• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196928
+
-

باغ‌های قدیمی در نوبت تملک

تبدیل باغ‌های تاریخی پایتخت به پارک‌های عمومی نه یک پروژه شهری که راهکاری ویژه برای نجات درختان کهنسال از تیشه تبر است. محمد علی مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «تعداد زیادی از این باغ‌ها در دهه‌های گذشته به بوستان بدل شده‌اند و8باغ قدیمی و تاریخی دیگر در انتظار تملک از طرف سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به‌سرمی‌برند تا پس از بازسازی به یک تفرجگاه عمومی تبدیل شوند.»

باغ محلوجی
تاریخ شناس‌ها معتقدند این باغ در دوره قاجار متولد شده است و چیزی حدود یک قرن قدمت دارد. باغ محلوجی در خیابان مولوی واقع شده و مساحت آن 1624مترمربع است. مذاکره برای تملک آن ادامه دارد.

باغ چنگیزی
این باغ با بنای قدیمی‌اش به خانواده حریرفروش تعلق دارد و 1327مترمربع مساحت دارد. باغ چنگیزی که در خیابان آذربایجان  قرار دارد قرار است به پارک عمومی  تبدیل شود.

باغ زهره
این باغ که درخیابان وحدت‌اسلامی واقع شده به خاندان شکور بختیاری تعلق دارد و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.باغ زهره 3197مترمربع مساحت دارد و مذاکرات با 40ورثه شکور بختیاری برای تملک این باغ شروع شده است.

باغ کودک
تهران شناس‌ها می‌گویند نخستین شهربازی تهران در همین باغ قدیمی در منطقه 11احداث شده است. باغ کودک که اهمیت تاریخی دارد، قرار است از طرف شهرداری تملک شود.

باغ رئیسی
این باغ که بیش از 100سال قدمت دارد در محله خاوران واقع شده است. اینطور که قدیمی‌های محله گذرپایین دولاب می‌گویند، رئیسی از ملاکان بزرگ دولاب بوده است. نام این باغ در فهرست تملک شهرداری قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک بازسازی می‌شود.

باغ ظهیر
بعد از تملک باغ دیلمان و تبدیل به بوستان شهید مسلمی و باغ قوام به باغ ایرانی نوبت به باغ چند صد ساله ظهیر رسیده که از طرف شهرداری تملک شود.

باغ بانک صادرات
قرار است باغ 13هزار متری بانک صادرات در خیابان رضوان محله امامزاده حسن(ع) که سال‌هاست متروکه مانده به پارک عمومی تبدیل شود.

باغ سبزی
مجموعه‌ای به ‌نام «باغ سبزی» سال‌ها به‌صورت متروکه در محله وصفناورد منطقه 17  باقیمانده بود که قرار است به بوستانی سرسبز تبدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید