• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195178
+
-

نجات با تیغ تیز طنز

مهتاب خسروشاهی

شوخی، یکی از راهکارهای تخلیه بار منفی ناشی از اتفاقات ناخوشایند است. به ‌همین دلیل کمدین‌ها در پاریس، پایتخت فرانسه گرد هم آمده‌اند تا اضطراب و استرس ناشی از تغییرات اقلیمی و هراس مردم ناشی از اتفاق را کمی التیام بخشند. گروه معروف کمدی Green washing (گرین واشینگ) به سرپرستی « آن دویین»، با یک تیر 2 نشان زده است؛ انتقال حس آرامش به مردم و توجه دادن آنها به اثرهای منفی ناشی از تغییرات اقلیمی و انتقال حس « با هم بودن» برای رفع مشکل.
آن دویین، برنامه‌های خود را در مکانی ویژه یعنی آکادمی آب و هوای پاریس برگزار می‌کند؛ مکانی با فضای فرهنگی- هنری متمرکز بر محیط‌ زیست که توسط شهرداری پاریس راه‌اندازی شده است. این برنامه‌ها از سال 2020میلادی در شهر پاریس برگزار می‌شوند و افراد مختلف، گروه گرین واشینگ را همراهی می‌کنند. این برنامه‌ها «استندآپ ارگانیک خیرخواهانه برای رفع اضطراب محیط ‌زیست» نام دارند.
نظرسنجی سال 2021میلادی از 10 هزار جوان از کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، پرتغال، فنلاند، هند و ایالات متحده نشان داده که 59درصد پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های مربوط به تغییرات اقلیمی، از این مسئله نگران و مضطرب بوده و احساس غم، درماندگی، گناه و ناتوانی در قبال تغییرات زیست‌ محیطی دارند. کلوپ کمدی گرین واشینگ، علاوه بر توجه به مسائل اقلیمی، راهکارهای پردازش مسائل را نیز با زبان طنز با مخاطبان در میان می‌گذارد.
شوخی‌های گروه کمدی گرین واشینگ روی مسائلی مانند مشکلات آب و هوایی، عملکرد‌ شرکت‌های نفتی، انرژی هسته‌ای و آسیب‌های ناشی از مصرف آب آشامیدنی آلوده متمرکز است. از سوی دیگر در میان این شوخی‌های غم‌انگیز، ویژگی‌های خرید از فروشگاه‌های ارگانیک، دوچرخه‌سواری و اثرهای مثبت آن، نقش مترو در حمل ‌و نقل و همه خوب و بد آن و ... نیز با زبان طنز بیان می‌شود.
درحال حاضر استندآپ کمدی در کشور فرانسه به شیوه‌های مختلف از تلویزیون تا برنامه‌های خیابانی را شامل می‌شود. اگرچه موضوع بسیاری از آنها آب و هوا و تغییرات اقلیمی است، اما مانند همین گروه، مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز با زبان طنز بیان می‌شود. کمدین‌ها عقیده دارند؛ طنز، سلاحی جدی برای تذکر و توجه دادن درباره مسائل مختلف و نقد آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید