• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196564
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZzxK
+
-

آسفالت نو، زیرپای پایتخت

سرپرست معاونت فنی و عمران شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری وضعیت آسفالت‌ریزی در تهران را تشریح کرد

گزارش
آسفالت نو، زیرپای پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

آسفالت روکش معابر و محورهای بزرگراهی درصورت تخریب و استهلاک، سبب کند‌شدن تردد عابران و عبور و مرور خودروها و چه‌بسا تصادفات می‌شود. مدیریت شهری در این دوره براساس مطالبات شهروندان اقدام به مرمت معابر از طریق آسفالت‌ریزی کرده است و به‌گفته عباس شعبانی، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران امسال برای بهبود معابر اصلی و فرعی و محورهای بزرگراهی حدود 5/1میلیون ‌‌تن آسفالت ریخته می‌شود.

اتمام آسفالت‌ریزی بزرگراه‌ها تا پایان تابستان
بیش از 40محور‌ بزرگراهی در تهران وجود دارد؛ مسیرهایی که تردد خودروها در آنها با سرعت زیادی صورت می‌گیرد؛ سرعتی که به‌مرور زمان دچار تخریب آسفالت می‌شود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند. به همین دلیل مدیریت شهری مرمت محورهای بزرگراهی را در اولویت قرار داده ‌و آنطور که شعبانی عنوان کرده، اکنون اکیپ‌ها در 24بزرگراه ازجمله همت، مدرس، حکیم، آزادگان و... که مشکل اصلی و اساسی داشتند، مستقر هستند و فرایند آسفالت‌ریزی در حال انجام است. مسدودکردن بزرگراه‌ها با توجه ‌به حجم بالای تردد خودروها امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل کار در ساعتی که تردد به حداقل می‌رسد، انجام می‌شود و مدیران پیش‌بینی کرده‌اند این عملیات تا پایان تابستان به اتمام می‌رسد. براساس گفته‌های این مقام مسئول اکنون بیش از ۱۳۰۰‌دستگاه و ۱۷۰‌اکیپ مشغول کار هستند.

مرمت معابر فرعی براساس نقشه
علاوه بر محورهای اصلی و بزرگراهی، معابر فرعی در مناطق هم مورد توجه قرار گرفته‌اند که آسفالت‌ریزی آنها توسط شهرداری مناطق و نواحی صورت می‌گیرد. به‌گفته سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران، نقشه هر ناحیه با توجه ‌به معابری که نیاز به مرمت آسفالت دارند و میزان خرابی‌ها و زمانی که باید عملیات شروع شود و به اتمام برسد، تهیه شده و این نقشه در اختیار 124ناحیه شهرداری تهران قرار گرفته و عملیات آسفالت‌ریزی براساس همین نقشه پیگیری می‌شود. تا‌کنون عملکرد مناطق در آسفالت‌ریزی ارزیابی نشده است؛ چرا‌که بنا به‌گفته شعبانی ملاک عمل 6‌ماه اول سال است. او همچنین تأکید کرد: «در مناطق مرکزی که ترافیک زیاد است، کارها به ‌کندی پیش می‌رود، اما در مناطق کم‌تردد مانند منطقه‌22 عملیات آسفالت‌ریزی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.»

تولید آسفالت در کارخانه‌های شهرداری
آنطور که سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران گفته: «هر‌ساله ۱۰‌درصد از سطح معابر پایتخت معادل ۱۱‌کیلومترمربع به روکش مجدد آسفالت نیاز دارند و این هدف با واردکردن کارخانه‌های تولید آسفالت به مدار فعالیت و 2شیفته‌کردن آنها و همچنین بهره‌برداری از کارخانه شماره یک محقق می‌شود.» آسفالت معابر اقدامی نیست که یک‌بار انجام شود و به اتمام برسد. این کار باید تداوم داشته باشد. در مجموع ۱۱۰‌میلیون مترمربع معابر موجود در تهران است که عملیات نگهداشت آنها پروژه‌‌ بزرگی محسوب می‌شود و به‌گفته شعبانی هر 10سال یک‌بار باید این معابر مرمت شوند.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید