستان، ۲۸درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام‌ شده در یونان و ۳۸درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایتالیا گفته‌اند که از اقدامات زلینسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در عرصه بین‌المللی اطمینان دارند، درحالی‌که اکثریت در مورد عملکرد رهبر اوکراین تردید جدی دارند.
همچنین براساس مطالعه یوروبارومتر، کمترین میزان حمایت از کی‌یف در اتریش، بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، یونان، مجارستان و اسلواکی بوده است. بیش از ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در هر یک از این کشورها، به استثنای جمهوری چک گفته‌اند که مخالف حمایت مالی و نظامی از اوکراین هستند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام شده در 7کشور مذکور، نگرش منفی نسبت به عضویت بالقوه اوکراین در اتحادیه اروپا نشان داده‌اند.

   تشدید اختلافات در ناتو
پیش‌تر نیز وب‌سایت پلیتیکو در آستانه نشست ناتو در لیتوانی گزارش داده بود که سران ناتو بر سر موجه بودن هزینه تداوم حمایت این ائتلاف از اوکراین در جنگ با روسیه اختلاف‌نظر دارند. در این گزارش آمده که برخی از اعضای ناتو بر این باورند که تداوم حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه می‌تواند در بلندمدت برای ائتلاف ناتو دردسرهای جدی ایجاد کرده و رسیدگی این بلوک به مسائل مهم و ضروری را به تأخیر بیندازد. وب‌سایت پلیتیکو در گزارش دیگری با اشاره به نتایج ناامیدکننده نشست اخیر ناتو در لیتوانی برای اوکراین نوشته که کی‌یف به‌ویژه از اقدامات پشت پرده واشنگتن و برلین برای به تعویق انداختن اعلام برنامه زمانی مشخص برای عضویت اوکراین در پیمان ناتو به ‌شدت خشمگین شده است. به نوشته پلیتیکو، اوکراین نارضایتی عمیق خود را از نتایج نشست ناتو به واشنگتن و برلین به‌عنوان مخالفان اصلی عضویت این کشور در ناتو ابراز کرده و رئیس‌جمهور اوکراین نیز به‌شدت از نتیجه این نشست که به حمایت لسانی از کی‌یف محدود شده انتقاد کرده است و سخنان دبیر کل ناتو را که گفته بود از عضویت اوکراین حمایت می‌کند، «پوچ و بیهوده» ‌خوانده است؛ اقدامی که به نوبه‌ خود باعث واکنش تند در آمریکا و انگلیس شده است؛ به‌طوری که «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس از کی‌یف خواسته، به‌دلیل کمک‌های غرب به این کشور بیشتر قدردان و سپاسگزار باشد.

   کاهش توان نظامی همزمان با تردید فزاینده غرب
تردیدها در غرب برای ادامه حمایت‌ها از اوکراین در شرایطی بالا گرفته که کی‌یف در عملیات ضد‌حمله علیه روسیه یک پنجم از جنگ‌افزارهای خود را از دست داده است. نیویورک‌تایمز نوشته که در 2 هفته اول ضد‌حمله اوکراین، ۲۰ درصد از تسلیحاتی که کی‌یف به میدان جنگ فرستاده، آسیب دیده یا تخریب شده است. این آمار از قضا برخی از ماشین‌های جنگی غرب از جمله تانک‌ها و نفربرهای زرهی را نیز که اوکراینی‌ها برای شکست دادن روس‌ها روی آن حساب می‌کردند، شامل می‌شود. تارنمای «اوریکس» نیز گزارش داده که تنها ۲۴ تانک در‌ماه ژوئن از بین رفته که ۱۰ فروند آنها تانک‌های لئوپارد و مین‌روب ساخت آلمان بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید